Hikayat Merong Mahawangsa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
menyunting sejarah purba
Baris 5:
'''Hikayat Merong Mahawangsa''' atau '''Sejarah Kedah''' adalah hikayat yang menceritakan susur galur [[Merong Mahawangsa]] dan pengasas [[Kedah]], sebuah negeri di [[Malaysia]]. Sungguhpun terdapat beberapa fakta sejarah, ia turut mengandungi dakwaan yang mengkagumkan. Era yang dirangkumi oleh teks ini bermula dari pembukaan negeri Kedah oleh Merong Mahawangsa, yang didakwa sebagai keturunan [[Iskandar Agung]] dari [[Macedonia]] sehingga ketibaan [[Islam]] pada abad ke-2 M.
 
Merong[maran] Mahawangsa merupakan penganut [[Hindu]] dan terdapat sembilan pemerintah Hindu sebelum Phra Ong Mahawangsa memeluk Islam pada 1136 dan mengambil nama Sultan Mudzafar Shah. Hikayat ini turut menggambarkan serangan [[Chola]] ke atas Kedah.
 
==Ringkasan==
Baris 38:
* '''[[Raja Merong Mahapudisat]]''', putera sulong Merong Mahawangsa. Beragama Hindu. Baginda ditabalkan di Rom sebagai Raja Siam. Langkasuka ditukar nama sebagai "Kedah Zamin Turan". Baginda menjadi Raja Siam pertama.
 
* '''[[Raja Ganjil Sarjuna dari Kedah]]''', putera kedua Merong Mahawangsa. Beragama Hindu. Ditabal Raja dan pengasas bagi Kerajaan [[Ganggatengga Negara]].
 
* '''[[Raja Puteri]]''', merupakan anak ketiga Merong Mahawangsa. Juga merupakan seorang Puteri, beragama Hindu. Ditabal sebagai [[Raja Patani]] pertama.
Baris 58:
== Raja Seri Maha Inderawangsa ,Raja Bersiong==
 
Raja Seri Maha Inderawangsa merupakan putera kepada Raja Seri Mahawangsa. Bagi rakyat jelata, baginda lebih sinonim dengan panggilan Raja Bersiong kerana suka memakan darah manusia. Ia di kaitkan dengan dua Tempat ia itu Bukit Choras dan Tikam Batu . Di Tikam Batu di ceritakan ada sabuah Istana Raja Bersiong di atas Bukit dengan Air Terjun yang menumbusi batu sedalam sebantang buluh. Sempena ini lah nama Tikam Batu di ambil. Raja Besiong beragama Hinduislam.Beliau menyembah tokongbersolat di perbuat daripada emas dan berhala ini diambil oleh British bawa balik keistananya Indiasendiri. MemadangMemandang dia suka mamakan darah kemungkinan Berhala pujaan nyaNabi adalahMuhamad Dewa Kalis.w.t . Mengikut kepercayaan Hindu dewa ini suka makan darah ,korban berdarah.
Kemungkinan kedua adalah dia terpengaruh dengan satu kaum Gergasi yang pada lagenda di kedah tinggal di Kaki Gunung Jerai. Kaum ini berbadan besar dan tinggi dan mengamalkan memakan manusia. Saiz yang besar ini mungkin di sebabkan banyak protein dalam diet berbading dengan yang makan sayur sayuran.
Apabila rakyat yang mula mengenal Islamhindu dan tidak mahu lagi menyembahbersolat Dewa Kalinabi memberontak menentang Raja Bersiong dia lari hingga ke Baling di mana dia mencabut dan membaling siongnya dan jatuh ke Kg Siong di Baling.Dia mungkin memasuki Daerah Patani dan hilangdibunuh dioleh Raja sanasiam.
 
==Adaptasi==