Cecair: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 16:
Perhatikan bahawa formula ini menganggap bahawa tekanan '''di''' permukaan air adalah sifar, dan kesan tegangan permukaan diabaikan.
 
BagiIsipadu cecair, biasanya bertambah apabila dipanaskan dan berkurang apabila disejukkan. Objek yang diletakkan dalam cecair boleh mengalami fenomena [[keapungan]]. Ini kerana [[daya tarikan]] nyacecair adalah sederhana berbanding [[pepejal]] dan [[gas]] manakala kandungan tenaganya juga sederhana tinggi.
 
Zarah-zarah yang terdapat dalam cecair tidak tersusun dengan teratur. Susunan zarahnya kurang rapat tetapi masih bersentuhan. Oleh itu, didapati lebih banyak ruang kosong wujud di antara zarah jika dibandingkan dengan [[pepejal]]. Di sini, zarah-zarah adalah bebas bergerak, kelompok-kelompok zarah boleh menggelonsor atas satu sama lain tetapi dalam kawasan tertentu sahaja.
Baris 25:
* [[getaran]]
 
Cecair akan bertukar menjadi [[gas]] apabila mencapai [[takat didih]]nya, dan menjadi [[pepejal]] apabila mencapai [[takat lebur]]nya. Cecair akan [[penyejatan|tersejat]] menjadi gas walaupun di bawah takat didih. Penyejatan ini akan berlaku sehinggalah kepekatan wap cecair tersebut mencapai keseimbangan dengan [[tekanan separa]] gas. Oleh itu, tiada cecair boleh kekal di [[hampagas]].
 
Komponen cecair dalam satu campuran biasanya boleh dipisahkan menggunakan [[penyulingan berperingkat]].
 
== Pengukuran cecair ==
Kuantiti cecair biasanya diukur mengikut [[isipadu]]nya.
 
{{commons|liquids|cecair}}
 
{{fasa jirim}}