Matriks ketaksamaan pendapatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Membuang bahasa sampah terjemahan mesin
Baris 3:
Konsep ketimpangan adalah berbeza dari yang <ref>Untuk kemiskinan sila lihat [[Foster Greer Thorbecke|FGT metrics]].</ref> dan [[distributif keadilan|kewajaran]]. '''Pendapatan metrik ketidaksetaraan''' atau '''pengedaran pendapatan metrik''' digunakan oleh saintis sosial untuk mengukur pengedaran [[pendapatan]], dan [[jurang ekonomi]] di antara para peserta dalam ekonomi tertentu, seperti yang dari negara tertentu atau dunia secara umum. Sementara teori yang berbeza mungkin cuba menjelaskan bagaimana ketimpangan pendapatan berasal tentang, ketimpangan pendapatan [[Metrik (matematik)|metrik]] hanya menyediakan [[Sistem pengukuran]] digunakan untuk menentukan penyebaran pendapatan.
 
'''Laba pengedaran''' selalu menjadi pusat perhatian teori ekonomi dan [[dasar ekonomi]]. ekonomi klasik seperti [[Adam Smith]], [[Thomas Malthus]] dan [[David Ricardo]] adalah terutama berkaitan dengan faktor pengagihan pendapatan, iaitu [[edaran [(ekonomi)|pengedaran]] pendapatan antara utama [[faktor pengeluaran]], tanah, tenaga kerja dan modal. Hal ini sering berkaitan dengan [[kekayaan edaran]] walaupun faktor berasingan mempengaruhi [[kekayaan ketimpangan]].
 
ekonomi moden juga membahas masalah ini, tetapi telah lebih peduli dengan pengedaran pendapatan di seluruh individu dan rumah tangga. Penting keprihatinan teoritis dan dasar termasuk hubungan antara ketimpangan pendapatan dan [[pertumbuhan ekonomi]]. Artikel [[Ekonomi ketidaksetaraan]] membahas aspek-aspek sosial dan dasar pertanyaan pengedaran pendapatan.
 
==Mentakrifkan pendapatan==
Semua metrik diterangkan di bawah ini berlaku untuk menilai kepincangan edaran pelbagai jenis sumber. Di sini fokusnya adalah pada pendapatan sebagai sumber kuasa. Karena ada berbagai bentuk "pendapatan", menyiasat jenis pendapatan harus secara jelas dijelaskan.
 
Salah satu bentuk pendapatan adalah jumlah barangan dan perkhidmatan bahawa seseorang menerima, dan dengan demikian tidak perlu adanya wang atau kas yang terlibat. Jika [subsistensi [petani]] di Uganda tumbuh gandum sendiri itu akan dikira sebagai pendapatan. Perkhidmatan kesihatan awam dan pendidikan juga dikira masuk Seringkali pengeluaran atau pengambilan (yang adalah sama dalam arti ekonomi) digunakan untuk mengukur pendapatan. [[Bank Dunia]] menggunakan apa yang disebut "hidup tinjauan pengukuran standard" <ref> Survei Pengukuran Standard Hidup: http://www.worldbank.org/lsms/ </ref> untuk mengukur pendapatan. Ini terdiri daripada kuesioner dengan lebih daripada 200 soalan. Survei telah selesai di sebahagian besar [[negara membangun]].
 
Diterapkan pada analisis ketimpangan pendapatan dalam negara, "pendapatan" sering berdiri untuk cukai pendapatan pada individu atau pada rumah tangga. mengukur ketimpangan pendapatan Disini juga boleh digunakan untuk membandingkan pengedaran pendapatan sebelum dan selepas cukai dalam rangka untuk mengukur kesan kadar cukai progresif.
 
== Sifat metrik ketidaksetaraan ==
Dalam literatur ekonomi terhadap ketimpangan empat sifat umumnya mendalilkan bahawa setiap saiz ketimpangan harus memenuhi:
 
===Anonimiti===
Asumsi ini menyatakan bahawa ketidaksetaraan metrik tidak bergantung pada "pelabelan" dari setiap individu dalam ekonomi dan semua yang penting adalah pengedaran pendapatan. Sebagai contoh, dalam ekonomi terdiri dari dua orang, Mr Smith dan Mrs Jones, di mana salah satunya mempunyai 60% daripada pendapatan dan 40% yang lain, ketimpangan metrik harus sama apakah itu adalah Mr Smith atau Ny Jones yang mengandungi pangsa 40% .. Properti ini membezakan konsep ketimpangan dari tahun [distributif [keadilan |] kewajaran] mana yang memiliki tingkat pendapatan tertentu dan bagaimana ia telah acquired adalah sangat penting. Sebuah ketimpangan metrik adalah sebuah kenyataan sederhana tentang bagaimana pendapatan diedarkan, bukan tentang siapa orang-orang tertentu dalam ekonomi atau apa jenis pendapatan yang mereka "pantas".
 
===Skala kemerdekaan===
Property ini mengatakan bahawa ekonomi kaya tidak boleh secara automatik dianggap lebih merata oleh pembinaan. Dengan kata lain, jika pendapatan setiap orang dalam suatu perekonomian adalah dua kali ganda (atau didarab oleh pemalar positif) maka metrik keseluruhan ketimpangan tidak akan berubah. Tentu saja hal yang sama berlaku untuk negara miskin. Pendapatan ketimpangan metrik harus bebas dari tingkat agregat pendapatan.
 
===Penduduk kemerdekaan===
Demikian pula, metrik ketimpangan pendapatan tidak boleh bergantung pada apakah suatu ekonomi mempunyai penduduk besar atau kecil. Ekonomi dengan hanya beberapa orang seharusnya tidak automatik undian oleh metrik sebagai lebih sama daripada ekonomi yang besar dengan banyak orang. Ini bermakna bahawa metrik harus bebas dari tingkat penduduk.
 
===Prinsip pemindahan===
[[Pigou-prinsip Dalton | Pigou-Dalton]], atau pemindahan, prinsip adalah andaian yang membuat ketidaksetaraan metrik sebenarnya merupakan saiz ketimpangan. Dalam bentuk yang lemah itu mengatakan bahawa jika beberapa pendapatan dipindahkan dari orang kaya kepada orang miskin, sementara masih mengekalkan urutan peringkat pendapatan, maka kepincangan diukur tidak harus meningkat. Dalam bentuk yang kuat, tahap ketimpangan diukur harus menurun.
 
== Metrik Common ketimpangan pendapatan ==
Di antara metrik yang paling umum digunakan untuk mengukur ketimpangan adalah indeks Gini (juga dikenali sebagai [[pekali Gini]]), pada [[indeks Theil]], dan [[Hoover index.]] Mereka mempunyai semua empat sifat yang dinyatakan di atas.
 
Property tambahan metrik ketimpangan yang mungkin dikehendaki dari titik pandang empiris adalah bahawa 'decomposability' dari. Ini bermakna bahawa jika ekonomi tertentu dipecah menjadi sub-daerah, dan metrik ketidaksetaraan dikira untuk setiap kawasan sub secara berasingan, maka saiz ketidaksetaraan bagi perekonomian secara keseluruhan harus menjadi rata-rata tertimbang dari ketidaksetaraan daerah (dalam bentuk yang lebih lemah, itu bererti bahawa ia harus menjadi fungsi jelas dari pertidaksamaan sub-serantau, walaupun belum tentu linear). Dari indeks di atas, hanya [[Theil index]] memiliki sifat ini.
 
Kerana ketimpangan pendapatan metrik ini adalah ringkasan statistik yang berusaha untuk agregat semua edaran pendapatan ke dalam indeks tunggal, maklumat mengenai kepincangan diukur berkurang. Penurunan maklumat tentu saja adalah tujuan tindakan ketimpangan pengkomputeran, kerana mengurangkan kerumitan.
 
Penurunan yang lebih lemah dari kompleksitas semua jika pengedaran pendapatan dijelaskan oleh saham dari jumlah keseluruhan pendapatan. Alih-alih untuk menunjukkan saiz tunggal, masyarakat di bawah penyelidikan dibahagi menjadi segmen, misalnya ke [[Pendapatan kuintil # Quintiles | kuintil]] (atau peratusan lain dari penduduk). Biasanya setiap segmen mengandungi saham yang sama berpendapatan. Dalam hal suatu pengedaran pendapatan tidak merata, saham pendapatan yang terdapat di setiap segmen berbeza. Dalam banyak kes kepincangan indeks yang disebut di atas dikira dari data segmen tersebut tanpa menilai ketidaksetaraan dalam segmen. Semakin tinggi jumlah segmen (misalnya desil bukan kuintil), semakin dekat diukur ketimpangan edaran sampai ke ketimpangan yang nyata. (Jika ketimpangan dalam segmen diketahui, ketidaksetaraan total dapat ditentukan oleh mereka metrik ketidaksetaraan yang memiliki sifat sebagai "decomposable".)
 
tindakan Kuintil ketidaksetaraan memenuhi prinsip pemindahan hanya dalam bentuk yang lemah kerana adanya perubahan dalam pengagihan pendapatan di luar quintiles relevan tidak dijemput oleh tindakan ini, hanya pengedaran pendapatan antara yang sangat kaya dan hal-hal yang sangat miskin sementara ketidaksetaraan di tengah memainkan peranan tidak.
 
Keterangan tiga saiz ketidaksetaraan dijelaskan dalam artikel Wikipedia yang bersangkutan. Subbagian berikut meliputi mereka hanya sebentar.
 
===Indeks Gini===
{{Main|Pekali Gini}}
Kisaran indeks Gini antara 0 dan 1 (0% dan 100%), di mana 0 menunjukkan kemerataan sempurna dan 1 (100%) menunjukkan kepincangan maksimum.
 
Indeks Gini adalah indeks ketimpangan yang paling sering digunakan. Alasan populariti ialah bahawa hal itu mudah untuk memahami bagaimana untuk mengira indeks Gini sebagai nisbah dari dua daerah di [[kurva Lorenz]] diagram. Sebagai suatu kerugian, indeks Gini peta hanya nombor hotel dari diagram, namun diagram itu sendiri tidak didasarkan pada model proses pengedaran. "Arti" daripada indeks Gini hanya boleh difahami secara empirik. Selain Gini tidak menangkap mana di ketimpangan edaran berlaku. Akibatnya dua pengedaran pendapatan yang sangat berbeza boleh mempunyai indeks Gini yang sama.
 
=== Indeks Hoover ===
{{Main|Indeks Hoover}}
Indeks Hoover adalah yang paling sederhana dari semua tindakan ketidakadilan untuk mengira: Ini adalah perkadaran daripada semua pendapatan yang harus diedarkan untuk mencapai keadaan kesamaan yang sempurna.
 
Dalam dunia yang sempurna sama, tidak ada sumber daya perlu harus diedarkan untuk mencapai edaran yang sama: indeks Hoover dari 0. Dalam dunia di mana semua pendapatan yang diterima oleh satu keluarga, hampir 100% dari pendapatan yang akan perlu diedarkan (iaitu, diambil dan diberikan kepada keluarga lain) untuk mencapai kesamarataan. Indeks Hoover kemudian berkisar antara 0 dan 1 (0% dan 100%), di mana 0 menunjukkan kemerataan sempurna dan 1 (100%) menunjukkan kepincangan maksimum.
 
===Indeks Theil===
{{Main|Indeks Theil}}
Sebuah indeks Theil dari 0 menunjukkan kesamaan yang sempurna. Sebuah indeks Theil dari 1 menunjukkan bahawa entropi edaran dari sistem di bawah penyelidikan hampir serupa dengan sistem dengan pengedaran 82:18. <ref> Http: / / www.poorcity.richcity.org/calculator/?quantiles=82.4, 17,6 | 17.6,82.4 </ ref> Hal ini sedikit lebih tdk sama dari ketimpangan dalam sistem dimana "80:20 [[Pareto prinsip]]" berlaku <ref> Sebuah indeks Theil dari 0,5 ciri sistem yang berhampiran. pengedaran 74:26. Edaran 92:8 akan menghasilkan indeks Theil 2 dan 98:2 akan menghasilkan 4. Beberapa pemerhatian khusus: Untuk edaran 80:20 (Pareto prinsip) indeks Theil adalah 0.83. Untuk 73:27 indeks Theil dan indeks Hoover adalah identik: Kedua-duanya adalah 0,46. Untuk 62:38 perbezaan antara indeks Theil (mewakili pengedaran stokastik) dan indeks Hoover (mewakili pengedaran sempurna dirancang) mencapai minimal -0,12. </ Ref> Indeks Theil boleh diubah menjadi sebuah] indeks [[Atkinson ], yang mempunyai liputan antara 0 dan 1 (0% dan 100%), di mana 0 menunjukkan kemerataan sempurna dan 1 (100%) menunjukkan kepincangan maksimum.
 
Indeks Theil merupakan saiz entropi. Seperti untuk setiap edaran sumber daya dan dengan merujuk pada teori maklumat, "entropi maksimum" berlaku sekali berpendapatan tidak dapat dibezakan oleh sumber daya mereka, iaitu ketika ada persamaan yang sempurna. Dalam masyarakat nyata orang boleh dibezakan oleh sumber daya yang berbeza, dengan sumber daya yang pendapatan. Semakin "dibezakan" mereka, semakin rendah adalah "entropi sebenarnya" dari sebuah sistem yang terdiri daripada mereka yang berpendapatan dan pendapatan. Juga didasarkan pada teori maklumat, jurang antara kedua-dua entropi boleh disebut "[[redundansi (maklumat teori) | redundansi ]]".< ref> ISO / IEC DIS 2382-16:1996 ([[Teori maklumat]]) < / ref> itu berperilaku seperti [[Negentropy | entropi] negatif].
 
Untuk indeks Theil juga istilah "entropi Theil" telah digunakan. Hal ini menyebabkan kebingungan. Sebagai contoh, [[Amartya Sen]] berkomentar pada indeks Theil, "mengingat hubungan kiamat dengan entropi dalam konteks termodinamik, mungkin memerlukan sedikit masa untuk membiasakan diri entropi sebagai hal yang baik." <ref> hal 35, bab 2.11 di Amartya Sen dan James E. Foster:''Pada''Ketimpangan Ekonomi, Oxford University Press, 1996 ([http://www.umverteilung.de/oei/ Python script] untuk pilihan formula di buku). <ref /> Penting untuk memahami bahawa peningkatan indeks Theil''tidak''mengindikasikan entropi meningkat, melainkan menunjukkan adanya redundansi kenaikan (penurunan entropi).
 
Tinggi ketidaksetaraan Theil redundancies hasil tinggi. redundansi quality bererti entropi rendah. Tapi ini tidak selalu menyiratkan bahawa ketimpangan sangat tinggi adalah "baik", kerana entropi yang sangat rendah juga boleh menyebabkan proses pampasan bahan letupan. Juga tidak menggunakan indeks Theil selalu menyiratkan bahawa ketimpangan sangat rendah (redundansi rendah, entropi quality) adalah "baik", kerana entropi yang tinggi berkaitan dengan proses sumber lambat, lemah dan tidak cekap peruntukan.
 
Ada tiga variasi daripada indeks Theil. Ketika diterapkan pada pengagihan pendapatan, indeks Theil pertama berkaitan dengan sistem di mana pendapatan yang stokastik dibahagikan kepada mereka yang berpendapatan, sedangkan indeks Theil kedua berkaitan dengan sistem dalam masa yang berpendapatan yang stokastik diedarkan kepada pendapatan.
 
Sebuah ketiga "symmetrized" indeks Theil adalah rata-rata geometri dari dua indeks sebelumnya. Menariknya, rumus indeks Theil ketiga mempunyai beberapa persamaan dengan indeks Hoover (seperti yang dinyatakan dalam artikel berkaitan). Seperti dalam kes indeks Hoover, indeks Theil symmetrized tidak berubah bila menukar pendapatan dengan berpendapatan. Bagaimana menghasilkan bahawa indeks Theil ketiga melalui perhitungan spreadsheet langsung dari pengedaran data ditunjukkan di bawah ini.
 
Property penting dari indeks Theil yang membuat aplikasi popular adalah decomposability ke dalam kelompok-antara dan di dalam bahagian-kumpulan. Sebagai contoh, indeks Theil dari ketimpangan pendapatan secara keseluruhan dapat membusuk di kawasan-kawasan-antara dan di dalam bahagian wilayah ketidaksetaraan, sementara saham relatif berkaitan dengan komponen antar-wilayah menunjukkan kepentingan relatif dari dimensi spasial ketimpangan pendapatan. <Nama ref = "dekomposisi Tata Ruang"> Novotný, J., 2007, Pada pengukuran jurang serantau: Apakah dimensi spasial bahan ketimpangan pendapatan? Annals of Science Daerah,, 41 3, 563-580. http://web.natur.cuni.cz/ ~ pepino/NOVOTNY2007AnnalsofRegionalScience.pdf </ ref>
 
==== Perbandingan indeks Theil dan indeks Hoover ====
[[Gambar: Theil Hoover.jpg | thumb | 440px | Ilustrasi tentang hubungan antara T <math> Theil index </ math> dan indeks Hoover <math> H </ math> untuk masyarakat terbahagi kepada dua Taburan ("a- fractiles "). Ini indeks Hoover dan Theil adalah sama dengan nilai sekitar 0,46. Keluk merah menunjukkan perbezaan antara indeks Theil dan indeks Hoover sebagai fungsi dari indeks Hoover. Keluk hijau menunjukkan indeks Theil dibahagi dengan indeks Hoover sebagai fungsi dari indeks Hoover]] Indeks Theil. Menunjukkan edaran redundansi sistem, di mana pendapatan yang ditugaskan untuk berpendapatan dalam proses stokastik. Sebagai perbandingan, indeks Hoover menunjukkan saiz minimum dari bahagian pendapatan masyarakat, yang harus diedarkan untuk mencapai entropi maksimum. Tidak melebihi saiz minimum akan memerlukan redistribusi sempurna dirancang. Oleh kerana itu indeks Hoover adalah "non-stokastik" counterpart indeks "stokastik" Theil.
 
Menerapkan indeks Theil untuk proses peruntukan di dunia nyata tidak''''tidak bererti bahawa proses ini stokastik: yang Theil menghasilkan''''jarak antara pengedaran sumber memerintahkan dalam suatu sistem diamati tahap akhir pengedaran sumber stokastik dalam sistem tertutup. Demikian pula, melaksanakan indeks Hoover tidak''tidak''menyiratkan bahawa proses peruntukan berlaku dalam ekonomi sempurna dirancang: indeks hasil tuai Hoover yang''''jarak antara pengedaran sumber daya dalam suatu sistem diamati tahap akhir dari suatu pemerataan "yang dirancang "pengedaran sumber. Untuk kedua-dua indeks, seperti perimbangan yang hanya berfungsi sebagai rujukan, bukan sebagai tujuan.
 
Untuk edaran diberi indeks Theil dapat lebih besar daripada indeks Hoover atau lebih kecil daripada indeks Hoover:
* Untuk''''berarti ketidaksetaraan quality indeks Theil lebih besar daripada indeks Hoover. /> <Br Ini untuk mencapai keseimbangan (entropi maksimum) dalam sistem tertutup, lebih banyak sumber daya harus diperuntukkan daripada kes dirancang dan dioptimumkan proses realokasi, dimana hanya saham minimum yang diperlukan sumber daya harus diperuntukkan. Untuk sistem membuka eksport entropi (import redundansi) akan membolehkan untuk mempertahankan dinamik pengedaran didorong oleh ketimpangan tinggi.
* Untuk''''ketidaksetaraan rendah indeks Theil lebih kecil daripada indeks Hoover /> <br sini,. Di jalan untuk mencapai keseimbangan, yang dirancang dan dioptimumkan realokasi sumber daya akan menyumbang lebih kepada dinamik redistribusi dari redistribusi stokastik. Ini juga intuitif difahami, sebagai jurang rendah juga melemahkan keinginan untuk mengedarkan semula sumber. Orang-orang di sistem tersebut boleh membiarkan atau bahkan mendorong peningkatan jurang tersebut. Kerana ini akan meningkat redundansi (suatu penurunan entropi), redundansi harus diimport ke (entropi harus dieksport dari) masyarakat. Dalam hal ini masyarakat perlu sistem terbuka.
Dalam rangka meningkatkan redundansi dalam kategori pembahagian masyarakat sebagai sistem tertutup, entropi perlu dieksport daripada operasi subsistem dalam kategori yang ekonomi untuk subsistem yang lain dengan kategori entropi lain dalam masyarakat. Sebagai contoh, entropi sosial mungkin meningkat. Namun, di dunia nyata, masyarakat adalah sistem terbuka, tetapi keterbukaan dibatasi oleh kemampuan pertukaran entropi dari antara muka antara masyarakat dan persekitaran masyarakat tersebut. Untuk masyarakat dengan pengedaran sumber yang entropywise serupa dengan pengedaran sumber daya masyarakat rujukan dengan split 73:27 (73% dari sumber daya milik 27% daripada penduduk dan sebaliknya), <ref> Dalam masyarakat seperti itu, yang dipisahkan menjadi dua yang disebut "a-fractiles", indeks Hoover dan pekali Gini selalu sama. </ ref> titik di mana indeks Hoover dan indeks Theil adalah sama, berada pada nilai sekitar 46% (0,46 ) untuk indeks Hoover dan indeks Theil.
 
== Nisbah ==
Lain kelas umum metrik adalah untuk mengambil nisbah pendapatan dari dua kumpulan yang berbeza, secara umum "lebih tinggi di atas lebih rendah". Ini membandingkan dua bagian''''dari pengedaran pendapatan, daripada pengedaran secara keseluruhan; kesamaan antara bahagian ini sesuai dengan 1:1, sedangkan bahagian yang lebih merata, semakin besar nisbah. Statistik ini mudah untuk menafsirkan dan berkomunikasi, kerana mereka relatif (penduduk ini menghasilkan dua kali lebih banyak penduduk ini), tetapi, kerana mereka tidak jatuh pada skala mutlak, tidak memberikan suatu ukuran mutlak dari ketimpangan.
 
Nisbah === === persentil
[[Gambar:. US Pendapatan Ketimpangan 1967-2003 relatif terhadap median (skala log) svg | thumb | right | 350px | Jadual ini menunjukkan pendapatan dari peratusan diberikan sebagai nisbah untuk rata-rata, untuk 10, 20, 50, 80, 90 , dan 95 persentil, untuk 1967-2003. /> <br
''(Persentil 50 adalah 1:1 oleh .)'']] definisi
Terutama umum untuk membandingkan persentil diberikan kepada median, seperti dalam carta di sebelah kanan; bandingkan [[tujuh-angka ringkasan]], yang merangkumi pengedaran oleh persentil tertentu. Sementara nisbah tersebut tidak mewakili keseluruhan''''tingkat ketidaksetaraan dalam populasi secara keseluruhan, mereka menyediakan saiz bentuk''''distribusi pendapatan. Sebagai contoh, grafik dilampirkan menunjukkan bahawa pada tempoh 1967-2003, pendapatan US nisbah antara median dan persentil 10 dan 20 tidak berubah secara signifikan, sedangkan nisbah antara median, dan ke-80 ke-90, dan 95 persentil meningkat. Hal ini mencerminkan bahawa peningkatan pekali Gini dari AS di tempoh ini adalah kerana keuntungan dengan berpendapatan atas (relatif terhadap median), bukan oleh risiko kerugian berpendapatan rendah (relatif terhadap median ).
 
<!-- Ini hanya untuk menggambarkan bagaimana seseorang dapat menafsirkan nisbah, dengan menggunakan data sejarah yang menggambarkan kestabilan dan perubahan. --->
 
Bahagian keuntungan === ===
[[Gambar: Berbagi atas 1% jpg | thumb | 300px | Bahagian pendapatan rumah tangga pra-cukai yang diterima oleh% 1 atas, atas 0,1% dan ke atas 0.01%, antara 1917 dan 2005 <ref name = "Piketty & Saez .. "> Saez, E. & Piketty, T. (2003). Ketimpangan pendapatan di Amerika Syarikat: 1913-1998. Triwulan Jurnal Ekonomi, 118 (1), 1-39 </ ref> {{<ref name="Saez"> mengutip web | url = http://elsa.berkeley.edu/ ~ saez/TabFig2005prel.xls |. title = Saez, E. (Oktober, 2007). Jadual A1:. Saham pendapatan Popular fractiles (termasuk keuntungan modal) di Amerika Syarikat, 1913-2005 | accessdate = 2008/01/17}} </ ref>]]
Kelas berkaitan nisbah adalah "pendapatan saham" - berapa peratus daripada pendapatan kebangsaan akaun subpopulasi untuk. Mengambil juadah pendapatan saham dengan saiz subpopulasi sesuai dengan nisbah laba''''berarti subpopulasi relatif terhadap''berarti''penghasilan. Kerana pengedaran pendapatan umumnya [[positif miring]], berarti lebih tinggi dari rata-rata, sehingga nisbah berarti lebih rendah daripada nisbah untuk median. Hal ini terutama digunakan untuk mengukur bahawa sebahagian kecil daripada pendapatan yang diperolehi penerima top - top 10%, 1%, 1%, 01% (1 dalam 10, di 100, di 1000, di 10.000), dan juga "top 100" penerima atau sejenisnya; di atas US 400 penerima adalah 0,0002% daripada penerima (2 dalam 1,000,0000) - untuk mempelajari konsentrasi pendapatan - [[kondensasi kekayaan]], atau lebih tepatnya kondensasi pendapatan <ref> Lihat karya. [http://elsa.berkeley.edu/ ~ Saez / Emmanuel Saez], yang berfokus pada kekayaan dan pendapatan konsentrasi <ref /> Sebagai contoh, dalam jadual di sebelah kanan, US pendapatan saham berpendapatan atas sekitar malar dari pertengahan 1950-an hingga pertengahan 1980-an, kemudian meningkat dari pertengahan 1980-an melalui tahun 2000, ini ketidaksetaraan meningkat tercermin dalam pekali Gini.
 
Sebagai contoh, pada tahun 2007 decile teratas (10%) daripada penerima AS menyumbang 49,7% dari jumlah keseluruhan gaji (<math> 4,97 \ lebih kurang 5 </ math> kali fraksi bawah persamaan), dan 0,01% atas berpendapatan US dipertanggungjawabkan . 6% dari jumlah keseluruhan gaji (600 kali fraksi bawah persamaan) <ref> "[http://elsa.berkeley.edu/ ~ saez/saez-UStopincomes-2007.pdf mencolok itu Richer: Evolusi Pendapatan Top di Amerika Syarikat] ", dikemaskini Ogos 2009, Emmanuel Saez, ringkasan pekerjaan bagi masyarakat yang lebih luas. </ ref>
 
==Perhitungan Spreadsheet==
Koefisien Gini, Hoover indeks dan indeks Theil serta berkaitan [[fungsi sosial kesejahteraan # Kardinal kesejahteraan sosial fungsi | kesejahteraan fungsi]] <ref> James E. Foster & Amartya Sen, 1997,''Pada Kesenjangan Ekonomi, edisi diperluas dengan''paviliun besar, ISBN 0-19-828193-5. Untuk menghitung fungsi kesejahteraan, Sen memberi contoh dengan menggunakan pekali Gini sedangkan Foster digunakan suatu saiz entropi. Indeks Theil adalah sebuah saiz entropi. </ Ref> boleh dikira bersama dalam spreadsheet. <ref> Sebagai alternatif untuk pengiraan spreadsheet juga [http://www.umverteilung.de/oei/ # GiniHooverTheil script Python] boleh digunakan. <ref /> Fungsi kesejahteraan berfungsi sebagai alternatif pendapatan [[median]]. class = "center"> <div
{| Class = "wikitable"
| -
! Style = "background: # D8E0E0;" | Kumpulan
! Style = "background: # D8E0E0;" | Members <br /> pada <br /> Kumpulan
! Style = "background: # D8E0E0;" | Pendapatan <br /> pada <br /> Kumpulan
! Style = "background: # D8E0E0;" | Pendapatan <br /> pada <br /> Individu
! Style = "background: # D8E0E0;" | Relatif <br /> Sisihan
! Style = "background: # D8E0E0;" | Akumulasi <br /> Pendapatan
style = "background: # D8E0E0;" |! Gini
! Style = "background: # D8E0E0;" | Hoover
! Style = "background: # D8E0E0;" | Theil
| -
! Style = "background: # E8F0F0;" | 1
| Style = "background: # FFFFC0;" | A <sub> 1 </ sub>
| Style = "background: # FFFFC0;" | E <sub> 1 </ sub>
| E <sub> 1 </ sub> = E <sub> 1 </ sub> / A <sub> 1 </ sub>
| D <sub> 1 </ sub> = E <sub> 1 </ sub> / ΣE - A 1 <sub> </ sub> / ΣA
| K <sub> 1 </ sub> = E <sub> 1 </ sub>
| G <sub> 1 </ sub> = (2 <small> * </ small> K <sub> 1 </ sub> - E <sub> 1 </ sub>) <* <small> / kecil A 1 <sub> </ sub>
| H <sub> 1 </ sub> = abs (D <sub> 1 </ sub>)
| T <sub> 1 </ sub> = ln (e <sub> 1 </ sub>) <small> * </ small> D <sub> 1 </ sub>
| -
! Style = "background: # E8F0F0;" | 2
| Style = "background: # FFFFC0;" | A <sub> 2 </ sub>
| Style = "background: # FFFFC0;" | E <sub> 2 </ sub>
| E <sub> 2 </ sub> <sub> E = 2 </ sub> / A <sub> 2 </ sub>
| D <sub> 2 </ sub> = <sub> E 2 </ sub> / ΣE - A 2 <sub> </ sub> / ΣA
| K <sub> 2 </ sub> = E <sub> 2 </ sub> + K <sub> 1 </ sub>
| G <sub> 2 </ sub> = (2 <small> * </ small> K <sub> 2 </ sub> - E <sub> 2 </ sub>) <* <small> / kecil A 2 <sub> </ sub>
| H <sub> 2 </ sub> = abs (D <sub> 2 </ sub>)
| T <sub> 2 </ sub> = ln (e <sub> 2 </ sub>) <small> * </ small> D <sub> 2 </ sub>
| -
style = "background: # E8F0F0;" | 3!
| Style = "background: # FFFFC0;" | A <sub> 3 </ sub>
| Style = "background: # FFFFC0;" | E <sub> 3 </ sub>
| E <sub> 3 </ sub> <sub> E = 3 </ sub> / A <sub> 3 </ sub>
| D <sub> 3 </ sub> = <sub> E 3 </ sub> / ΣE - A 3 <sub> </ sub> / ΣA
| K <sub> 3 </ sub> E = <sub> 3 </ sub> + K <sub> 2 </ sub>
| G <sub> 3 </ sub> = (2 <small> * </ small> K <sub> 3 </ sub> - E <sub> 3 </ sub>) <* <small> / kecil A 3 <sub> </ sub>
| H <sub> 3 </ sub> = abs (D <sub> 3 </ sub>)
| T <sub> 3 </ sub> = ln (e <sub> 3 </ sub>) <small> * </ small> D <sub> 3 </ sub>
| -
style = "background: # E8F0F0;" |! 4
| Style = "background: # FFFFC0;" | A <sub> 4 </ sub>
| Style = "background: # FFFFC0;" | E <sub> 4 </ sub>
| E <sub> 4 </ sub> <sub> E = 4 </ sub> / A <sub> 4 </ sub>
| D <sub> 4 </ sub> = <sub> E 4 </ sub> / ΣE - A 4 <sub> </ sub> / ΣA
| K <sub> 4 </ sub> = E <sub> 4 </ sub> + K <sub> 3 </ sub>
| G <sub> 4 </ sub> = (2 <small> * </ small> K <sub> 4 </ sub> - E <sub> 4 </ sub>) <* <small> / kecil A 4 <sub> </ sub>
| H <sub> 4 </ sub> = abs (D <sub> 4 </ sub>)
| T <sub> 4 </ sub> = ln (e <sub> 4 </ sub>) <small> * </ small> D <sub> 4 </ sub>
| - Style = "background: # D8E0E0;"
| Style = "background: # D8E0E0;" |
| Style = "background: # D8E0E0;" |
| Style = "background: # D8E0E0;" |
| Style = "background: # D8E0E0;" |
| Style = "background: # D8E0E0;" |
| Style = "background: # D8E0E0;" |
| Style = "background: # D8E0E0;" |
| Style = "background: # D8E0E0;" |
| Style = "background: # D8E0E0;" |
| -
style = "background: # E8F0F0;" | Total!
| ΣA
| ΣE
| E = ΣE / ΣA
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| ΣG
| ΣH
| ΣT
| -
style = "background: # E8F0F0;" |! Tindakan <br /> Ketimpangan
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| Style = "background: # D0FFD0;" | Gini 1 = - ΣG / ΣA / ΣE
| Style = "background: # D0FFD0;" | Hoover = ΣH / 2
| Style = "background: # D0FFD0;" | Theil = ΣT / 2
| -
! Style = "background: # E8F0F0;" | Kebajikan <br /> Fungsi
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| Style = "background: # F0F0F0;" |
| Style = "background: # D0FFD0;" | L <sub> G </ sub> = E <small> * </ small> (1 - Gini)
| Style = "background: # D0FFD0;" | L <sub> H </ sub> = E <small> * </ small> (1 - Hoover)
| Style = "background: # D0FFD0;" | L <sub> T </ sub> = E <small> * </ small> (1 - Theil)
|} </ Div>
 
Dalam jadual, medan dengan latar belakang kuning digunakan untuk input data. Dari langkah-langkah ini jurang data serta fungsi kesejahteraan berkaitan dikira dan dipaparkan di bidangnya dengan latar belakang hijau.
 
Dalam contoh yang diberikan di sini, "indeks Theil" singkatan mean aritmetik daripada indeks Theil dikira untuk pengedaran pendapatan dalam masyarakat ke individu (atau rumah tangga) dalam masyarakat itu dan indeks Theil dikira untuk edaran dari individu-individu ( atau rumah tangga) dalam masyarakat terhadap pendapatan masyarakat itu. Perbezaan antara indeks Theil dan indeks Hoover adalah bobot penyimpangan relatif D. Untuk indeks Hoover deviasi relatif D pada kumpulan tertimbang yang dengan tanda sendiri. Untuk indeks Theil deviasi relatif D pada kumpulan adalah pembobotan dengan saiz maklumat yang diberikan oleh pendapatan pada individu dalam kumpulan itu.
 
Untuk perhitungan masyarakat biasanya dibagi dalam kelompok pendapatan. Seringkali ada empat atau lima kumpulan yang terdiri daripada jumlah yang sama individu dalam setiap kumpulan. Dalam kes lain kumpulan yang dibuat berdasarkan rentang pendapatan yang mengarah untuk memiliki jumlah yang berbeza dari individu dalam kelompok yang berbeza. Jadual di atas menunjukkan pengiraan indeks ketimpangan untuk empat kumpulan. Untuk setiap kumpulan jumlah individu (atau rumah tangga) pada kelompok A dan jumlah pendapatan dalam kumpulan E ditetapkan.
 
Parameter pasangan A dan E harus diurutkan untuk pengiraan pekali Gini. (Untuk indeks Theil dan indeks Hoover penyortiran tidak diperlukan.) A dan E mempunyai harus diurutkan sehingga nilai-nilai di dalam medan "Pendapatan pada individu" yang berbaris dalam urutan.
 
== Tepat penggunaan metrik ketimpangan pendapatan ==
# Apabila menggunakan metrik pendapatan, itu harus dibuat jelas bagaimana pendapatan harus ditakrifkan. Haruskah meliputi [[capital gain]], sewa rumah diperhitungkan dari pemilikan rumah, dan hadiah? Jika sumber pendapatan atau sumber-sumber pendapatan ini dugaan (dalam kes "[[diperhitungkan Iklan]]") akan diabaikan (kerana mereka sering kali), bagaimana mungkin bias ini analisis? Bagaimana seharusnya bekerja non-bayar (seperti rawatan anak orang tua atau yang melakukan sendiri memasak daripada menyewa koki untuk makan setiap) ditangani? Kekayaan atau pengambilan mungkin lebih langkah yang tepat dalam beberapa situasi. Yang lebih luas [[kualiti hidup]] metrik mungkin berguna.
# Perbandingan saiz ketimpangan menghendaki segmentasi kumpulan berbanding (masyarakat dll) ke dalam kuintil harus serupa.
# Membedakan dengan betul, apakah unit asas pengukuran adalah rumah tangga atau individu. Nilai Gini rumah tangga selalu lebih rendah daripada individu kerana pendapatan penyatuan dan pemindahan intra-keluarga. Dan rumah tangga mempunyai jumlah ahli berbeza-beza. Metrik akan dipengaruhi baik ke atas atau ke bawah bergantung pada unit ukuran yang digunakan.
# Pertimbangkan kesan kitaran hidup. Dalam masyarakat Barat, seorang individu cenderung untuk memulakan hidup dengan pendapatan sedikit atau tidak ada, secara berperingkat meningkatkan pendapatan sampai sekitar usia 50, setelah itu pendapatan akan menurun, akhirnya menjadi negatif. Ini mempengaruhi kesimpulan yang dapat ditarik dari ketimpangan diukur. Telah dianggarkan (oleh AS Blinder dalam''The Dekomposisi''Ketimpangan, MIT tekan) bahawa 30% dari ketimpangan pendapatan yang diukur adalah kerana kepincangan suatu pengalaman individu sebagai mereka pergi melalui pelbagai tahap kehidupan.
# Memperjelas apakah pengedaran pendapatan riil atau ukuran dasar harus digunakan. Apa kesan yang akan inflasi terhadap langkah-langkah mutlak? Lakukan beberapa kumpulan (cth., pesara) merasakan kesan inflasi lebih daripada yang lain?
# Ketika pengeluaran kesimpulan dari pengukuran ketidaksetaraan, pertimbangkan bagaimana kita harus memperuntukkan keuntungan daripada perbelanjaan kerajaan? Bagaimana adanya pengaruh jaminan sosial jaring keselamatan definisi pengukuran kemiskinan mutlak? Adakah program kerajaan menyokong beberapa kumpulan pendapatan lebih dari yang lain?
# Ketimpangan metrik mengukur ketimpangan. Mereka tidak mengukur kemungkinan penyebab kepincangan pendapatan. Beberapa penyebab dugaan meliputi: kesan kitaran hidup (usia), ciri-ciri mewarisi (IQ, bakat), kemahuan untuk mengambil risiko (risk aversion), rekreasi / pilihan kerajinan, mewarisi kekayaan, keadaan ekonomi, pendidikan dan latihan, diskriminasi, dan pasaran ketidaksempurnaan .
 
Menjaga titik-titik dalam fikiran membantu untuk memahami masalah yang disebabkan oleh penggunaan yang tidak tepat saiz ketimpangan. Namun, mereka tidak menyebabkan pekali ketimpangan tidak sah. Jika langkah-langkah ketidaksetaraan dikira secara baik menjelaskan dan cara''''konsisten, mereka dapat menyediakan alat yang baik untuk perbandingan kuantitatif ketidaksetaraan.
 
== Ketimpangan, pertumbuhan, dan kemajuan ==
 
Ada bukti dari panel yang luas daripada kajian akademik baru-baru ini menunjukkan bahawa ada hubungan nonlinier antara ketimpangan pendapatan dan kadar pertumbuhan dan pelaburan. Sangat tinggi ketimpangan melambatkan pertumbuhan; ketimpangan sederhana menggalakkan pertumbuhan. Pengajian berbeza mengenai pengaruh ketimpangan sangat rendah.
 
[[Robert J. Barro]], [[Universiti Harvard]] ditemui di ruangan kerjanya "Kesenjangan dan Pertumbuhan dalam Majlis Negara" bahawa ketidaksetaraan lebih tinggi cenderung untuk menghalang pertumbuhan di negara-negara miskin dan menggalakkan pertumbuhan di daerah berkembang dengan baik. <ref> [http://www.economics.harvard.edu/faculty/barro/files/p_inequalitygrw.pdf economics.harvard.edu] - Ketimpangan dan Pertumbuhan dalam Majlis Negara </ ref> <-! Kalimat berikut tampaknya termasuk di sini, tetapi mungkin tidak menjadi sebahagian daripada kajian ini! Hal ini harus diperiksa. -> Pendapatan mengurangkan kepincangan potensi pertumbuhan melalui hakisan kohesi sosial, meningkatkan rusuhan sosial dan konflik sosial yang menyebabkan ketidakpastian hak milik. ketimpangan Extreme berkesan dapat mengurangkan akses kepada langkah-langkah peningkatan produktiviti, atau menyebabkan tindakan tersebut akan diperuntukkan cekap terhadap mereka yang sudah memiliki, atau tidak dapat lagi menyerap tindakan tersebut.
 
Dalam kajian mereka untuk Institut Dunia untuk Penyelidikan Ekonomi Pembangunan, [[Giovanni Andrea Cornia]] dan [[Julius Mahkamah]] (2001) mencapai kesimpulan yang sedikit berbeza. <ref> [Http: / / www.wider.unu.edu/
 
==Lihat juga==
* [[Senarai negara dengan pendapatan kesamaan]]
* [[Senarai negara mengikut pengagihan kekayaan]]
* [[Ekonomi ketidaksetaraan]]
* [[Pendapatan ketimpangan di Amerika Syarikat]]
* [[Indeks Pembangunan Manusia]]
* [[International ketidaksetaraan]]
* [[Keluk Kuznets]]
* [[Kemiskinan baris]]
 
 
 
* Bangsa-Bangsa Bersatu [[Millenium Development Goals]]
* [[Sosial Ekonomi]]
* "[[Orang kaya semakin kaya dan yang miskin mendapatkan] miskin]"
* [[Sosialisme]] - sistem politik atau tujuan yang didedikasikan untuk kesetaraan pendapatan
 
==Nota==