Meritokrasi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dinamik-bot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.5.2) (bot mengubah: uk:Мерітократія; perubahan kosmetik
Baris 2:
 
{{Forms of government}}
'''Meritokrasi''' adalah suatu sistem kerajaan [[Aristokrat|aristokrat]] atau [[Oligarki|oligarki]]<ref>Aristot. Pol. 2.1261b</ref><ref>Aristotle, (351 BCE) ''Politics''. Book Three Part IV. (Jowett, B., Trans)</ref> atau organisasi lain yang mana [[Perlantikan|perlantikan]] yang dibuat terhadap individu berdasarkan pemerintahan berdasarkan kebolehan kecerdasan dan merit yang ditunjukkan seseorang itu menerusi penggunaan peperiksaan keinstitusian.
Oleh kerana sistem-sistem aristokrat dan oligarki menakrifkan jenis-jenis asas kerajaan yang mana meritokrasi menjadi sebahagian daripadanya, meritokrasi sendiri bukan satu jenis kerajaan, tetapi lebih kepada suatu [[Ideologi|ideologi]]. Individu-individu yang dilantik kepada suatu meritokrasi adalah dinilai berdasarkan kepada merit yang mana seperti yang dibahaskan oleh Michael Young adalah pada asasnya adalah [[Kecerdasan|kecerdasan]] dan [[Bakat|bakat]].
 
Ia selalu menjadi kes yang mana meritokrasi itu sendiri dikelirukan sebagai sejenis kerajaan lebih daripada sebetulnya ia adalah kaedah atau faktor yang digunakan di dalam atau untuk kerajaan, terutamanya perlantikan individu ke dalam kerajaan.
 
== Asal istilah ==
 
Istilah ini telah didefinisikan oleh ahli politik dan sosiologi, [[Michael Young|Michael Young]] yang menulis buku pada tahun [[1958]] bertajuk ''Rise of the Meritocracy'' atau "Bangkitnya Meritokrasi", suatu kisah futuristik dimana status seseorang dimasyarakat ditentukan oleh IQ serta usahanya. Dalam buku ini, [[kerajaan]] meritokratik yang tidak berperasaan ini akhirnya digulingkan oleh rakyat jelata.
Walaupun buku tersebut memberi imej yang negatif terhadap meritokrasi, masih ramai yang percaya dengan kebaikan sistem ini didalam [[masyarakat]]. Menurut penyokong meritokrasi, sistem ini adalah lebih adil dan produktif, berbanding sistem kerajaan yang lain yang berdasarkan status [[sosial]] atau [[ras]]. Antara kerajaan yang menyokong sistem ini termasuklah kerajaan [[Singapura]].
 
Kebanyakan sistem kerajaan mengandungi beberapa unsur meritokrasi. Misalnya dalam [[demokrasi perwakilan]], parti-parti politik dan para pengundinya menggunakan prestasi calon masing-masing untuk berkempen dalam [[Pilihan raya|pilihan raya]]. Namun demikian, meritokrasi yang tulen tidak wujud di zaman ini.
== Notakaki ==
 
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
 
{{Wiktionary|meritokrasi}}
 
* [http://www.worldwidewords.org/topicalwords/tw-mer1.htm World Wide Words] &mdash; Michael Quinion writes about the changing use of the term
 
* [http://www.reference.com/browse/wiki/Meritocracy Reference.com]
 
[[Kategori:Falsafah politik]]
 
[[Kategori:Falsafah sosial]]
 
[[Kategori:Jenis kerajaan]]
[[Kategori:Neologisme politik ]]
 
[[Kategori:Neologisme politik ]]
 
[[ar:حكم بالاستحقاق]]
Baris 69 ⟶ 66:
[[th:คุณธรรมนิยม]]
[[tr:Meritokrasi]]
[[uk:МеритократіяМерітократія]]
[[zh:精英政治]]