Mahkamah Syariah di Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alamkia (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 8:
Sejak Tahun 1952 Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Selangor No. 3 Tahun 1952 dilulus dan dikuatkuasakan. Ia merupakan Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam yang pertama, terlengkap ketika itu yang mengatur pentadbiran perundangan Islam. Kuatkuasa undang-undang itu adalah Khas untuk umat Islam dan terhad kepada bidang munakahat, waris kesalahan matrimoni dan kesalahan takzir sahaja. Kemudiannya langkah negeri Selangor itu oleh negeri-negeri lain di [[Malaysia]] Barat.
 
[[Sultan]] adalah sebagai Ketua Agama dan mempunyai bidang kuasa perkara-perkara berkaitan dengan hal-hal agama Islam. Keadaan ini diamalkan sejak sebelum [[merdeka]] lagi. Sultan bagi setiap negeri di Malaysia dilantik sebagai Ketua Agama yang bertanggungjawab terhadap pentadbiran agama Islam. Bagi negeri yang tidak mempunyai institusi beraja seperti [[Melaka]], [[Pulau Pinang]], [[Sarawak]], Wilayah dan [[Sabah]], Ketua Agama yang bertanggungjawab terhadap pentadbiran agama Islam ialah [[Yang di -Pertuan AgungAgong]].
 
Mahkamah Syariah dinamakan Mahkamah Kadi bagi menjalankan peraturan dan peruntukan Undang-undang Pentadbiran Agama Islam bagi setiap negeri di Malaysia. Setiap negeri ditubuhkan sebuah Jabatan Agama Islam untuk mentadbir perkara-perkara yang berkaitan dengan undang-undang di bawah peruntukan pentadbiran agama Islam. Mahkamah Syariah adalah satu badan penting yang berada di bawah pentadbiran Jabatan Agama Islam pada setiap negeri. Mahkamah Syariah juga ditubuhkan di setiap [[daerah]] bagi kebanyakan negeri untuk memudahkan lagi menjalankan pentadbiran agama Islam. Ketua bagi setiap daerah berkenaan dilantik seorang Kadi Daerah.
Baris 55:
*Setiap rayuan akan didengar sekurang-kurangnya oleh tiga orang panel(hakim) rayuan daripada Panel(hakim) Rayuan Syariah yang dilantik dan ditaulaiha oleh KDYMM Sultan*(Ketua Hakim adalah Pengerusi Panel Rayuan Syariah)Keputusan mahkamah adalah muktamad dan sah.
 
== Bidang Kuasakuasa ==
Bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah sebagaimana yang diperuntukkan oleh [[Perlembagaan Malaysia]]. KuasaPindaan Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan pada 1988 memberi Mahkamah Syariah tidak menguasaibidang kuasa yangberasingan dibenarkandaripada mahkamah sivil, menjadikan Mahkamah Syariah bebas daripada campur tangan mahkamah biasa dan kuasadianggap setaraf.<ref>[http://www.bharian.com.my/articles/PeguamSyarieMenulis_MemartabatkanimejMahkamahSyariah/Article/print_html Peguam Syarie Menulis: Memartabatkan imej Mahkamah Syariah] Berita Harian. 19 Mei 2010</ref><ref>[http://www.malaysianbar.org.my/legal/general_news/mahkamah_syariah_setaraf_mahkamah_sivil.htmlThe Malaysian Bar - Mahkamah Syariah setaraf Mahkamah Sivil]</ref> Kuasa Mahkamah Syariah adalah dibawahdi bawah enakman negeri.
 
===Perlembagaan Malaysia 1965===
Baris 156:
 
==Prestasi Mahkamah Syariah==
Menurut Senator Mejar Jeneral (B)Dato' Seri Jamil Khir Baharom, [[Jabatan Perdana Menteri| Malaysia|Menteri di Jabatan Perdana Menteri]], sebanyak 90 peratus kes-kes melibatkan Mahkamah Syariah berjaya diselesaikan dalam tempoh 12 bulan, sekali gus melenyapkan tuduhan pihak tertentu terhadap institusi itu yang dikatakan lewat menyelesaikan sesuatu kes dan kerap tertangguh.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0408&pub=Utusan_Malaysia&sec=Mahkamah&pg=ma_01.htm 90 peratus kes Mahkamah Syariah selesai] Utusan Malaysia. 8 April 2008</ref>
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
*[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0408&pub=Utusan_Malaysia&sec=Mahkamah&pg=ma_01.htm "90 peratus kes Mahkamah Syariah selesai", Utusan Malaysia. 8 April 2008.]
 
[[Kategori:Islam]]
[[Kategori:MalaysiaMahkamah Syariah]]
[[Kategori:Mahkamah di Malaysia]]
 
[[en:Syariah Court]]