Peria katak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 25:
 
==Kegunaan masakan==
Peria Katak jarang dicampurkan dengan sayur-sayuran yang lain kerana rasa pahitnya yang kuat. Bagaimanapun, rasanya boleh disederhanakan padadengan setakat tertentu melalui membubuh [[garam]] dan kemudian mencuci buah yang telah dipotong itu dicuci sebelum digunakan.
 
Peria Katak sering digunakan dalam [[masakan Cina]] disebabkan rasanya yang pahit. Sayur ini biasanya digoreng, sering dengan daging babi dan ''[[douchi]]''. Peria Katak juga biasa digunakan untuk [[sup]], dan sebagai [[teh]].
 
Pokok Peria Katat banyak ditanam di seluruh [[India]] dan [[Pakistan]] di mana ''karela chip'' dimakan dengan penuh nikmat. Peria ini juga digunakan sebagai kuah ''sambar'' di India selatan dan disumbatkan dengan [[bawang]] dan [[tomato]] be[[rempah]] serta digoreng. Di India Utara dan Pakistan, peria dimakan, baik dengan daging kisar atau [[kekacang]] yang disumbat, mahupun sebagai tambahan untuk makanan daging atau kekacang.
The vegetable is cultivated extensively all over India and Pakistan where a type of chips called karela chips are quite relished. It is also used in gravies (sambar) in southern India and stuffed with spiced onion and tomatoes and shallow fried. In Northern India/Pakistan eaten either stuffed with minced meat or pulses or as an addition to meat or pulse dishes.
 
Peria Katak jarang digunakan di tanah besar [[Jepun]], tetapi merupakan satu bahan yang penting dalam masakan [[Okinawa]].
Bitter melon is rarely used in mainland Japan, but is a significant component of [[Okinawan cuisine]].
 
ItSayur isini prepareddigunakan intountuk various dishesberbagai-bagai inmakanan thedi [[PhilippinesFilipina]]. Satu Amakanan veryyang popular dishdi from thekawasan [[Ilocos]] regiondi ofFilipina the Philippines,ialah ''[[pinakbet]],'' consistsyang mainlyterdiri ofterutamanya bitterdaripada melonsperia katak, eggplant[[terung]], okra, string[[kacang beansbuncis]], tomatoestomato, lima[[kacang beanslima]], anddan otherpelbagai varioussayur regionaltempatan vegetablesyang steweddirendidih withdengan a littleair rebusan berdasarkan ''[[bagoong]]-based stock''.
 
Tunas dan daun muda dimakan sebagai sayur-sayuran. Bijinya yang manis juga boleh dimakan, tetapi diketahui menyebabkan muntah dan sakit perut.
The young shoots and leaves may be eaten as [[greens (vegetable)|greens]]. The seeds can also be eaten, and give off a sweet taste, but have been known to cause vomiting and stomach upset.
 
==Kegunaan perubatan==