Katana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Membentuk peribadi melalui ilmu.
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 32:
Semasa [[zaman Muromachi]], perperangan berdarah adalah kebiasaan, tetapi shogun yang memerintah ''indolent shogunates'' masih menghargai seni dan kebudayaan, dengan itu pulau Jepun tidak merosot menjadi liar. Malah pedang dari pertengahan zaman ini dianggap kemuncak seni pembuatan pedang. Bagaimanapun, dengan perubahan masa, kesenian tersebut merosot dengan tekanan pengaruh [[senjataapi]], yang menjadikan pedang sebagai senjata lapuk.
 
Pembuatan pedang terus merosot pada awal [[tempoh Edo]], kerana perang jarang berlaku; bagaimanapun, seni berkembang pesat, mendorong kepada ukiran dan hiasan senjata yang cantik. Kemudiannya, di bawah [[polisi pengasingan|polisi pengasingan ''isolationism'' ]] [[Tokugawa Shogunate]], senjataapi dan [[ubat bedil]] sematin terkawal dan tidak diperdagangkan. Pada pertengahan abad ke lapan belas, kebanyakan pemuda Jepun tidak pernah melihat senjata api, apa lagi melihat iasenjataapi ditembakdigunakan.
 
 
Kuasa samurai (dan kualiti penghasilan pedang) hampir pupus di bawah pengaruh kuasa senjata api, tetapi ia masih kekal disebabkan kesetiaan kepada cara silam dan ingatan kepada cara lama. Kuasa samurai adalah kuat pada [[tempoh Edo]], dan kesenian penghasilan pedang yang hampir hilang, perlahan-lahan beransur pulih. Pada akhir tempoh ini, kualiti pedang bertambah baik sehinggakan ia tidak lagi digelar 'shinto', tetapi dengan panggilan lebih hormat 'shin-shinto'.
Baris 41 ⟶ 40:
[[Pengistiharan Haitorei]] pada tahun [[1876]] hampir mengharamkan pedang dan senjata api, melumpuhkan golongan samurai. Bagaimanapun, kebangkitan terhadap pengistiharan ini dan pemerintahan tentera mengakibatkan meledaknya semangat kebangsaan dan sokongan terhadap maharaja yang sebelum ini hanyalah sekadar lambang.
 
Ketika [[Perang Dunia I]], Jepun adalah setaraf dengan kuasa dunia dari segi ketenteraan. Bagaimanapun secara umu, ia juga menandakan berakhirnya zaman samurai secara umum, kerana senjata api jugaturut diperkenalkan kembali. Ia juga menandakan tempoh kemerosotan dalam kualiti penghasilan pedang, apabila katana secara beransur digantikan dengan gunto: pedang saber murah untuk pegawai tentera laut.
 
Di bawah [[Penjajahan Jepun|pendudukan Amerika Syarikat]] pada akhir [[Perang Dunia II]] golongan samurai dibubarkan sama sekali dan pedang diharamkan . Hanya pedang yang merupakan khazanah seni, yang tidak boleh dikeluarkan dari muzium atau kuil dibenarkan.
 
Disebabkan oleh perlucutan senjata ini, pada [[1958]] terdapat lebih banyak pedang Jepun di [[Amerika daripadaSyarikat]] berbanding yang kekal terdapat di Jepun: Tentera Amerika yang kembali dari [[Orient]] dengan timbunan pedang, sebanyak yang mungkin. Sebahagian besar daripada lebih 100,000 atau lebih pedang adalah dari jenis gunto, tetapi terdapat juga sebilangan daripadanya dari jenis shin-shinto.
 
Ini melambangkan serangancabaran terakhir kepadapada kuasa samurai pada abad terkini. Bagaimanapun, penghasilan pedang bersambungberterusan kembali, walaupun ini adalahdisebabkan sebagaioleh kejadiankeperluan kebudayaanbudaya dan bukannya disebabkan oleh peperangan.
 
== Pengkelasan pedang Jepun==