Keberaliran lampau: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ht:Siprakondiktè
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.5.2) (bot menambah: lv:Supravadītspēja; perubahan kosmetik
Baris 5:
Dalam [[superkonduktor lazim]], kesuperkonduksian dihasilkan oleh [[daya]] tarikan antara elektron-[[elektron]] [[Konduksi elektrik|konduksi]]. Daya tarikan ini diwujudkan oleh pertukaran [[fonon]], dan menyebabkan elektron-elektron konduksi menonjolkan [[fasa (jirim)|fasa]] [[bendalir super]] yang terdiri daripada ''pasang-pasang'' elektron berkorelasi.
 
Terdapat juga satu kelas bahan yang dikenali sebagai [[superkonduktor tak lazim]] yang menonjolkan kesuperkonduksian, tetapi sifat-sifat fizikalnya bertentangan dengan teori superkonduktor lazim. Khususnya, [[superkonduktor suhu tinggi]] mensuperkonduksikan pada suhu yang jauh lebih tinggi — walaupun masih jauh lebih rendah daripada [[suhu bilik]] — daripada yang mungkin menurut teori lazim.
 
Masih tidak terdapat sebarang teori yang lengkap terhadap [[kesuperkonduksian suhu tinggi]]. Bagaimanapun, penyelidik-penyelidik di seluruh dunia telah mengkaji topik ini secara mendalam disebabkan ganjaran untuk mengembangkan sebuah teori kesuperkonduksian adalah amat lumayan; penemuannya bukan sahaja akan memberikan anugerah [[Hadiah Nobel]], tetapi juga amat menguntungkan. Setiap tahun, berjuta-juta dolar hilang disebabkan kehilangan [[arus elektrik]] ketika mengalir melalui wayar logam yang biasa. Jika kesuperkonduksian dapat wujud pada suhu yang biasa, jadi setiap wayar di dalam planet ini akan diperbuat daripada bahan yang baru ini dan menyebabkan penjimatan berbilion-bilion dolar.
 
Kesuperkonduksian wujud dalam banyak jenis bahan-bahan, termasuk:
* logam-logam yang biasa seperti [[timah]] dan [[aluminium]]
* pelbagai [[aloi]] logam
* sesetengah [[semikonduktor]] terdop tinggi
* sesetengah sebatian [[ seramik]] yang mengandungi atom-[[atom]] [[kuprum]] dan [[oksigen]].
 
Kelas sebatian terakhir ini yang digelarkan [[kuprat]] ialah superkonduktor suhu tinggi. Kesuperkonduksian tidak terjadi dalam [[logam duit]] seperti [[emas]] dan [[perak]] ketika logam-logam ini wujud dalam bentuk unsurnya (logam duit menonjolkan kesuperkonduksian dalam bentuk aloi), atau dalam kebanyakan logam [[feromagnet]]. Bagaimanapun, sebilangan bahan yang menonjolkan kesuperkonduksian dan keferomagnetan telah ditemui pada tahun-tahun kebelakangan ini. Superkonduktor-superkonduktor suhu tinggi yang baru diperbuat daripada aloi [[iterbium]] dalam nisbah untuk [[perovskit]] cacat. Sehingga hari ini, tiada sesiapa yang mengetahui tentang mengapa satu nisbah perovskit cacat dapat menonjolkan kesuperkonduksian.
 
Kesuperkonduksian pada dasarnya merupakan satu fenomena [[mekanik kuantum]] yang tidak dapat difahami hanya sebagai satu pengunggulan ''[[Konduktor sempurna|kekonduksian sempurna]]'' dalam [[fizik]] klasik.
 
== Pautan luar ==
* [http://www.eere.energy.gov/EE/power_superconductivity.html Amerika Syarikat, EREN: Kesuperkonduksian]
* [http://www.superconductors.org/ superconductors.org]
* [http://www.ornl.gov/reports/m/ornlm3063r1/pt1.html Pengenalan kesuperkonduksian]
* [http://www.sns.gov/partnerlabs/jlab.htm Rongga Niobium Kesuperkonduksian]
* [http://www.superlife.info Kesuperkonduksian dalam kehidupan harian: Pameran saling tindak]
* [http://web.njit.edu/~mathclub/superconductor/index.html Video mengenai kesan Meissner daripada NJIT Mathclub]
* [http://www.superconductorweek.com Surat berita Mingguan Superkonduktor] – berita industri, pautan, dll
* [http://www.iop.org/EJ/journal/SUST Sains dan Teknologi Superkonduktor]
 
== Media ==
{{multi-video start}}
{{multi-video item|filename=Flyingsuperconductor.ogg|title=Levitasi kesuperkonduksian YBCO|description=Video mengenai levitasi kesuperkonduksian YBCO (360 [[Kilobait|KB]], [[format Ogg]]/[[Theora]]).|format=[[Theora]]}}
{{multi-video end}}
 
[[Kategori: Kesuperkonduksian| ]]
 
[[Kategori: Kesuperkonduksian| ]]
 
{{Link FA|sl}}
Baris 63 ⟶ 62:
[[ht:Siprakondiktè]]
[[la:Superconductrum]]
[[lv:Supravadītspēja]]
[[lt:Superlaidumas]]
[[hu:Szupravezetés]]