Nusantara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 22:
 
===Kerajaan-kerajaan Jawa===
Gajah Mada menyatakan dalam [[Sumpah Palapa]]:
''Sira Gajah Mada pepatih amungkubumi tan ayun amukita palapa, sira Gajah Mada : Lamun huwus kalah <u>nusantara</u> ingsun amukti palapa, lamun kalah ring Gurun, ring Seram, Tanjungpura, ring Haru, [[Pahang|ring Pahang]], Dompo, ring Bali, Sunda, Palembang, [[Singapura|Tumasik]], Hujung Medini (Semenanjung),samana ingsun amukti palapa''.
 
Kitab [[Negarakertagama]] mencantumkan wilayah-wilayah "Nusantara", yang pada masa sekarang dapat dikatakan merangkumi sebahagian besar wilayah modern Indonesia (Sumatra, Kalimantan, Nusa Tenggara, sebahagian Sulawesi dan pulau-pulau di sekitarnya, sebahagian Kepulauan Maluku, dan Papua Barat) ditambah wilayah [[Malaysia]], [[Singapura]], [[Brunei]] dan sebagian kecil [[Filipina]] bahagian selatan.
 
Secara morfologi, kata ini adalah [[kata majemuk]] yang diambil dari [[bahasa Jawa|bahasa Jawa Kuna|Sanskrit]] '''nusa''' ("pulau") dan '''antara''' ("gugusan"). Sedangkan '''Nuswantara''' berasal dari kata '''nusa''' ("bangsa-bangsa") '''swa''' (yang "mandiri/merdeka") '''anta''' ("suci/ anak dari dewa/ keturunan mulia") dan '''tara''' ("kesatria kebenaran").
 
Di bawah Kerajaan-kerajaan Jawa, istilah "Nusantara" ialah istilah yang paling luas antara tiga istilah yang digunakan untuk menghuraikan lingkungan pengaruh raja-raja Jawa:
* "Negara Agung"' digunakan untuk menghuraikan kawasan di sekitar ibu kota yang tertakluk kepada pengaruh raja secara langsung;