Appian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: hy:Ապպիանոս
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.5.2) (bot menambah: sh:Apijan; perubahan kosmetik
Baris 1:
{{Otheruses1|seorang ahli sejarah Rom}}
 
'''Appian''' (k.k. [[95]]- k.k. [[165]]; [[bahasa Greek]]: ΑππιανοςΑππιανος) dari [[Alexandria]] ialah seorang [[Sejarah|ahli sejarah]] [[Rom]] yang mencapai kemasyhuran di bawah pemerintahan-pemerintahan [[Trajan]], [[Hadrian]] dan [[Antoninus Pius]].
 
Selepas memegang jawatan-jawatan utama di [[Wilayah Rom|wilayah]] [[Wilayah Aegyptus|Mesir]], Appian kembali ke Rom pada tahun kira-kira [[120]] untuk menjadi [[peguambela]] dan membela kes-kes di hadapan [[Maharaja Rom|maharaja-maharaja]]. Pada paling awal tahun [[147]], beliau dilantik sebagai [[peguam cara]], mungkin di Mesir, selepas diperakukan oleh seorang kawannya, [[Marcus Cornelius Fronto]]. Jawatan peguam cara hanya terbuka kepada ahli-ahli kelas menunggang [[kuda]].
 
Karya Appian (ῬωμαικαῬωμαικα, dikenali dalam [[bahasa Melayu]] sebagai ''Sejarah Rom'') yang terdiri daripada dua empat buah buku yang ditulis dalam bahasa Greek sebelum [[165]], merupakan sekumpulan [[mongraf]], berbanding sebuah sejarah yang bersepadu. Karya ini memberikan pemerian terhadap pelbagai orang dan negara dari masa-masa terawal sehingga penubuhan [[empayar Rom]], dan kekal dalam bentuk buku yang lengkap seperti cebisan yang besar. Walaupun gaya penulisannya tidak menarik, karya ini amat bernilai, khususnya bagi tempoh [[Perang-perang saudara Republik Rom|perang-perang saudara]].
 
 
== Edisi ==
* ''[[Editio princeps]]'', 1551
* [[Johann Schweighauser|Schweighauser]], 1785
Baris 20:
* Book i. disunting oleh [[James Leigh Strachan-Davidson]], 1902.
 
== Rujukan ==
* {{1911}}
* William Smith (ed) (1870), ''Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology'' (Kamus Biografi dan Mitologi Yunani dan Rom), Jilid 1, m.s. 247-248
 
== Pautan luar ==
* [http://www.livius.org/ap-ark/appian/appian.html ''Sejarah Rom'' oleh Appian] di [http://www.livius.org/ Livius.org]
* [http://www.ancientlibrary.com/wcd/Appian Kamus Klasik Wiki]
 
[[Kategori: Ahli sejarah Rom]]
 
[[Kategori: Ahli sejarah Rom]]
 
[[bs:Apijan]]
Baris 59 ⟶ 58:
[[ru:Аппиан]]
[[sr:Апијан из Александрије]]
[[sh:Apijan]]
[[fi:Appianos]]
[[sv:Appianos]]