Ligue 1: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alashr2003 (bincang | sumb.)
Alashr2003 (bincang | sumb.)
Baris 17:
* hybrid football (gabungan dua jenis yang pertama).
 
KarenaOleh kerana setiapnya adalah berlainan, perkembanganmaka tiapperkembangannya jenisketiga-tiganya menjadi taktidak lancar. KarenaSatu itupermusyawarahan orang-orangdan pun bermusyawarah dankata sepakat untuk membuatnyamenjadikannya lebih sederhana di bawah satu aturanperaturan yang satu telah dicapai, yakniuntuk itu association football, telah dipilih (iaitu mirip dengan aturanperaturan yang kita kenalkenali sekarang). AlhasilHasilnya, lebih banyakramai orang yang tertarik dan sepakbolabola sepak puntelah merambahberkembang hingga ke seluruh pelosok PrancisPerancis.
 
BanyaknyaRamainya peminat serta klubkelahiran kelab-klubkelab baru memicutelah digelarnyamelahirkan turnamenkejohanan sepakbolabola regionalsepak peringkat daerah. Paris menggelarnyamenjadi daerah pertama kalidengan kejohanan pada tahun 1892 dan kemudiankemudiannya diikuti oleh daerah-daerah lain.
 
Namun, lantarandisebabkan perbedaanperbezaan etniskaum dan agama, belum ada sebuah kompetisikejohanan khusus yang menggelardiadakan secara rutin pertandingandi antarklubperingkat secara nasionalkebangsaan. HinggaSehingga tahun 1903, sedikitnya adaterdapat tujuh turnamenkejohanan regionalperingkat yangdaerah digelarterdapat di PrancisPerancis.
 
PembentukanPersekutuan FederasiBola SepakbolaSepak PrancisPerancis (FFF) juga berjalanagak lambat kendatiditubuhkan timmeskipun pasukan Les Bleus sudahtelah melakukanmengadakan pertandinganperlawanan antarnegaraantarabangsa untukbuat pertama kalikalinya pada 1 Mei 1904 melawanmenentang BelgiaBelgium (skornyajaringan akhirnya 3-3).
 
=== Musim perdana (1932) ===