Kedayan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Bangsa Kedayan''' merupakan salah satu [[bangsa]] yang menetap di [[Miri]]. Dipercayai berasal dari [[Brunei]] dan berhijrah ke Miri. Sebelum penubuhan Malaysia, Miri merupakan sebahagian daripada Brunei. Kebanyakan bangsa Kedayan daerah Bekenu. Selain itu, bangsa Kedayan juga boleh ditemui di Sipitang, Sabah dan Labuan. [[Bahasa]] yang digunakan ialah Bahasa Kedayan ("bahasa de facto" Brunei).
 
Kaum Kedayan di Labuan bukannya orang pantai, dan cenderung menetap di kawasan pedalaman. Rumah-rumah di kampung dibina agak dekat antara satu sama lain, mengikut pola kelompok, dengan taman-taman bercabang seperti jejari ke luar. <ref>[http://kadayan.no-ip.org/ Dunia Kedayan]</ref>
 
 
==Bahasa Kedayan==
Bahasa Kedayan merupakan satu kelainan [[bahasa Melayu]]. Abjad bahasa Kedaya hanya mempunyai 18 huruf, seperti berikut:
* tiga vokal, iaitu ''a'', ''i'', dan ''u'';
* 15 konsonan, iaitu ''b, c, d, g, h, j, k, l, m, n, p, s, t, w'', dan ''y''.
 
Secara amnya, bahasa Kedayan hanya mempunyai tiga vokal, iaitu ''a'', ''i'', dan ''u''. Kecuali dipengaruhi oleh bahasa Melayu yang dipelajari oleh orang-orang Kedayan sebagai [[lingua franca]], vokal o dan e hampir tidak wujud dalam perbendaharaan kata bahasa Kedayan. Umpamanya:
* besar = ''basaa''
* otak = ''utak''
* kota = ''kuta''
 
Vokal ''o'' hanya wujud sebagai gandingan kepada konsonan r, umpamanya ''taloo'' untuk 'telur', dengan ''o'' berfungsi sebagai konsonan gantian.
 
Abjad bahasa Kedaya hanya mempunyai 1
Konsonan bahasa Melayu yang nyata ditinggalkan oleh bahasa Kedayan ialah ''r''. Bergantung kepada bunyi dan gandingan huruf, perkataan bahasa Kedayan akan berbunyi seperti berikut:
* r = aa; umpamanya besar = ''basaa''
* r = ii; pandir = ''pandii''
* r = oo atau r = uu; telur = ''taloo'' atau ''taluu''
* r = ing
* air = aing
 
 
Kecualilah kita mengikut dasar yang sama dengan sistem ejaan melayu di mana mereka menetapkan supaya semua perkataan yang dipinjam perlu sedapat dapatnya dikekalkan di bunyinya.
 
 
== Lihat juga ==
* [[Orang Asli di Sabah]]
* [[Orang Asli di Sarawak]]
 
==Rujukan==
<references />
{|
| style="padding:0px 14px;" |
* [http://wiki.arimi.biz/ Laman web Kadayan WikiApakian]
|}
 
== Pautan luar ==
* [http://www.kadayanuniverse.com/ KadayanDunia UniverseKadayan]
* [http://www.arimi.biz/ Kadayan Portal Kadayan]
* [http://wikigeocities.arimi.bizcom/kenshiroe/ KadayanKedayan WikiDalam Apakian?Talian]
* [http://geocities.com/kenshiroe/ Kedayan Online]
* [http://geocities.com/kedayan2000/ Suambi Kedayan]