Lapan jam sehari: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Pergerakan Lapan Jam Sehari''', juga dikenali sebagai '''Pergerakan masa pendek''' mempunyai asal usulnya daripada [[Revolusi Industri]] di [[Britain]], di mana pembuatan industri di [[kilang|kilang-kilang]] merubah kehidupan bekerja dan dikenakan waktu jam yang lama dan keadaab bekerja yang menyedihkan. Dengan keadaan bekerja yang tidak terkawal, kesihatan, kebajikan dan moral pekerja menderita. Eksploitasi buruh kanak-kanak telah menjadi perkara biasa. Hari bekerja boleh menjadi 10 jam hingga menjadi 16 jam untuk enam hari seminggu.
 
[[Robert Owen]] telah meningkatkan tuntutan sepuluh-jam sehari seawal [[1810]], dan melaksanakannya dalam enterprise sosialnya di [[New Lanark]]. Seawal [[1817]] dia telah merangkakan matlamat ''laman-jam sehari'' dan mencipta slogan '''Lapan jam kerja, Lapan jam berrekreasi, Lapan jam berehat'''. Wanita dan kanak-kanak di England diberikan sepuluh-jam sehari pada [[1847]]. Pekerja [[Perancis]] memenangi dua belas jam sehari selepas revolusi February pada [[1848]]. Hari bekerja lebih pendek dan peningkatan keadaan bekerja merupakan sebahagian daripada bangkangan umum dan meresahkan bagi [[Chartism|Chartist]] reforms, dan organisasi awal [[pesartuanpesatuan pekerja]].
{{terjemah}}
 
[[Robert Owen]] telah meningkatkan tuntutan sepuluh-jam sehari seawal [[1810]], dan melaksanakannya dalam enterprise sosialnya di [[New Lanark]]. Seawal [[1817]] dia telah merangkakan matlamat ''laman-jam sehari'' dan mencipta slogan '''Lapan jam kerja, Lapan jam berrekreasi, Lapan jam berehat'''. Wanita dan kanak-kanak di England diberikan sepuluh-jam sehari pada [[1847]]. Pekerja [[Perancis]] memenangi dua belas jam sehari selepas revolusi February pada [[1848]]. Hari bekerja lebih pendek dan peningkatan keadaan bekerja merupakan sebahagian daripada bangkangan umum dan meresahkan bagi [[Chartism|Chartist]] reforms, dan organisasi awal [[pesartuan pekerja]].
 
[[International Workingmen's Association]] memperjuangkan tuntutan bagi lapan jam sehari pada persidangannya di Geneva pada Ogos [[1866]] mengistiharkan ''Hak hari kerja yang sah adalah syarat awal tanpa mana sebarang peningkatan lanjut bagi memperelok dan pembebasan (''emancipation'') kelas bekerja terbukti separuh jalan'' dan ''Kongres mencadangkan lapan jam sehari sebagai limit sah bagi hari kerja.''
Baris 11 ⟶ 9:
 
'''Pergerakan lapan jam sehari''' membentuk sebahagian dari sejarah awal bagi [[Hari Buruh]], dan [[Hari May]] yang diraikan di kebanyakan negara dan kebudayaan.
 
{{terjemah}}
 
 
<!----