Pengundian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 25:
 
==Pengundian adil==
[[Kenneth Arrow]] menyenaraikan lima ciri untuk sebuah [[sistem pengundian]] yang adil. Bagaimanapun, [[teorem ketakmungkinan Arrow]] menunjukkan bahawa adalah mustahil untukbagi mana-mana satu sistem pengundian untuk mempunyai kelima-lima ciri pada waktu yang sama.
 
Pembuangan undi menyatakan satu kesanggupan tersirat untuk menyertai dalam proses yang menghasilkan sesuatu keputusan bersama. Mereka yang berasa tidak dapat menyatakan had toleransi mereka dalam sebuah sistem pengundian cenderung menentang atau gagal untuk menyokong keputusan yang dibuat melalui pilihan raya (lebih merupakan persoalan parti-[[parti politik]] atau dasar-dasar). Mereka yang berasa tidak dapat menyatakan keutamaan mereka yang benar mungkin tidak akan mempunyai keghairahan terhadap pilihan-pilihan, atau terhadap wakil atau [[Pimpinan|pemimpin]] yang akhirnya dipilih. Mana-mana satu undi mengimbangkanmerupakan imbangan kedua-dua faktor ini.
 
Satu persoalan yang biasa, khususnya dalam sistem "yang pertama melintasi tiang", ialah [[undi bantahan]]: seseorang mungkin akan "membazir undinya" untuk sebuah parti yang kurang penting untuk menghantar isyarat keutamaan yang kuat terhadap seorang calon atau parti yang tidak boleh menang, atau terhadap intolerans untuk pilihan-pilihan yang "lebih utama". Bagaimanapun, adalah amat susah untuk menentukan daripada undi sahaja tentang adakah seseorang pengundi itu benar-benar ingin menyokong parti yang kurang penting atau hanya hendak menentang parti yang utama. [[Rusia]] memberikan pengundi-pengundinya pilihan "Tiada sebarang di atas", supaya undi bantahan boleh diselaraskan dengan betul. Bidang kuasa yang lain mungin memperhatikan kejadian [[undi rosak]] yang sengaja pada kelihatannya.
 
Seringnya adalah tidak jelas tentang adakah para pengundi benar-benar memahami bagaimana undinya akan dikira dalam sistem pengundian, khususnya dengan jenis pengundian yang lebih rumit. Ini sering mengakibatkan persoalan-persoalan terhadap keputusan pilihan raya. [[Reka bentuk undi]] dan penggunaan [[mesin mengundi]] adalah amat penting, disebabkan persoalan ini. Secara optimum, penyerta-penyerta dalam sesuatu pengundian harus menganggap bahawa keputusan, khususnya untuk pengundian politik, adalah [[Keadilan|adil]]. Jika keadilan kelihatan tidak mencukupi, tentangan terhadap keputusan mungkin akan mengakibatkan kekeliruan, dan jika lebih teruk, [[keganasan]] serta juga [[perang saudara]], dalam kes pesaing-pesaing politik.
One common issue, especially in first-past-the-post systems, is that of the [[protest vote]]: one might "waste one's vote" on a minor party to send a signal of strong preference for a candidate or party that cannot win, or of intolerance for the "more mainstream" options. However it is difficult to tell from the vote alone whether one is positively inclined to the minor party or negatively inclined to the major party. Russia offers its electors a "[[None of the Above]]" option, so that protest votes can be properly tallied. Other jurisdictions may record the incidence of (apparently deliberately) [[spoiled ballot]] papers.
 
Dalam usaha untuk mengurangkan kos pengundian serta untuk menyebabkannya lebih nyata, [[Argentina]] memperkenalkan [[pengundian elektronik]] untuk pilihan raya gabernor yang diadakan pada [[14 September]] [[2003]]. Ujian rintis itu melibatkan 500,000 orang pengundi yang tersebar antara 20 buah kawasan pilihan raya di [[provinsi]] [[Buenos Aires]] yang terletak pada bahagian timur Argentina.
Also, it is often not clear whether the voter really understands how his or her vote is counted in the voting system, especially with the more complex types. This often leads to issues with the results. [[Ballot design]] and the use of [[voting machine]]s have particular importance, given this issue. Optimally participants in a vote should perceive the results, especially of a political vote, as [[fairness|fair]]. If fairness appears lacking, resistance to the results may lead at best to confusion, at worst to [[violence]] and even [[civil war]], in the case of political rivals.
 
In an effort to make balloting cheaper and more transparent, [[Argentina]] introduced [[electronic voting]] for a gubernatorial election scheduled for [[14 September]] [[2003]]. The pilot test involved 500,000 voters distributed among 20 constituencies in the eastern Argentine [[province]] of [[Buenos Aires]].
 
==Lihat juga==