Mesir Hulu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan 'thumb|200px|Peta Mesir Hulu dan Mesir Hilir '''Mesir Hulu''' atau '''Mesir Atas''' adalah segenting tanah sempit yang berada...'
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Mesir Hulu''' atau '''Mesir Atas''' adalah segenting tanah sempit yang berada di kedua-dua belah tebing Sungai Nil yang memanjang hingga ke [[Aswan]] kini, hingga ke arah [[Kaherah]] kini. Bahagian utara Mesir Hulu, antara [[El-Aiyat]] dan [[Asyut]] kadang-kala dipanggil [[Mesir Tengah]].
 
Mesir Hulu pernah dikenali sebagai ''Ta Shemau'' <ref>Ermann & Grapow, ''op.cit.'' Wb 5, 227.4-14</ref> yang bermaksud "bumi mensiang."<ref>Ermann & Grapow, ''op.cit.'' Wb 4, 477.9-11</ref> Ia terbahagi kepada dua puluh dua daerah yang dipanggil [[Nome (Mesir)|nome]].<ref>''The Encyclopedia Americana'', p.34</ref> Nome yang pertama adalah [[Aswan]] kini dan nome yang kedua puluh dua adalah [[Atfih]] kini ([[Atfih|Aphroditopolis]]), hanya terletak di selatan [[Kaherah]].
 
Bagi kebanyakan sejarah firaun Mesir, [[Thebes, Mesir|Thebes]] merupakan pusat pemerintahan Mesir Hulu. <ref>Ketika Dinasti Ptolemaik, bandar Ptolemais mengambil alih peranan sebagai ibu kota Mesir Hulu. ''See:'' Chauveau, ''op.cit.'', p.68</ref>
 
Mesir Hulu diwakili simbol Mahkota Putih yang tinggi iaitu ''[[Hedjet]]'', dan lambangknya ialah bunga [[lotus]] yang mengembang.
 
==Rujukan==
Baris 17 ⟶ 21:
*[[Mesir]]
*[[Mesir Purba]]
*[[Nome (Mesir)|nome]]