Masakan Indonesia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: pl:Kuchnia indonezyjska
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 73:
== Snek dan makanan tepi jalan ==
[[Fail:Indonesia bike7.JPG|thumb|Penjual ''Bakso'' (bola daging) di [[Bandung]]]]
Dalam banyak bandar ia adalah umum unutk melihat hidangan Cina seperti bakpao (roti), bakmie (mi), dan [[bakso]] (bola daging) dijual oleh penjaja jalan anjalanan kedai makan serupa, sering disesuaikan menjadi masakan Cina Indonesia. Satu penyesuaian umum adalah bahawa daging babi jarang digunakan sejakkerana kebanyakan orang Indonesia adalah umat Islam. Sebuah lagi makanan dan snek jalan Indonesia masyhur adalah [[siomay]] and batagor (diringkaskan dari Bakso Tauhu Goreng), [[pempek]], bubur ayam, [[bubur kacang hijau]], [[satay]], nasi dan miemee goreng, taogetaugeh goreng, [[laksa]], dan gorengan (goreng campuran Indonesia).
 
Snek jalan Indonesia termasuk minuman ais dan manis, seperti es [[cendol]] atau es dawet, es teler, es cincau, es doger, es campur, es potong, dan es puter. Kuih dan biskut Indonesia sering digelar ''jajan pasar''. Indonesia memunyai kutipan snek digelar ''kue'' (kuih) menyelerakan dan manis. Yang masyhur termasuk risoles, pastel, lumpia, lemper, lontong, tahu isi, lapis legit, getuk, bakpia, bikabingka ambon, [[kuih lupis]], [[lemang]], kuekuih pisang, klepon, [[kuih onde-onde]], [[kuih nagasari]], soes, dan bolu kukus.
 
Penjaja jalan dan tepi jalan adalah umum, tambahan pada penjaja menjaja barangan mereka di atas basikal atau kereta. Kerata ini digelarkan ''pedagang kaki lima'' - (dinamakan selepas laluan kaki {{convert|5|ft|m|sing=on}} luas di Indonesia, meskipun sesetengah orang berkata mereka dinamakan 'lima kaki' selepas tiga kaki kereta dan dua kaki penjaja!), dan banyak dari ini mempunyai penggilan atau lagu berlainan tersendiri mereka untuk mengumumkan barang-barang jualan mereka. Contohnya, penjual ''bakso'' akan memukul tepi mangkuk sup, di mana ''mie ayam'' diumumkan dengan memukul sebuah blok kayu.