Perbezaan antara semakan "Wayang Kulit Siam"

== Etimologi ==
 
Gelaran 'Siam' yang diberikan kepada kesenian wayang kulit ini adalah dipercayai merujuk kepada negara Siam (kini Thailand). Sejarah teknik pedalangan Wayang Kulit Siam dipercayai telah dibawa masuk ke Kelantan dari Kemboja melalui Thailand. Maka dari situlah, ianya dikenali sebagai Wayang Kulit Siam. Selain itu, Wayang Kulit Siam juga dikenali sebagai Wayang Kulit Kelantan, yakni merujuk kepada sejarah wayang kulit itu sendiri yang berasal dari negeri Kelantan.
 
Selain itu, Wayang Kulit Siam juga dikenali sebagai Wayang Kulit Kelantan, yakni merujuk kepada sejarah wayang kulit itu sendiri yang berasal dan berkembang di negeri Kelantan.
Masyarakat Melayu Patani di selatan Thailand pula menyebut kesenian ini sebagai 'Wayang Kelantan' atau 'Wayang Siam Kelantan', memandangkan Wayang Kulit Siam telah dibawa masuk ke negeri mereka melalui Kelantan. Di Pahang pula, kesenian ini lebih dikenali sebagai 'Wayang Pahang' yang dipersembahkan oleh orang-orang Melayu Kelantan yang berhijrah ke negeri tersebut.
 
Masyarakat Melayu Patani di selatan Thailand pula menyebut kesenian ini sebagai 'Wayang Kelantan' atau 'Wayang Siam Kelantan', memandangkanbagi Wayangmerujuk Kulitkepada Siamasal-usul telahkesenian dibawatersebut masuk ke negeriyang merekaberasal melaluidari Kelantan. Di Pahang pula, kesenian ini lebih dikenali sebagai 'Wayang Pahang' yang dipersembahkan oleh orang-orang Melayu Kelantan yang berhijrah ke negeri tersebut.
 
==Asal-usul Wayang Kulit Siam==
343

suntingan