Dominique Strauss-Kahn: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 16:
|party = [[Partai Sosialis (Perancis)|Partai Sosialis]]
}}
'''Dominique Gaston André Strauss-Kahn''' atau dikenal "DSK" (lahir 25 April 1949 di [[Neuilly-sur-Seine]], [[Paris]], [[Perancis]]) adalah [[ahli ekonomi]], [[pengacara]], dan [[ahli politik]] asal [[Perancis]] serta anggota [[Parti Sosialis Perancis]]. Dia berasal dari etnik [[Yahudi]] [[Sephardic]] dan [[Ashkenazic]]. Period 1951-1960, dia tinggal di [[Agadir, Maroko|Agadir]], [[Maghribi]]. Setelah terjadi gempa bumi di Maghribi, dia pindah ke [[Monaco]] pada tahun 1960.
Dia kembali ke [[Paris]] dan meraih Ph.D dalam jurusan ekonomi dan undang-undang dari [[Universiti Paris X]] (Nanterre). Selain bergabung dengan Persatuan Pelajar Komunis, dia juga bergabung dengan Pusat Belajar dan Riset Pendidikan Sosialis (CERES). Period 1977-1982, ia mengajar mikroekonomi dan makroekonomi di University of Nancy-II (1977-1980), Ecole nationale d'administration (ENA), dan meraih gelar guru besar ekonomi di Sciences-Po.
Baris 35:
Pada 2008, dia ditegur 24 pengarah eksekutif (dewan kehormatan) IMF kerana ketahuan berselingkuh dengan pegawai IMF.
 
Pada [[1514 Mei]] [[2011]], dia ditangkap di [[Manhattan]], [[New York]] kerana tuduhan memperkosa pekerja pembersih kamar hotel. DariDia bilik hotel mewah seharga Rp 25 juta per malam, dia diharuskan pindah menginap ke sebuah sel sempitditangkap di penjara [[PulauLapangan Rikers,Terbang NewAntarabangsa York|PulauJohn Rikers]]F. Pada [[16 MeiKennedy]] [[2011]],kerana hakimmemeksa menolakmelakukan permohonanseks pengacaranyaoral, [[Bencubaan Brafman]]rogol agardan kliennyapenderaan ditahanseksual.Dia ditidak luarmempunyai penjarakekebalan dengan membayar jaminan sebesar 1 juta dolar ASpolitik.Isteri Ia ditahan setelah hakim pengadilan Kota New YorkStrauss-Kahn, [[MelissaAnne C JacksonSinclair]] menolakberada permohonandi bebas[[Paris]] dengansemasa jaminandia tersebutditangkap.Tim kuasa hukum yang juga menawarkan agar pengadilan menahanPerkahwinan semuamereka dokumenkekal kliennyaselama juga20 ditolaktahun.
 
Dari bilik hotel mewah seharga Rp 25 juta per malam, dia diharuskan pindah menginap ke sebuah sel sempit di penjara [[Pulau Rikers, New York|Pulau Rikers]]. Pada [[16 Mei]] [[2011]], hakim menolak permohonan pengacaranya, [[Ben Brafman]] agar kliennya ditahan di luar penjara dengan membayar jaminan sebesar 1 juta dolar AS. Ia ditahan setelah hakim pengadilan Kota New York, [[Melissa C Jackson]] menolak permohonan bebas dengan jaminan tersebut.Tim kuasa hukum yang juga menawarkan agar pengadilan menahan semua dokumen kliennya juga ditolak.
 
Pada 22 Ogos 2011, hakim membebaskan Dominique Strauss-Kahn dari tuduhan merogol pekerja Hotel Sofitel New York, Nafissatou Diallo (32). Wanita [[Negro]] itu berasal dari negara [[Guinea]], [[Afrika Barat]]. Doktor mendapati luka akibat dirogol akibat hubungan seks beberapa hari sebelum kejadian.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0818&pub=Utusan_Malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_05.htm Laporan perubatan kes Strauss-Kahn bercanggah]</ref> Penyelidikan menyeluruh telah dilakukan termasuk latar belakang pelayan itu, pernyataannya mengenai insiden tersebut dan kegiatan masa lalunya. Hal-hal yang dinyatakan sama semakli tidak konsisten. Diallo mengatakan bahwa dia pernah diperkosa beramai-ramai oleh gang di negara asalnya Guinea ketika memohon suaka politik ke Amerika.<ref>[http://www.voanews.com/indonesian/news/Penuntut-akan-Batalkan-Tuntutan-terhadap-Mantan-Direktur-IMF-128210018.html Penuntut di New York akan Batalkan Tuntutan terhadap Mantan Direktur IMF]</ref>
== Penghargaan ==
Pada 2008, dia mendapat anugerah kerana usha IMF dalam mengekang krisis ekonomi dunia.