Akbar Tanjung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Akuindo (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 1773229 oleh Akuindo (Perbincangan)
Baris 1:
[[Imej:AkbartandjungAkTandjung.jpg|thumb|upright]]
 
'''Akbar Tanjung''' (lahir di [[Sibolga]], [[Sumatra Utara]]; 14 Ogos [[1945]]) adalah seorang ahli politik [[Indonesia]].
Baris 5:
Belia pernah menjawat jawatan sebagai ketua [[Dewan Perwakilan Rakyat]] pada 1999 sehingga 2004 sehingga digantikan oleh [[Agung Laksono]].
 
Beliau juga pernah menjawat jawatan sebagai Ketua Umum [[Parti Golkar]]. Namun semasa pemilihan Ketua Umum yang baru, beliau dikalahkan oleh [[YusufJusuf Kalla]], [[Naib Presiden]] Indonesia]] sekarang2004-2009.
 
Beliau mempunyai isteri bernama Krisnina Maharani dan mempunyai 4 orang anak.
 
==Kes Penyelewenganpenyelewengan==
Akbar Tanjung disoal siasat atas tuduhan menggelapkan wang berjumlah 40 bilion rupiah atau 3.8 juta dolar di bawah dana khas penduduk miskin di [[Indonesia]] ketika [[krisis ekonomi]] melanda [[Indonesia]] pada 1999 . Beliau merupakan [[Speaker Parlimen]] Indonesia .
 
Baris 16:
Akhbar Tanjung menyatakan dana tersebut disalurkan kepada [[Yayasan Kebajikan Islam]] untuk bantuan makanan kepada penduduk kampung yang miskin di [[Jawa]].
 
Wang itu disyakki digunakan untuk membiayai kempen Akhbar / Golkar pada Pilihan raya Umum 1999. Penyelewengan berlaku ketika era bekas Presiden [[B. J. Habibie]] dan Akhbar Tanjung ketika itu menjawat jawatan sebagai [[Setiausaha Negara]].
 
== Lihat juga ==
* [[Tokoh-tokoh Indonesia]].
 
[[Kategori:Kelahiran 1945]]
[[Kategori: Ahli politik Indonesia]]
[[Kategori: Kabinet Indonesia]]
 
[[id:Akbar Tanjung]]
[[jv:Akbar Tandjung]]
[[en:Akbar Tanjung]]
[[ru:Акбар Танджунг]]