Ratko Mladić: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox military person |name='''Ratko Mladić''' <br /> Ратко Младић |image=200px |caption=Mladić at ...'
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
}}
 
'''Ratko Mladic''' lahir pada 12 Mac 1942 adalah [[etnik]] [[Serbia]], pemimpin tentera dan didakwa sebagai penjenayah perang . Dia bwgitu selama [[Perang Yugoslavia]] , awalnya.Awalnya sebagai perwiratentersa berpangkatpangkat tinggi daridalam [[Tentera Rakyat Yugoslavia]]. danDia sejak sebagaimenjadi Ketua Staf Tentera Republika Srpska (Tentera Bosnia Serbia) selama [[Perang Bosnia 1992-1995]]. Pada tahun 1995, beliau didakwa oleh [[Mahkamah Jenayah Antarabangsa]] kerana dituduh melakukan pembunuhan , jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan . Sebagai jeneral tentera dan komando , Mladic dituduh oleh ICTY kerana bertanggung jawab terhadap [[Pengepungan Sarajevo 1992-1995]] dan pembunuhan beramai-ramai [[Srebrenica]] - pembunuhan beramai-ramai terbesar di [[Eropah]] sejak [[Perang Dunia II]] . Dia diburu hampir 16 tahun sehingga dia ditangkap oleh pasukan keselamatan [[Serbia]] pada tarikh 26 Mei 2011 di [[Lazarevo]] , [[Serbia]] .
Surat perintah penangkapan antarabangsa dikeluarkan terhadap Mladic selepas Peraturan 61 dari ICTY. Negara [[Serbia]] dan [[Amerika Syarikat]] telah menawarkan € 5 juta jika Mladic berjaya ditangkap. Pada bulan Oktober 2010, Serbia meningkatkan hadiah dari € 5 juta kepada € 10 juta. [9] Serbia meminta bantuan [[Interpol]] untuk memburu Mladic.Jika tertangkap barulah Serbia boleh menyertai dengan [[Kesatuan Eropah]] .
 
Mladic merupakan ahli [[Parti Komunis Yugoslavia]] . Kerjaya awalnya sebagai [[Tentera Rakyat Yugoslavia]] pada tahun 1965.