Caribbean: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Location_Caribbean.png|thumb|350px|Caribbean di peta dunia:<br>
'''Caribbean''' ' or ''Caraíbas'') merupakan sebuah wilayah atau bahagian di [[Amerika Tengah]] yang dikenali sebagai [[Laut Caribbean]] Utaranya ialah benua [[Amerika Utara]], di Timur ialah [[Amerika Tengah]] dan di selatan ialah benua [[Amerika Selatan]].
biru = Laut Caribbean / hijau = ''West Indies'']]
[[Image:Tectonic plates Caribbean.png|thumb|350px|Plat Caribbean dan plat tektonik di sekitarnya]]
[[Image:Central_america.jpg|thumb|350px|Amerika Tengah dan Caribbean [https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/reference_maps/pdf/central_america.pdf (peta pdf terperinci)]]]
 
'''Caribbean''' ' or (''Caraíbas'') merupakan sebuah wilayah atau bahagian di [[Amerika Tengah]] yang dikenaliterletak sebagaidi sekitar [[Laut Caribbean]]. Utaranya ialah benua [[Amerika Utara]], di Timurtimur ialah [[Amerika Tengah]] dan di selatan ialah benua [[Amerika Selatan]].
Terletak kukuh pada [[Pelantar Benua]] [[Caribbean]], mempunyai 7000 [[pulau]], [[terumbu karang]] dan pelbagai bentuk pinggir laut yang menarik.
 
Terletak kukuh pada [[PelantarPlat Benua]] [[Caribbean]], kawasan ini mempunyai 7000 [[pulau]], [[terumbu karang]] dan pelbagai bentuk pinggir laut yang menarik.
'''West Indies''' terbahagi kepada [Antilles Besar]] ,[[Lesser Antilles]] , [[Leeward Antilles]]) dan [[Bahamas]] .[[Bermuda]] juga terletak di sini , berhampiran dengan [[Lautan Atlantik]].
 
'''West Indies''' (kawasan darat di Caribbean) terbahagi kepada [[Antilles Besar]] , [[Lesser Antilles Kecil]] ,(termasuk [[Leeward Antilles]]) dan [[Bahamas]] . [[Bermuda]] juga terletak di sini , di utara berhampiran dengan [[Lautan Atlantik]]. Kawasan ini biasanya dianggap sebagai sebahagian dari [[Amerika Utara]].
Asal nama Caribbean ialah nama sekumpulan penduduk keturunan [[Amerindian]] yang wujud seawal abad 15. Asalnya ialah dikenali sebagai India Barat / West Indies kerana [[Christopher Columbus]]' percaya tempat itu sebahagian dari benua [[Asia]]. Sedangkan lokasi tersebut sebenarnya benua yang baru ditemui iaitu benua [[Amerika]]. Kebanyakan tempat di Amerika diberi nama yang menyerupai nama di [[Sepanyol]] , [[Britain]], [[Portugis]] dan [[Perancis]].
 
Asal nama Caribbean ialah nama sekumpulan penduduk keturunan [[Amerindian]] yang wujud seawal abad ke-15. Asalnya ialah dikenali sebagai India Barat / (''West Indies'') kerana [[Christopher Columbus]]' percaya tempat itu sebahagian dari benua [[Asia]]. Sedangkan lokasi tersebut sebenarnya benua yang baru ditemui iaitu benua [[Amerika]]. Kebanyakan tempat di Amerika diberi nama yang menyerupai nama di [[Sepanyol]] , [[Britain]], [[Portugis]] dan [[Perancis]].
 
[[Kategori:Amerika]]
[[Kategori:Caribbean]]
[[bs:Karipsko more]]
[[ca:Carib]]
Baris 12 ⟶ 19:
[[de:Westindische Inseln]]
[[et:Lääne-India]]
[[en:Caribbean]]
[[es:Islas Caribes]]
[[eo:Antiloj]]