Bantuan:Sejarah laman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Fanatix (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Che090572
Baris 1:
{{pp-move-indef}}
{{Shortcut|[[WP:PAGE]]|[[HELP:PH]]}}
{{Shortcut|WP:PAGE|HELP:PH}}
 
SetiapSemua laman yang boleh disunting di Wikipedia disertakanmempunyai satu '''sejarah laman sejarah''' yang bolehbersekutu, dilihatyang denganmana mengklikmengandungi tabversi "Lihatteks sejarah" diyang atasmungkin laman.luput Sejarahtarikh, lamanjuga mengandungisatu senarairekod semakan-semakanmerakamkan terdahulutarikh bagidan laman itumasa, termasukof tarikhthe dandate waktuand setiaptime (dalam [[w:UTC|UTC]]) suntingan, bagi setiap nama pengguna atau alamat IP pengguna yang melakukannyatelah membuatnnya, dan their [[HelpBantuan:RingkasanSunting penyuntingan|ringkasan penyuntingannya|sunting ringkasan]]. Ini mungkin dirujuk sebagai '''sejarah ''' atau '''sunting sejarah'''. Untuk memasuki sejarah laman,klik tab "sejarah" di bahagian atas laman.
 
{{tunas}}
== Penggunaan ==
Pada laman sejarah:
*Semua perubahan lalu pada laman berkenaan disenaraikan dalam turutan kronologi songsang.
*Untuk melihat versi tertentu, klik satu tarikh.
*Untuk membandingkan versi lama dengan versi semasa, klik '''kini'''.
*Untuk membandingkan satu versi dengan versi yang sebelumnya, klik '''akhir'''.
*Untuk membandingkan dua versi tertentu, tandai butang radio lajur kiri dekat versi lama dan butang radio lajur kanan dekat versi baru, kemudian klik butang "Bandingkan versi-versi yang dipilih".
*Suntingan kecil ditandai '''k'''.
 
[[Category:Bantuan Wikipedia|Sejarah]]
Berikut ialah contoh terperinci mengenai sejarah laman dengan menggunakan kulit yang tersedia ini:
 
[[Imej:Screenshot page history.png|800px]]<!--Tolong gantikan yang ini dengan versi Melayu kalau boleh-->
Suntingan ditunjukkan dari yang terbaru hingga ke terlama. Setiap suntingan mengisi satu baris yang menunjukkan waktu dan tarikh, nama atau IP penyumbang dan [[Bantuan:Ringkasan penyuntingan|ringkasan penyuntingan]], dan juga maklumat diagnostik yang lain.
Mari kita tengok beberapa fungsi laman ini:
# Tab "Lihat sejarah" diserlahkan, dan "Sejarah semakan bagi" dibubuh pada tajuk laman. Perhatikan bahawa anda tidak boleh membuat [[Bantuan:Pautan|pautan wiki]] ke nama laman lanjutan ini &ndash; untuk berbuat demikian, salin [[Bantuan:URL|URL]] dari bar alamat pelayar apabila laman sejarah dipaparkan, dan tampalkannya di antara tanda kurungan petak ''tunggal'' (format pautan luar) untuk membuat pautannya.
# Pautan ini membawa anda ke suntingan yang terbaru ''(Terkini)'', yang terlama ''(Terawal)'' ataupun mukasurat suntingan yang berikutnya atau sebelumnya ''(n berikutnya/n sebelumnya)''. Perhatikan bahawa teks hitam dalam kurungan akan menjadi pautan jika sesuai.
# Nombor-nombor biru menyenaraikan bilangan suntingan yang dipaparkan pada satu mukasurat - 20, 50, 100, 250 atau 500. Lebih besar nombornya, makin panjang mukasurat itu tetapi makin kuranglah bilangan mukasurat yang ada. Nombor yang anda pilih menggantikan ''n'' dalam pautan ke mukasurat yang seterusnya atau sebelumnya, cth. ''(100 berikutnya / 100 sebelumnya)''.
# ''(kini)'' membawa anda ke laman [[Help:Perbezaan antara semakan|Perbezaan antara semakan]] yang menunjukkan perubahan antara suntingan itu dan versi terkini. Versi terkini terpapar di bawah maklumat perubahan itu, supaya anda boleh melihat bagaimana laman itu dipaparkan sekarang.
# ''(akhir)'' membawa anda ke laman perbezaan antara semakan yang menunjukkan perubahan antara suntingan itu dan versi sebelumnya. Versi yang lebih baru itu (iaitu yang di baris yang sama dengan "akhir" yang anda klik) terpapar di bawah maklumat perubahan, supaya anda boleh melihat bagaimana laman itu dipaparkan ketika itu.
# Dua lajur [[w:radio button|butang radio]] boleh digunakan untuk memilih mana-mana dua versi pada laman sejarah. Versi-versi yang dipilih ditandai warna latar yang istimewa. Dua versi yang paling terkini tersedia dipilih apabila anda baru membuka laman sejarah (inilah sebabnya ia kelihatan berbingkai dan latarnya berlainan). Katakanlah, anda hendak membandingkan versi-versi yang ditandai nombor 10 & 11 pada gambar. Mula-mula, klik butang radio yang kiri dekat nombor 11 supaya lajur butang kanan terserlah hingga nombor 11. Kemudian, klik butang radio yang kanan dekat nombor 10. Akhirnya, klik ''Bandingkan versi-versi yang dipilih''. Anda akan dibawa ke laman perbezaan antara semakan yang menunjukkan perubahan antara kedua-dua versi itu. Versi terkini (iaitu nombor 10) muncul di bawah perubahan, supaya anda boleh melihat bagaimana laman itu dipaparkan ketika itu.
# Inilah waktu dan tarikh suntingan dibuat yang dinyatakan dalam waktu tempatan mengikut tetapan keutamaan pengguna. Waktu dan tarikh ini berpaut dengan versi yang dibuat pada detik itu. Oleh itu, baris pertama berpaut dengan versi yang semasa sejarah semakan ini dimuatkan, oleh itu hasilnya mungkin berbeza dengan yang mengikut pautan pada jidar laman ke versi terkini. Biarpun laman itu belum berubah sementara itu, {{msg|Revision-info}} tetap muncul.
# Nama pengguna atau IP penyumbang muncul di sini.
# Ini ialah [[Bantuan:Ringkasan penyuntingan|ringkasan penyuntingan]], iaitu teks yang ditulis oleh penulis dalam ruangan ringkasan peyuntingan (di bawah ruangan penyuntingan).
# Ringkasan penyuntingan bermula dengan pautan panah dan teks kelabu. Ertinya, pengguna itu hanya menyunting sebahagian laman (yang namanya tersiar dalam teks kelabu). Teks ini dibubuh secara automatik apabila anda menyunting mana-mana bahagian. Pengguna boleh membubuh ringkasan suntingannya sendiri, tetapi yang ini muncul dalam teks hitam.
# '''k''' bererti [[Bantuan:suntingan kecil|suntingan kecil]].
 
Anda boleh memulihkan versi lama sesebuah laman dengan mengikuti pautan ke versi itu, kemudian klik "sunting" dan simpan, tapi anda harus berhati-hati kerana ini akan menghapuskan ''segala'' perubahan yang dilakukan pada laman itu sejak ketika versi itu dibuat.
<!--
In rare cases all or part of a page history entry may be shown in grey, struck out by a horizontal line. This indicates that information has been hidden from public view by an [[WP:administrator|administrator]] or [[WP:bureaucrat|bureaucrat]]. See [[Wikipedia:Revision deletion|Revision deletion]] and [[Wikipedia:Oversight|Oversight]] for more on this.
-->
==Laman yang dipindahkan atau dihapuskan==
Apabila laman [[Wikipedia:Penggabungan dan pemindahan|dipindahkan]] (ditukar nama), seluruh sejarah suntingan rencana itu masih ditunjukkan, baik sebelum mahupun selepas dipindahkan. Tajuk lama menjadi [[Wikipedia:Lencongan|lencongan]] dan kehilangan sejarah penyuntingannya.
 
Jika seluruh kandungan dipotong dan ditampal ke dalam rencana gantian yang baru (bukan dipindahkan seperti yang dinyatakan di atas), sejarah laman itu terpecah untuk dua rencana, tetapi masih boleh [[:en:Wikipedia:How to fix cut-and-paste moves|digabungkan]].
 
Apabila dua laman digabungkan, biasanya salah satunya menjadi lencongan. Untuk ini, sejarah semakan laman lencongan dikekalkan.
 
Apabila sesebuah laman dihapuskan, sejarah semakannya kekal dalam pangkalan data dan boleh didapatkan kembali oleh pentadbir yang juga boleh menyahhapuskan laman itu<!-- (see [[Wikipedia:Viewing and restoring deleted pages]])-->.
 
Pentadbir juga boleh menggugurkan semakan-semakan tertentu dari sejarah laman atas sebab-sebab yang munasabah, misalnya jika ia mengandungi kata-kata kesat.<!-- For details, see [[Wikipedia:Selective deletion|Selective deletion]].-->
<!--
==Images==
An "image" (in the broad sense of an uploaded file) can be edited, or, more generally, be replaced by a different image, by uploading a new image file with the same name. Again all versions are kept. The image history listing forms part of the [[Help:Image description page|image description page]], which appears when clicking on the image. The image history consists of this and the old versions themselves.
 
Images which have been deleted from their source are not available (not to be confused with images removed from an article but not from their source), the only record available is the upload log, deletion log and possibly the "votes for deletion" archive. Neither the latest nor older versions are kept by the system, hence it is not possible to restore a deleted image without uploading it again.
 
==Linking to a specific version of a page==
It is sometimes useful to link to a specific version of an article (a [[snapshot]] of it) - this is called a "[[Help:Permanent link|permanent link]]". For example, one might have done a review of a Wikipedia article and want to indicate which particular version was reviewed.
 
[[File:Permalink.jpg|thumb|right|Getting a link to an older revision of a page]]
A permanent link to the current version of an article is normally available from the sidebar, under Toolbox -> Permanent link. For other [[WP:Namespace|namespaces]], or if the version to be linked to is not the current version, use the page's History tab to navigate to the specific version required. The URL here will be suitable for use to permanently reference this version, and can usually be obtained from the browser's location bar. See also [[Help:URL#URLs of Wikipedia pages|URLs of Wikipedia pages]].
 
However if a page contains transcluded text (such as a [[WP:Template|template]]), or a time-based variable (such as <nowiki>CURRENTTIME</nowiki>), it will be rendered according to the current state of the template or the time now, possibly producing a different result than was rendered at the time the old version was saved. (One way to produce a representation of the current version of a page which will not be affected by changes to templates is to copy the wikitext to a user page and use "[[Help:Template#subst|subst]]:", if necessary recursively. [[Special:ExpandTemplates]] may help here.)
 
==Searching and exporting histories==
The history page contains a link "Revision history search". This links to[http://wikipedia.ramselehof.de/wikiblame.php Wikiblame], a tool for searching the entire history of a given page.
 
Another useful tool is the [[Special:Export]] page, which is used to produce an [[XML]] file with the wikitext of the current and (optionally) all old versions of one or more specified pages, with date, time, user name, and edit summary. How the XML file is displayed depends on the browser (it can also be saved locally for later searching and analysis). For more information on this feature, see[[Help:Export]].
 
The following may also be useful:
*http://tools.wikimedia.de/~daniel/WikiSense/Contributors.php – a tool to sort the page history by editor and count the number of edits for each editor (works for most Wikimedia sites; can also be downloaded for adaptation to other MediaWiki sites).
*[[Wikipedia:Usemod article histories]] – information on retrieving page histories from before January 2002.
 
==Web feeds==
[[WP:Syndication|Web feeds]] (RSS and Atom) for the history of a page are obtained by assigning to "feed" (one of the {{mlmw|Manual:Parameters_to_index.php|History|parameters to index.php available for a history page}}) the value "rss" or "atom", i.e., by adding "&feed=rss" or "&feed=atom" to the URL of the history page. This gives the {{ml|Help:diff||diffs}} of the last 10 edits, each with a link to the ordinary, full diff page. Depending on the browser there may be possibilities such as sorting by author.
 
==Archiving==
Archiving talk page text in separate pages is superior to using the page history as sole archive:
*"[[Help:What links here|What links here]]" works for archive pages, but not for old revisions.
*Texts in archive pages can be found by search engines. For content which is only in a revision history the possibilities are limited. (However, for a popular site like the English Wikipedia there are a few tens of mirror sites; how recent the copies are varies, so searching for some specific old content search engines may find it on some of them.) Page histories can only be searched after applying[[Special:Export]].
*Archive pages can be organized and titled afterwards in a suitable way, while e.g. edit summaries cannot be supplied afterwards. However, an index of old versions of a page, with links to them, could be prepared.
 
==Copyright status==
 
[[Wikipedia:legal disclaimer|Wikipedia does not give legal advice.]]
 
The [[Wikimedia Foundation]] wishes to make users of historical versions of articles aware that some of the history may be problematic and not necessarily reliable.
 
[http://www4.law.cornell.edu/uscode/17/108.html Title 17 United States Code § 108] archive notice: page histories should be considered not-for-profit archival material. Although all contributions are supposed to be compatible with CC-By-SA, it is possible that a user has inserted something which is a violation of copyright, in which case the user had no right to release it as CC-By-SA. In these cases, Wikipedia does not have a general policy of always deleting all copyright problems from the history, particularly if the edit is made to an existing article rather than a new one, although such material will be removed from the current version of a page. In the event of a [[Digital Millennium Copyright Act|DMCA]] takedown notice, the Wikimedia Foundation may remove violating versions from the page history. In other cases, the version may be kept to allow proper tracking of authors and demonstrate compliance with all legal requirements. You are being given notice under Title 17 that you are responsible for complying with copyright laws in regards to archival material, and that not all versions in a page history are necessarily available under the CC-By-SA.
 
As noted at the end of each history revision, in the text at [[MediaWiki:history copyright]], the page histories may contain material that is subject to copyright limitations. While we attempt to remove such material from the current version (see [[wikipedia:copyright problems|copyright problems]]) it is kept in the history for research and author attribution purposes. As Wikimedia is a not-for-profit company, this is believed to be [[fair use]].-->
<!--
Lihat juga [[Wikipedia talk:Copyright violations on history pages]] for further discussion of this point.
 
==See also==
*[[Help:User contributions]]
*[[Wikipedia:How to read an article history]]
*[[Wikipedia:Pruning article revisions]]
 
{{leave feedback|format=table}}
-->
[[Category:Bantuan antara muka Wikipedia|{{PAGENAME}}]]
 
 
Baris 107 ⟶ 19:
[[fa:راهنما:تاریخچه صفحه]]
[[fr:Aide:Historique]]
[[hu:Laptörténet]]
[[ko:위키백과:문서 역사]]
[[id:Bantuan:Versi terdahulu]]
[[ia:Adjuta:Historia]]
[[it:Aiuto:Cronologia]]
[[nl:Help:Paginageschiedenis]]
[[ja:Help:履歴]]
[[pl:Pomoc:Historia strony]]
[[pt:Ajuda:Guia de edição/Menus e ferramentas/História]]
[[sk:Pomoc:História stránky]]
[[sr:Помоћ:Историја стране]]
[[fi:Ohje:Sivuhistoria]]
[[sv:Wikipedia:Versionshistorik]]
[[yi:װיקיפּעדיע:היסטאריע]]
[[zh:Help:页面历史]]
[[es:Ayuda:Historial]]
[[fa:راهنما:تاریخچه صفحه]]
[[fr:Aide:Historique]]
[[hu:Laptörténet]]
[[id:Bantuan:Versi terdahulu]]
[[ia:Adjuta:Historia]]
[[it:Aiuto:Cronologia]]
[[hu:Wikipédia:Laptörténet]]
[[nl:Help:Paginageschiedenis]]
[[ja:Help:履歴]]
Baris 117 ⟶ 45:
[[pt:Ajuda:Guia de edição/Menus e ferramentas/História]]
[[sk:Pomoc:História stránky]]
[[sl:Wikipedija:Zgodovina strani]]
[[sr:Помоћ:Историја стране]]
[[fi:Ohje:MuutoshistoriaSivuhistoria]]
[[sv:Wikipedia:Versionshistorik]]
[[ta:விக்கிப்பீடியா:பக்க வரலாறு]]
[[th:วิกิพีเดีย:หน้าประวัติ]]
[[tr:Yardım:Madde geçmişi]]
[[vi:Wikipedia:Lịch sử trang]]
[[yi:װיקיפּעדיע:היסטאריע]]
[[zh:Help:页面历史]]