Penulisan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: be-x-old:Пісьмовасьць
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: be-x-old:Пісьмо; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:Hkyt hg tuah.jpg|thumb|180px|Halaman [[Hikayat Hang Tuah]]]]
 
'''Penulisan''' boleh merujuk kepada dua kegiatan:
Baris 11:
== Cara untuk mencatat maklumat ==
[[ImejFail:Caslon-schriftmusterblatt.jpeg|thumb|230px|''Spesimen'' fon dan bahasa set taip oleh William Caslon, pengasas huruf; dari ''[[Cyclopaedia]]'' pada tahun 1728.]]
 
=== Sistem penulisan ===
 
Sistem-[[sistem penulisan]] utama – kaedah-kaedah penulisan – secara amnya dibahagikan kepada empat kategori:
* [[tulisan logo]]
* [[suku kata]]
Baris 25:
Selain daripada ini, terdapat juga pelbagai bentuk yang tidak begitu terkenal, seperti penulisan [[Letris]] yang terdiri daripada [[metagrafi]] (selepas penulisan) dan [[hipergrafi]] (penulisan super).
 
== Lihat juga ==
* [[Kaedah arkeologi]]
* [[Kaedah lisan]]
Baris 33:
* [http://www.lichtensteiger.de/methoden.html Das "Anrennen gegen die Grenzen der Sprache" Diskussion mit Roland Barthes, André Breton, Gilles Deleuze & Raymond Federman] (dalam bahasa Jerman; oleh Ralph Lichtensteiger)
* [http://www.delmar.edu/engl/instruct/stomlin/1301int/lessons/language/history.htm Sejarah penulisan]
* <Cite>Sejarah penulisan: Dari Jieroglif Ke Multimedia</cite>, disunting oleh Anne-Marie Christin, [http://www.flammarion.com/groupe/ Flammarion] (dalam bahasa Perancis, kulit keras: 408 muka surat, 2002, ISBN 20801088752-08-010887-5)
* [http://www.newjewishbooks.org/ITB/ ''Pada Permulaan: Sejarah Ringkas Bahasa Ibrani.''] oleh Joel M. Hoffman, 2004. [http://www.newjewishbooks.org/ITB/toc.html Bab 3] meliputi penciptaan penulisan serta pelbagai peringkatnya.
* [http://www.ancientscripts.com/ws.html Asal penulisan di AncientScripts.com]
* [http://www.museumofwriting.co.uk/ Muzium Penulisan]: Muzium Penulisan UK mengenai maklumat sejarah dan perkakas penulisan
* Di ERIC Digests: [http://www.ericdigests.org/2001-3/writing.htm ''Arahan Penulisan: Amalan Terkini di dalam Bilik Darjah'']; [http://www.ericdigests.org/2001-3/development.htm ''Perkembangan Penulisan'']; [http://www.ericdigests.org/2001-3/views.htm ''Arahan Penulisan: Sudut Pandangan yang bertukar-bertukar dalam beberapa tahun ini'']
* Rogers, Henry. 2005. ''Sistem Penulisan: Pendekatan Linguistik.'' Oxford: Blackwell. ISBN 0-631-23463-2 (kulit keras); ISBN 0-631-23464-0 (berkulit lembut)
* [http://www.capturedeliverexcel.com Tangkap. Hantar. Cemerlang.] &ndash; Menggunakan prinsip-prinsip penulisan urusan untuk tujuan penjualan, pemasaran, dan komunikasi korporat
 
<h4>Tapak web<h4>
* [http://cadenville.blogspot.com/2006/06/well-to-talk-about-those-relationships.html Cadenville.blogspot.com] &ndash; tapak Blog yang andan boleh menulis rencana blog.
 
[[Kategori: Penulisan| ]]
 
[[ar:كتابة]]
Baris 51:
[[ast:Escritura]]
[[id:Menulis]]
[[be-x-old:ПісьмовасьцьПісьмо]]
[[bs:Pisanje]]
[[bg:Писменост]]