Ollanta Humala: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox officeholder |honorific-prefix = <small>His Excellency</small><br> |name = Ollanta Humala |image = Ollanta Humala em ...'
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 37:
Anak kepada Isaac Humala , seorang peguam buruh, Humala memasuki Tentera Peru pada tahun 1982. Dalam tentera, pangkat terakhirnya ialah Leftenan Kolonel (1992). Beliau pernah berjuang menentang pemberontak [[Shining Path]] dan dalam [[Perang Cenepa]] terhadap [[Ecuador]]. Pada Oktober 2000, Humala mengetuai pemberontakan 30 pegawai tentera selatan Tacna terhadap Presiden [[Alberto Fujimori]] ; tetapi kemudian diampunkan oleh Kongres Peru , selepas kejatuhan rejim Fujimori .
 
Pada tahun 2005, beliau mengasaskan Parti Kebangsaan Peru dan bertanding dalam Pilihan raya Presiden 2006 . Pada 2006, Humala kalah dengan 47,47% daripada[[Alan undiGarcía]] yang sah berbandingmendapat 52,62% oleh [[Alan García]]undi.
 
==Pilihan raya Presiden 2011==
Pada 10 April 2011, Humala sekali lagi bertanding dalam Pilihan raya Presiden 2011 . Gandinganya ialah [[Marisol Espinoza]] sebagai calon Naib Presiden. Kempen beliau disokong oleh golongan intelektual termasuk dari Universiti National San Marcos yang menandatangani 'Kerjasama Mempertahankan Demokrasi'. Lawan beliau ialah [[Keiko Fujimori]],anak bekas Presiden [[Alberto Fujimori]].
 
Akhirnya beliau dipilih sebagai Presiden Peru ke-94 dengan undi 51.5 %. Tetapi Bursa Saham Lima jatuh merudum selepas komander berhaluan kiri ini terpilih.