Pieter Willem Botha: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 18:
}}
 
'''P.W. Botha''' atau nama penuhnya '''Pieter Willem Botha''' ([[12 Januari]] [[1916]] - [[31 Oktober]] [[2006]]) adalah [[Perdana Menteri]] [[Afrika Selatan]] antara [[1978]] dan [[1984]] serta Presiden Afrika Selatan antara 1984 dan [[1989]]. Beliau merupakan ketua eksekutif yang paling lama di negara ini, iaitu selama 11 tahun. Botha juga merupakan Perdana Menteri Afrika Selatan terakhir apabila jawatan ini dimansuhkan pada [[1984]]. Beliau terkenal dengansebagai dasarnyaseorang yang panas baran dengan gaya kepimpinan [[autoritarianisme|autoritarian]] dan telah diberi gelaran "''die groot krokodil''", iaitu [[bahasa Belanda]] yang bermaksud "[[buaya]] yang besar".
 
==Sejarah Awal==
Baris 41:
Botha dan isterinya telah bersara di rumahnya, ''Die Anker'', di bandar [[Wilderness, Western Cape|Wilderness]], berhampiran bandar raya [[George, Western Cape|George]] di pesisiran pantai Lautan Hindi. Sejak persaraannya, beliau telah sembunyi daripada kacamata pihak media.
 
Botha enggan bekerjasamamemberi denganketerangan Jawatankuasadihadapan [[TruthSuruhanjaya andKebenaran Reconciliationdan Commission]]Rekonsiliasi bagi mendedahkan jenayah aparteid yang dilakukandilakukannya sewaktu beliau menerajui kerajaan Afrika Selatan. JawatankuasaSuruhanjaya ini yang diketuai oleh musuhnya yang paling ketat Biskop [[Desmond Tutu]] telah mendapati bahawa beliau bersalah kerana mengarahkan pengeboman ibupejabat [[Majlis Gereja-Gereja Afrika Selatan]] di [[Johannesburg]]. Beliau tidak peduli dengan tuduhan jawatankuasasuruhanjaya tersebut, danmalah menggangapnya sebagai satu "pertunjukan sarkas". <ref>http://www.hamline.edu/apakabar/basisdata/1998/04/17/0070.html Mantan Presiden Afrika Selatan Diadili</ref> Pada Ogos 1998 beliau telah dikenakan denda dan hukuman penjara ''suspended jail sentence'' kerana keengganannya memberi keterangan terhadap tuduhan pelanggaran hak asasi manusia dan keganasan yang dilakukan sewaktu beliau menjadi presiden [[State Security Council]].<ref>http://news.bbc.co.uk/1/hi/special_report/1998/10/98/truth_and_reconciliation/203927.stm TRC findings: P W Botha, BBC News, October 1998, accessed 1 November 2006</ref>
 
Isteri kesayangannya Elize telah meninggal dunia pada [[1997]], dan beliau kemudian mengahwini Barbara Robertson pada 22 Jun, 1998. Botha meninggal dunia akibat serangan [[sakit jantung]] di rumahnya pada 31 Oktober 2006, pada usia 90. Mantan Presiden [[Nelson Mandela]] telah dilaporkan berkata "walaupun ramai yang menganggap En. Botha akan kekal sebagai simbol aparteid, kami juga mengingati usahanya mengambil langkah kearah perundingan secara aman bagi negara kita."<ref>http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/6105178.stm BBC News, accessed [[1 November]] 2006</ref> Keluarganya telah menolak tawaran pengkebumian negara ''state funeral'' dan akan mengadakan pengkebumian pada 8 November ini.