Piramid Agung Giza: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 34:
Terdapat tiga kamar dalam Piramid Agung. Ia diatur di tengah, Terdapat paksi menegak dalam piramid. Kamar terendah digali pada batu dasar atas mana piramid dibina. Kamar ini adalah terbesar antara tiga, tetapi tidak siap, hanya digali kasar pada batu.
 
Kamar tengah, atau, ''Kamar Ratu'', merupakan paling kecil, berukuran sekitar 5.74 kali 5.23 [[meter]], dan 4.57 meter tinggi. Dinding timurnya mempunyai pintu besar bersudut satu lekukan, dan dua liang sempit, sekitar 20 sentimeter lebar, memanjang dari kamar ke permukaan luar piramid, tetapi dihalang oleh "pintu" batu kapur pada beberapa tempat. Pakar Mesir purba [[Mark Lehner]] percaya bahawa kamar Ratu bertujuan sebagai ''serdab''— struturstruktur yang terdapat pada beberapa piramid Mesir lain—dan lekukan akan memiliki patung orang yang ditanam. Orang Mesir purba percaya bahawa patung akan bertindak sebagai bekas "sokongan" bagi roh orang Mesir bagi Firaun, sekiranya badan yang dimuamidimumia musnah. Tujuan sebenar kamar, bagaimanapun; kekal sebagai misteri.[http://www.touregypt.net/featurestories/greatpyramid3.htm]
 
Dipenghujung beberapa siri laluan panjang mengarah dalam piramid struktur kamar utama, "Kamar Raja". Kamar ini pada asalnya seluas 10 x 20 x 5V5 kubik ("cubit"), atau sekitar 17 x 34 x 19 kaki, membentuk kiub berkembar.