Syarif Mekah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amirulmukminin (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Amirulmukminin (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Syarif Mekah''' ialah gelaran yang diberikan kepada [[gabenor]] yang memerintah Tanah Suci [[Mekah]] dan [[Madinah]]. Mereka digelar dengan gelaran syarif kerana mereka berasal daripada keturunan [[Rasulullah SAW]] atau lebih dikenali sebagai [[Ahlul Bait]] daripada cabang keturunan [[HasanHassan]], putera Khalifah [[Ali Binbin AbuAbi Talib]].
Jawatan gabenor atau Amir Mekah sejak pemerintahan [[Dinasti]] Qitadah tidak lagi dipilih oleh [[khalifah]] tetapi menjadi hak turun temurun golongan Ahlul Bait dari Dinasti Qitadah. Dinasti Qitadah memerintah Mekah dan Madinah daripada tahun [[1201]]-[[1924]]. Pemerintah terakhirnya ialah [[Syarif Husain]] bin Ali.
Baris 18:
Sejak pemerintahan Bani Qitadah, wali-wali Mekah tidak lagi dipilih oleh khalifah tetapi menjadi hak warisan keturunan Qitadah. Dinasti Qitadah dapat memerintah Mekah selama 700 tahun bermula dari tahun 1201M hingga 1924M.
 
Berakhirnya penguasaan Dinasti Qitadah terhadap kerusi Syarif Mekah apabila dirampas oleh keluarga [[Muhammad ibnu Saud]]] Al Dar'iyyah yang berasal dari [[Najd]]. Kaum Saudiyyah adalah penganut fahaman [[Wahabi]] yang diasaskan oleh [[Muhammad ibnu Abdul Wahab]].Mereka ialah kelompok yang ekstrim dalam menjalankan penyebaran fahaman mereka. Mereka menghukum bidaah apa sahaja perkara yang tidak ada pada zaman Rasulullah SAW. Mereka juga menganggap Syarif Mekah ialah seorang ahli bidaah.
 
Kaum Saudiyyah selama 300 tahun mereka telah beberapa kali mencuba menakluki Mekah daripada tangan Ahlul Bait tetapi tidak berjaya kerana [[Empayar Turki Uthmaniyah]] melindungi Mekah daripada serangan Saudiyyah. Mekah ketika itu ialah salah satu wilayah naungan Uthmaniyah.