Harry Potter dalam Piala Api: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: fy:Harry Potter and the Goblet of Fire; perubahan kosmetik
Baris 1:
{{Buku|
imej=[[ImejFail:HP BM 4.jpg|center|200px|Hogwarts]]<br />|
 
bgcolor=#fc0|
Baris 18:
'''Harry Potter dalam Piala Api''' adalah terjemahan karya asal [[J. K. Rowling]] iaitu ''Harry Potter and the Goblet of Fire''.
 
== Sinopsis ==
Apabila perlawanan Quidditch Piala Dunia dicemari oleh insiden amuk para penyokong Voldemort serta kemunculan Tanda Kuasa Jahat, jelas yang Voldemort bukan semakin lemah tetapi sebaliknya!
Tanda-tanda penting kebangkitan semula Raja Kuasa Jahat ke dunia ajaib menjadi alamat bagi kecundangnya satu-satunya manusia yang terselamat daripada sumpahan maut Raja Kuasa Jahat itu, [[Harry Potter (watak)|Harry Potter]].
Jadi, apabila nama Harry Potter tersenarai sebagai wira Kejohanan Ahli Sihir Trio yang sangat berprestij tetapi amat berbahaya, dia tahu matlamatnya bukan untuk memenangi kejohanan itu, tetapi melaksanakan semua tugasan dengan selamat.
[[ImejFail:GoF0.jpg|180px|right]]
 
 
Baris 34:
 
 
== Plot ==
[[ImejFail:YosriPialaApi.jpg|thumb|right]]
=== Piala Dunia Quidditch ===
Buku ini dimulakan dengan kisah pembunuhan misteri keluarga Riddle yang berlaku di Little Hangleton. Penduduk kampung berhampiran mengatakan suspek utama pembunuhan ialah pekebun bagi keluarga itu iaitu [[Frank Bryce]] kerana amat pembunuhan tersebut amat mencurigakan dan begitu juga identiti Frank. Bab ini memaparkan babak [[Lord Voldemort]] bersama-sama [[Peter Pettigrew]]/Wormtail dan [[Nagini]] merancang suatu yang buruk. Frank Bryce menerima padah kerana mengintip perbualan mereka.
 
Baris 59:
Mereka pulang ke rumah keluarga Weasley dan menerima khabar tentang malam yang tadi. Perkara tersebut tidak berhenti begitu sahaja apabila [[Kementerian Sihir]] menerima banyak maklum balas dan komen tentang keselamatan di malam Perlawanan Piala Dunia itu. Tambahan pula, keadaan diburukkan dengan artikel [[Rita Skeeter]] yang disiarkan di akhbar-akhbar. Pada bab ini juga mendedahkan hari-hari terakhir mereka sebelum penggal persekolahan bermula yang kecoh dengan pelbagai perkara dari cerita kementerian kepada karenah adik-beradik Weasley.
 
=== Kejohanan Ahli Sihir Trio ===
Sebelum bertolak ke sekolah, kemurungan mula kelihatan di kalangan mereka kerana terlalu seronok ketika cuti. Walau bagaimanapun, pagi itu timbul kekecohan apabila Amos Diggory melaporkan kemalangan di rumah [[Alastor Moody|Mad-Eye Moody]] kepada Encik Weasley dan menyebabkan Puan Weasley bersama dua orang anak lelakinya yang tua perlu menghantar mereka ke stesen kereta api di Platform 9 3/4 walaupun keadaan hujan. Tetapi, mereka telah menimbulkan pertanyaa mereka yang hendak bertolak kerana mereka mengatakan suatu perkara akan berlaku di [[Hogwarts]]
 
Baris 94:
Kemudian, Hermione mengajak Harry dan Ron ke dapur Hogwarts dan mereka menemui suatu yang tidak disangka iaitu Dobby dan Winky di sana.
 
=== Tari-Menari Krismas dan Duyung ===
Para pelajar kini kecoh tentang Majlis Tari-Menari yang akan muncul tidak lama lagi. Walau bagaimanapun, majlis tersebut lebih membebankan bagi [[Harry Potter (watak)|Harry]] berbanding tugasan untuk berhadapan dengan naga ganas kerana dia terpaksa mencari pasangan untuk menari.
 
Baris 123:
Rencana fitnah tempoh hari menyebabkan Hermione mendapat surat cacian dan sumpahan buruk daripada ramai orang luar. Sementara itu, Harry dan yang lain belajar haiwan Niffler dalam kelas Hagrid.
 
=== Kebangkitan Lord Voldemort ===
Pada suatu malam, Ludo Bagman mengadakan sesi penerangan ringkas tentang tugasan ketiga yang akan datang. Selepas sesi tersebut, Krum mengajak Harry bersiar-siar dan mereka terjumpa Encik Crouch yang berada dalam keadaan kurang siuman. Harry cuba mendapatkan Profesor Dumbledore sementara Krum menjaga Encik Crouch. Malangnya, Profesor Snape cuba melengahkan Harry tetapi mujurlah Profesor Dumbledore muncul juga akhirnya. Setelah mereka di sana, mereka mendapati Encik Crouch telah hilang dan Krum telah diserang.
 
Baris 146:
Serangan bertubi-tubi keluar dari tongkat sakti mereka sambil disaksikan oleh ramai Death Eater di tepi mereka. Pada suatu ketika ketika mereka melakukan sihir serentak, terdapat satu jalinan terbentuk di antara mereka berdua dan tongkat sihir Voldemort mula mengeluarkan jelmaan sihir yang pernah dilakukan termasuk jelmaan orang yang pernah dibunuhnya. Jelmaan tersebut membantu Harry melepaskan diri dari Voldemort dan pulang ke [[Hogwarts]] bersama jasad Cedric.
 
=== Kesan ===
Kini Harry telah kembali ke perkarangan Hogwarts dan seluruh sekolah terkejut dengan kematian Cedric. Dalam kekecohan itu, [[Alastor Moody|Profesor Moody]] mengheret [[Harry Potter (watak)|Harry]] ke dalam sekolah lalu terus ke pejabatnya. Mad-Eye bertanyakan tentang apa yang telah terjadi dan Harry dengan berat hati dan sakit menerangkan kepadanya.
 
Baris 159:
Akhirnya delegasi sekolah lain pulang dan ketika dalam perjalanan pulang di dalam gerabak kereta api, Hermione telahpun menyelesaikan misteri bagaimana [[Rita Skeeter]] mendapatkan segala sumber untuk dijadikannya fitnah dalam akhbar. Wang ganjaran yang diperoleh Harry hasil kemenangannya telah diberikan kepada [[Fred dan George Weasley]] disebabkan rasa kurang enak untuk memilikinya kerana kemenangan bukan berpihak kepadanya seorang. Kini, Harry pulang semula ke rumah Dursley untuk cuti musim panas yang panjang.
 
=== Tajuk bab ===
<gallery>
Imej:GoF1.jpg|<center>'''Rumah Keluarga Riddle - (''The Riddle House'')'''</center>
Baris 200:
</gallery>
 
** Untuk jalan cerita yang lebih terperinci dan menarik, sila dapatkan senaskhah novel tersebut.
{{HP link}}
 
 
[[Kategori:Harry Potter]]
[[Kategori:Buku Harry Potter]]
[[Kategori:Novel]]
 
{{HP link}}
 
[[ar:هاري بوتر وكأس النار]]
Baris 227 ⟶ 225:
[[fo:Harry Potter og Eldbikarið]]
[[fr:Harry Potter et la Coupe de feu]]
[[fy:Harry Potter and the Goblet of Fire]]
[[gl:Harry Potter e o Cáliz de fogo]]
[[ko:해리 포터와 불의 잔]]