Banglo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jtc~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Bungalows.jpg|thumb|right|250px|Sebaris rumah banglo di Virginia]]
Sebuah '''bangloBanglo''' ([[bahasa Hindi]]: बुन्गलोव) ialah sejenis [[rumah]] (biasanya) bertingkat satu tingkat. Perkataan ini berasal daridaripada perkataan [[Bahasa Hindi|Hindi]] '''bangla''' pada [[1676]]. IaSecara harafiah, ia bermakna sebuah rumah "dalam gaya [[Bengal]]". <ref>[http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?book=Dictionary&va=bungalow Merriam-Webster Online]</ref>. Rumah jenis ini asalnya kecil, hanya satu tingkat, beratap jerami, dan mempunyai [[serambi]] lebar. <ref>[http://www.bartleby.com/61/12/B0551200.html Bartleby.com]</ref>. Banglo hari ini adalah jenis rumah berasingan yang biasanya mempunyai satu tingkat, satu tingkat setengah, atau dua tingkat, dan ada juga yang agak besar.
 
== Kelebihan ==
Banglo adalah amat sesuai untuk pemilik-pemilik rumah kerana semua kawasan kediaman terletak pada satu tingkat dan tidak adanya [[tangga]] antara bilik-bilik. Oleh itu, rumah banglo amat mudah ditukarkan menjadi tempat kediaman orang cacat yang menggunakan kerusi roda. Kawasan kejiranan yang hanya terdiri daripada banglo-banglo memberikan lebih banyak kebersendirian tanpa gangguan berbanding dengan kawasan kejiranan yang terdiri daripada rumah-rumah dua tingkat.
 
Bagi banglo, pokok dan pokok renek yang ditanam pada tempat-tempat strategik adalah mencukupi untuk mengadang pandangan jiran-jiran. Sebaliknya bagi rumah dua tingkat, rumah-rumah yang lebih tinggi itu memerlukan pokok yang jauh lebih tinggi untuk mencapai kesan-kesan yang sama, dan tidaklah praktik bagi pokok-pokok yang begitu tinggi ditanam terlalu dekat dengan rumah. Bagaimanapun, banglo-banglo yang walau dibina secara rapat masih menghasilkan kawasan-kawasan perumahan yang agak rendah padatnya dan oleh itu, mengakibatkan [[rebakan bandar]].
 
== Persoalan kos dan ruang ==
{{terjemahan|bungalow}}
Bungalows are very convenient for the homeowner in that all living areas are on a single story and there are no [[stairs]] between living areas. A bungalow can be more easily converted to a wheelchair-accessible home. Neighborhoods of only bungalows offer more privacy than similar neighborhoods with two story houses.
 
With bungalows, strategically planted trees and shrubs are usually sufficient to block the view of neighbors. With two story houses, the extra height requires much taller trees to accomplish the same and it may not be practical to place such tall trees close to the house to obscure the view from the second floor of the next door neighbor. On the other hand even closely spaced bungalows make for quite low density neighborhoods, contributing to [[urban sprawl]].
 
== Cost and space issues ==
 
Dari segi per unit(contohnya, per kaki persegi atau per meter persegi), banglo lebih mahal untuk dibina berbanding dengan rumah dua tingkat disebabkan saiz tapak asasnya serta saiz bumbung diperlukan untuk ruang yang sama. Tapak asas yang bersaiz besar ini akan menyebabkan perlunya saiz lot rumah yang besar. Inilah sebabnya banglo selalunya tidak dibina secara berkembar dengan rumah lain dan tidak berkongsi asas aaupun dinding yang sama. Jika pemilik rumah berkemampuan untuk membeli banglo yang kosnya lebih tinggi daripada rumah dua tingkat, maka mereka selalunya turut mampu memiliki rumah yang tidak berkembar.