Krisis Kewangan Asia 1997: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alongayah (bincang | sumb.)
Alongayah (bincang | sumb.)
Baris 7:
Sehingga 1996, Asia menarik hampir setengah dari aliran modal [[negara membangun]]. Tetapi, [[Thailand]], [[Indonesia]] dan [[Korea Selatan]] memiliki "current account deficit" dan pemulihan [[kecepatan pertukaran ditambat]] menggalakkan pinjaman luaran dan menyebabkan keketerbukaan yang berlebihan daripada risiko pertukaran mata wang asing dalam sektor kewangan dan perusahaan.
 
Pakar ekonomi telah berpendapat bahawa negara China pada [[ekonomi nyata]] sebagai faktor penyumbang krisis. China telah mula bersaing secara agresif dengan pengeksport Asia lainnya terutama pada [[1990]], setelah penerapan perubahan kepada berorientasikan eksport. Yang paling penting, mata wang Thailand dan Indonesia adalah [[kecepatan pertukaran tetap|berhubunganberhubung erat]] dengan dolar, yang naik nilainya pada 1990 an. MengakibatMengakibatkan para pengimport Barat mencari pengeluar yang lebih murah dan menemukannya di China yang nilai mata wangnya rendah berbanding dolar.
 
Krisis Asia bermula pada pertengahan [[1997]] dan mempengaruhi mata wang, pasaran saham dan harga aset beberapa ekonomi [[Asia Tenggara]]. Bermula dengan kejadian di [[Amerika Selatan]], pelabur Barat kehilangan kepercayaan terhadap keamanan di Asia Timur dan mulai menarik kembali wang pelaburan mereka.