Gavrilo Princip: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 21:
 
===Garis masa===
Sejurus sebelum pukul sepuluh pagi pada hari Ahad, pasangan diraja tiba di [[Sarajevo]] melalui [[kereta api]]. Di dalam gerabak depan ialah [[Fehim Curcic]], [[Datuk Bandar]] Sarajevo, dan Dr. Gerde, [[Pesuruhjaya Polis]] bandar raya. Ferdinand dan Sophie duduk di gerabak kedua, bersama-sama dengan Oskar Potiorek dan [[Count von Harrach]]. Bahagian atas gerabak itu digulungdigulungkan ke belakang untuk membenarkan orang ramai mendapat pandanganpemandangan yang terang tentang penumpang-penumpangnya.
 
Tujuh ahli kongsi gelap itu berbaris di jalan itu. Mereka berjarak-jarak di sepanjang Bagan Appel, dengan setiap orang diberi arahan untuk membunuh Ferdinand apabila keretanya sampai ke tempat masing-masing. Pengkomplot yang melihat kereta diraja dahulu ialah Muhamed Mehmedbasic. Berdiri berhampiran dengan Bank Austro-Hungary, Mehmedbasic gugup dan membenarkan kereta itu lalu tanpa mengambil sebarang tindakan. Mehmedbasic kemudian berkata bahawa seorang polis sedang berdiri di belakangnya dan dia takut bahawa dia akan ditangkap sebelum dia dapat membuangmelemparkan bomnya.
 
Pada pukul 10.15 pagi, apabila perarakan enam kereta itu lalu di depan balai polis pusat, [[Nedeljko Cabrinovic]] yang berumur 19 tahun melemparkan sebuah [[grenad tangan]] pada kereta archduke. Pemandu kereta itu memecut apabila dia melihat sebuah objek terbang menujuinya. dan bombBom itu kemudian meletup di bawah roda kereta yangdi berikutbelakangnya. DuaSalah dua daripada penumpangnya, iaitu Eric von Merizzi dan Count Boos-Waldeck, mengalami kecederaan yang serius. Lebih kurang sedozen penonton juga dicederakan oleh serpihan-serpihan bom itu.
 
Selepas bom Cabrinovic tidak kena kereta Archduke, lima orang pengkomplot yang lain, termasuk Princip, hilang peluang mereka untuk menyerang kerana orang ramai berebutberasak-rebutasak, dan kereta Archduke terlalu laju. Untuk mengelakkan penangkapan, Cabrinovic menelan sebiji [[Sianida|pil sianida]] dan terjun ke dalam sungai yang berdekatan, tetaptetapi ditarik naik dan ditahan oleh pihak polis. Percubaan pembunuhan itu kelihatan akan gagal.
 
HoweverBagaimanapun, Ferdinand decidedmmemutuskan tountuk gomelawat tomangsa-mangsa thepengeboman hospitalCabrinovic anddi visit the victims of Čabrinović's failed bombing attempthospital. InSupaya orderdapat tomengelakkan avoidpusat the city centrebandar, GeneralJeneral Oskar Potiorek decidedmemutuskan thatbahawa thekereta royaldiraja carharus shouldberjalan travelterus straightdi alongsepanjang theBagan Appel Quayke to theHospital Sarajevo Hospital. HoweverMalangnya, Potiorek forgotlupa tomemberitahu inform the driver,pemandu [[Franz Urban]], abouttentang thiskeputusan decisionini. Dalam Onperjalanan the way to theke hospital, Urban tookpusing ake rightkanan turnmasuk intoke GebetJalan StreetGebet.
 
Princip hadtelah gonepergi intoke kedai kopi Moritz Schiller's cafeuntuk formembeli a sandwich[[sandwic]], havingsetelah apparentlyputus given upasa, whenapabila hedia spottedmengesan kereta Ferdinand's carselepas askereta ititu drovemengambil past, having taken thebelokan wrongyang turnsalah. AfterSelepas realizingmenyedari the mistakekesilapannya, thepemandu drivertelah putmenghentikan his foot on the brake,kereta anddan beganbermula tomengundurkan backkereta upitu. In doing so he moved slowly past the waiting Princip. Princip stepped forward, drew his pistol, and at a distance of about five feet, fired several times into the car. Franz Ferdinand was hit in the neck and Sophie in the [[abdomen]]. Sophie, who was later found to be with child at the time of her death, died instantly. Ferdinand, who in disbelief of her death insisted that she wake up, fainted within five minutes and died soon after.
 
===Penangkapan dan pemenjaraan===