Ayn Rand: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
* ''[[Lagu Puja (novel)|Lagu Puja]]'' (''Anthem'').
 
Seorang tokoh Amerika Syarikat yang terpengaruhagak berpengaruh selepas [[Perang Dunia II]] di Amerika Syarikat, karya-karyanyakarya Rand telah menarik kedua-dua kekaguman yang ghairah serta pengutukan yang pedas. Karya-karyanya menekankan apa yang beliau menganggap sebagai konsep-konsep falsafah asas untuk kenyataan objektif, [[jalan fikiran]], [[egoisme rasional]], serta [[kapitalisme laissez-faire]] dan pada masa yang sama, membidas apa yang beliau memperlihatkan sebagai ketakrasionalan dan ketaksusilaan [[altruisme]], [[kolektivisme]], dan [[komunisme]]. Rand mempercayai bahawa:
 
Karya-karya Rand menekankan apa yang beliau menganggap sebagai konsep-konsep falsafah asas untuk kenyataan objektif, [[jalan fikiran]], [[egoisme rasional]], serta [[kapitalisme laissez-faire]] dan pada masa yang sama, membidas apa yang beliau memperlihatkan sebagai ketakrasionalan dan ketaksusilaan [[altruisme]], [[kolektivisme]], dan [[komunisme]]. Rand mempercayai bahawa:
* orang-orang harus memilih nilai-nilai mereka melalui pemikiran;
* setiap individu berhak untuk hidup semata-mata untuk diri sendiri, tanpa mengorbankan diri untuk orang lain, atau mengorbankan orang lain untuk diri sendiri;
* tiada sesiapa pun yang berhak untuk mengambil hak milik orang lain, baik melalui pemaksaan mahupun melalui penipuan, atau untuk mengenakan kod[[tata moralkesusilaan]] terhadap orang-orang lain melalui kekuatan fizikal. [[Politik]]nya telah diperihalkan sebagai [[minarkisme]] dan [[libertarianisme]], walaupun beliau tidak pernah menggunakan istilah pertama dan sangat benci akan istilah yang kedua. <ref> {{cite web|url=http://www.aynrand.org/site/PageServer?pagename=education_campus_libertarians|title="Ayn Rand's Q&A on Libertarians."|accessdate=2006-03-22}} at the [[Ayn Rand Institute]]. Rand stated in 1980, "I’ve read nothing by a Libertarian...that wasn’t my ideas badly mishandled—i.e., had the teeth pulled out of them—with no credit given."</ref>
 
Matlamat khusus fiksyen Rand adalah untuk menonjolkan [[pahlawan]] Rand yang ideal, <ref name="Lewis"> Lewis, John. {{cite web|url=http://www.literaryencyclopedia.com/php/speople.php?rec=true&UID=3705|title="Ayn Rand"|accessdate=2006-03-29}} ''The Literary Encyclopedia'' 20 October 2001.</ref> seorang yang keupayaan dan kebebasannya telah mengakibatkan percanggahan dengan [[masyarakat]] tetapi yang walaupun demikian, masih tekun mencapai matlamat-matlamatnya.