Gereja Jesus Benar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:TJC.jpg|thumb|right|180px|Perhimpunan Am Gereja Yesus Benar yang terletak di Taichung, Taiwan.]]
 
'''Gereja YesusJesus Benar''' merupakan sebuah pertubuhan agama [[Kristian]] yang berasingan dan yang tidak dikuasai oleh mana-mana satu [[mazhab]] Kristian yang lain. Bagaimanapun, mengikut pengelasan terkini, Gereja Jesus Benar tergolong dalam cabang [[Pentekostalisme]] [[Protestan]].
 
Diasaskan pada tahun [[1917]] di [[Beijing]], [[China]], penganut-penganut awal yang bertanggungjawab kepada penubuhan gereja ini adalah [[Paulus Wei]], [[Chang Lin Shen]], dan [[Barnabas Chang]]. Perkembangan dan penyebaran ajaran [[gereja]] ini berlaku dengan pesat dan [[khutbah]]nya sampai ke [[Asia Tenggara]] pada tahun [[1926]], dan kemudiannya ke [[Sandakan]], [[Borneo Utara]] pada tahun [[1927]].
Baris 11:
# [[Jesus]] Kristus, Firman yang menjadi daging, mati pada salib untuk penebusan orang berdosa, dibangkitkan kembali pada hari ketiga dan naik ke surga. Dialah satu-satunya juru selamat manusia, Pencipta langit dan bumi, dan satu-satunya [[Yahweh]] sejati
# Kitab [[Bible]], yang terdiri atas [[Perjanjian Lama]] dan [[Perjanjian Baru]], diilhami oleh Yahweh, satu-satunya kebenaran Alkitabiah, dan ukuran untuk kehidupan Kristen.
# Gereja YesusJesus Benar, didirikan oleh Tuhan kita Jesus Kristus, melalui Roh Kudus pada waktu 'hujan terakhir', adalah gereja kerasulan sejati yang dipulihkan.
# [[Baptisan]] air adalah [[sakramen]] untuk penghapusan dosa untuk kelahiran kembali. Baptisan harus terjadi di air yang mengalir secara alami, seperti [[sungai]], [[laut]], atau [[mata air]]. Pembaptis yang sudah menerima baptisan air dan baptisan Roh Kudus, melakukan baptisan dalam nama Tuhan Jesus Kristus. Dan orang yang dibaptiskan harus sepenuhnya masuk ke dalam air dengan kepala yang menunduk dan mukanya mengarah ke bawah.
# Baptis [[Roh Kudus]] (Holy Spirit), yang dibuktikan dengan bahasa roh adalah jaminan kita untuk mendapatkan [[Kerajaan surga]].
# Sakramen [[pembasuhan kaki]] memungkinkan seseorang untuk ikut ambil bagian bersama dengan Tuhan YesusJesus. Sakramen ini juga berfungsi sebagai perikatan terus-menerus bahwa kita harus memiliki kasih, kesucian, kerendahan hati, pengampunan dan pelayanan. Setiap orang yang sudah menerima baptisan air harus dibasuh kakinya di dalam nama Yesus Kristus. Saling membasuh kaki dapat dilakukan setiap saat apabila dianggap perlu.
# [[Perjamuan Suci]] adalah sakramen untuk memperingati kematian Tuhan Jesus Christ. Hal ini memungkinkan kita mengambil bahagian dalam daging dan darah Tuhan kita dan bersekutu denganNya agar kita dapat mencapai kehidupan kekal dan dibangkitkan semula pada akhir zaman. Sakramen ini boleh diadakan sekerap yang mungkin. Hanya seketul [[roti tak beragi]] serta jus [[Pokok Anggur|anggur]] digunakan.
# [[Hari Sabat]] yakni hari yang ketujuh ([[Sabtu]]), adalah hari yang kudus, yang diberkati dan disucikan oleh Yahweh. Hari Sabat diperingati di bawah anugerah Tuhan untuk memperingati penciptaan dan keselamatan dari Yahweh, dan dengan pengharapan akan istirahat yang kekal di dalam kehidupan setelah kematian.
Baris 21:
 
== Penubuhan gereja di Sabah==
Gereja YesusJesus Benar yang pertama dibuka di Sandakan, Borneo Utara selepas Dn. John Voon dari Gereja [[Singapura]] mengirimkan senaskah majalah "Holy Spirit Times" versi [[bahasa Mandarin|Mandarin]], satu surat berita Ibu Gereja (Pusat Pentadbiran) di [[Nanking]], China, kepada temannya, Tsen En Fook di [[Kota Kinabalu|Jesselton]] pada awal [[1926]].
 
Tsen yang tidak berkesempatan untuk membaca majalah tersebut disebabkan terlalu sibuk dengan [[perniagaan]]nya, mengirimkan majalah itu kepada Lee Siak Lin, seorang temannya di Sandakan yang merupakan penganut "[[Adventis Hari Ketujuh]]", dengan catatan: "Sebuah gereja benar telah bangkit". Terharu selepas membaca "Holy Spirit Times", Lee berhasrat untuk mendalami diri dalam ajaran gereja itu. Pada hari pertama [[Tahun Baru Cina]], [[1927]], beliau menaiki [[kapal]] ke Singapura untuk mencari Gereja Jesus Benar di sana.