Mitologi Rom: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: fa:اساطیر روم; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Mitologi Rom''' merujuk kepada kepercayaan [[mitologi]] orang-orang [[Rom kuno]]. Secara amnya, mitologi Rom boleh dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu:
* Tempoh lebih awal: bersifat [[kultus]] dan berfungsi dengan cara yang amat berbeza dengan kaunterpart [[Yunani]].
* Tempoh lebih lewat: bersifat [[kesusasteraan]] dan terdiri daripada pinjaman bulat-bulat daripada [[mitologi Yunani]]
 
== Sifat mitos Rom awal ==
Orang-orang Rom tidak mempunyai kisah-kisah berurutan mengenai [[dewa]]-[[dewi]] mereka yang dapat dibandingkan dengan [[Perang Titan]], atau [[penggodaan]] [[Zeus]] oleh [[Hera]], sehingga pemuisi-[[Puisi|pemuisi]] mereka bermula untuk meminjam model-model [[Yunani]] pada tempoh lewat [[Republik Rom]]. Bagaimanapun, apa yang orang-orang Rom mempunyai ialah:
* sebuah sistem yang amat maju mengenai [[upacara amal]], kolej [[paderi]], dan "kelompok" dewa-dewi yang berkait.
* satu set [[mitos]] [[sejarah]] yang kaya mengenai asas dan kebangkitan kota mereka yang melibatkan [[pelakon]] [[manusia]], kekadangnya dengan campur tangan dewa-dewi.
 
=== Mitologi awal mengenai dewa-dewi ===
Model Roman melibatkan cara berbeza dalam mentakrifkan dan memikirkan dewa-dewa mereka berbanding kaum Yunani. Sebagai contoh, jika seseorang bertanyakan orang Yunani tentang [[Demeter]], dia mungkin akan membalasnya dengan kisah hebat dan terkenal tentang kesedihanya pada [[Persephone]] yang diperkosa [[Hades]].
 
Baris 17:
[[Agama]] asal bagi masyarakat Rom awal telah diubah dengan pertambahan dan percanggahan kepercayaan pada waktu kemudian, dan dengan asimilasi oleh [[mitologi Yunani]]. Kita tahu apa yang akan kita lakukan tentang agama Rom purba bukanlah melalui cerita sezaman, tetapi dari penulis kemudiannya yang cuba untuk menyelamatkan tradisi lama dari lapuk dan tidak digunakan lagi, seperti sarjana abad pertama SM [[Marcus Terentius Varro]]. Penulis klasik lain, seperti penyajak [[Ovid]] dalam ''[[Fasti]]'' (Kalendar) nya, banyak dipengaruhi model [[ketamadunan Hellenistik|Hellenistik]], dan karyanya sering menggunakan kepercayaan Yunani untuk mengisi jurang dalam tradisi Rom.
 
=== Mitologi awal mengenai sejarah Rom ===
Berbeza dengan kekurangan bahan karangan tentang para dewa, masyarakat Rom kaya dengan kegemilangan legenda tentang pengasasan dan pertumbuhan awal Bandar mereka. Sebagai tambahan kepada tradisi kampung halaman ini, kisah dari legenda keperwiraan Yunani dicantumkan ke dalam cerita penduduk tempatan pada mula-mulanya, yang memberikan [[Aeneas]], sebagai contoh, leluhur kepada [[Romulus dan Remus]].
 
[[Aeneid]] dan beberapa buku pertama [[Livy]] merupakan sumber yang terbaik yang masih wujud bagi mitologi manusia ini.
 
== Dewa-dewi utama Rom ==
<center>
<gallery>
Baris 49:
</center>
 
== Lihat juga ==
* [[Arria]]
* [[Mitologi Yunani]]
Baris 61:
* [[Kuil (Rom)]]
 
== Rujukan ==
* Alan Cameron. ''Greek Mythography in the Roman World'' (Mitografi Yunani di Dunia Rom) (2005) OUP, Oxford (diulas oleh T P Wiseman dalam ''[[Times Literary Supplement]]'' [[13 Mei]] [[2005]] m.s. 29)
 
== Pautan luar ==
* [http://www.romansonline.com www.romansonline.com]
* [http://www.timelessmyths.com/classical Mitos Abadi &ndash; Mitologi Klasik]
 
 
{{Roman myth (major)}}
 
[[Kategori: Mitologi Rom|*]]
 
[[af:Romeinse mitologie]]
Baris 90:
[[eo:Romia mitologio]]
[[eu:Erromatar mitologia]]
[[fa:اساطیر روم]]
[[fr:Mythologie romaine]]
[[fy:Romeinske mytology]]