Rafael Benítez: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Baris 29:
Latihan pra-musim dijalankan di Switzerland. Perlawanan persahabatan pra musim melihat Liverpool mengalahkan Wrexham 2-0 dan Crewe Alexandra dengan 1-0, tetapi tewas kepada FC Kaiserslautern 2-3, tewas kepada Grasshopper Zurich 2-0 sebelum tewas teruk kepada FSV Mainz 5-0. Kekalahan disebabkan oleh kesilapan individu pemain-pemain muda pertahanan, seperti [[Jack Hobbs]] dan [[Gabriel Paletta]]. Benitez menyatakan keyakinan beliau bahawa Liverpool akan bangkit semula apabila bertemu [[Maccabi Haifa]] dalam perlawanan kelayakan Liga Juara-Juara pada 9 Ogos. Bentitez juga menyatakan kekalahan dalam perlawanan pesahabatan tidak perlu diambil serius. [http://www.liverpoolfc.tv/news/drilldown/N153107060809-0832.htm] pendapat beliau dikukuhkan apabila Liverpool menang 2-1 hasil jaringan [[Craig Bellamy]] dan [[Mark Gonzalez]].
 
===PermusuhanPersaingan Dengan Jose Mourinho===
 
Liverpool dan [[Chelsea F.C.|Chelsea]] bukan musuh tradisi, musuh tradisi Liverpool adalah [[Manchester United]] dan [[Everton F.C.]]. Tetapi sejak kemunculan Rafael benitez dan [[Jose Mourinho]], Liverpool dan [[Chelsea F.C.|Chelsea]] telah menjadi musuh, disebabkan oleh "perbalahan" di antara [[Jose Mourinho]] dan Rafael Benítez. Walaupun Jose Mourinho menyatakan tiada perbalahan di antara dirinya dan Benitez. [http://www.espnstar.com/facup/facup_gamedetails_1671570.html
 
Liverpool dua kali mengalahkan Chelsea dalam perlawanan Separuh akhir - perlawanan Piala Eropah tahun 2005 dan pertandingan Piala F.A. musim 2005-2006. Liverpool juga dimasukkand alam kumpulan Cheslea semasa pertandingan peringkat kumpulan Liga Juara-Juara musim 2005-2006, dan Liverpool berjaya menguasi kumpulan tersebut. Pada perlawanan akhir Piala Liga tahun 2005, selepas Chelsea menyamakan kedudukan, Jose Mourinho membuat gerak isyarat supaya penonton Liverpool diam. Ini menimbulkan kemarahan peminat Liverpool. Jose Mourinho kemudian menyatakan bahawa beliau memberikan isyarat tersebut kepada wakil media dan bukannya terhadap penonton Liverpool.
 
Persaingan mereka berterusan. Liverpool menguasai permainan dalam perlawanan separuh akhir Piala F.A. tahun 2006 di Old Trafford, dan Liverpool menang 2-1. Jose Mourinho terlalu marah sehingga enggan berjabat salam dengan benitez selepas perlawanan. mourinho seperti biasa menyalahkan pengadil dan bukannya kesilapan taktikal beliaus ebagai punca kekalahan. Selepas permaina itu, Jose Mourinho ditanya sama ada Liverpool akan mencabar kejuaraan musim 2006-2007. mourinho menjawab bahawa Liverpool tidak ada peluang. kata belaiu , "''I think in the Premiership they have no chance. Not over 40 matches. But maybe they surprise me.''"
 
===Lanjutan Kontrak===