Stimbot: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Adnan~mswiki (bincang | sumb.)
Adnan~mswiki (bincang | sumb.)
Baris 78:
Makan stimbot bersama keluarga atau kawan-kawan dikatakan menegaskan perpaduan dan bersatu hati kerana ia dilakukan dengan sebuah periuk kongsi yang tunggal. "''Weilu''" — mengeliling periuk — mempunyai maksud yang mendalam kepada orang-orang Cina yang banyaknya menganuti idea-idea [[Konfusianisme]] yang menekankan perpaduan keluarga. Gaya makan stimbot seringnya seronok dan dimakan dengan perlahan; orang-orang yang makan stimboat seringnya bersembang semasa makan bersama-sama. Secara tradisi, jenis makan ini kekadang berlangsung hampir sehari. [[Bir]] ialah minuman pilihan untuk hidangan stimboat di China. Stimbot kekadang dimakan sebagai sebahagian perayaan [[Hari Cina Baru]]. Bentuk bulat periuk melambangkan perpaduan keluarga.
 
===FoodKeracunan Poisoningmakanan===
Beberapa perkara harus diingati untuk mengelakkan keracunan [[E. coli]] atau [[Salmonella]]. Selepas memegang daging mentah dengan penyepit, celupkan penyepit itu dalam air rebusan yang panas terik untuk membunuh sebarang [[mikrob]]. Jika telur mentah digunakan, gunakanlah telur yang paling segar sahaja. Alternatif yang lain adalah untuk menggunakan penyepit yang berlainan untuk periuk stimbot.
A few things should be kept in mind to prevent E. coli or Salmonella poisoning. After handling raw meat with chopsticks, dip the chopsticks in the boiling broth to kill any microbes. If a raw egg is used, use only the freshest possible. Another alternative is to use separate chopsticks for the hotpot.
 
==Korea==