Peperangan anti-kapal selam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 118.99.81.210 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh MerlIwBot
Baris 19:
===Kemunculan Teknologi dan Taktik Baru===
 
Untuk menangani ancaman baru ini, kapal-kapal kecil yang dilengkapi dengan meriam digunakan. disebabkanOleh kerana peperangan anti-kapal selam halsatu bidang baru ketika itu, mereka yang melaksanakan peperangan anti-kapal selam bergantung kepada nasib untuk mencari dan memusnahkan kapal selam.
 
Pendekatan pertama untuk mempertahankan kapal daripada serangan kapal selam adalah menggunakan jaring kawatdawai rangkai seperti dawai pagar kawat yang digantungkan di tepi kapal-kapal perang sebagai perlindungan daripada serangan [[torpedo]]. Jaring sepertinya juga direntangkan di laluan masuk pelabuhan ataupun pangkalan angkatantentera laut sebagaiuntuk penghalangmenghalang kapal selam untukdaripada memasuki pelabuhan ataupun untuk menghalang torpedo dilepaskan ke arah kapal-kapal di pelabuhan.
 
Penggunaan [[hidrofon]], sejenis mikrofon untuk fungsikegunaan di dalam air membuatmembolehkan kapal perang mendengar bunyi yang dibuat oleh kapal-kapal selam. Pada 23 April 1916, kapal selam ''UC-3'' telah ditenggelamkan dengan bantuan pengesanan menggunakan alat hidrofon. Serangan ini juga pertama kalinya menggunakan bom laut dalam (depth charge) dengan berhasiljayanya.
 
Pada awal tahun 1917, angkatanTentera lautLaut kerajaanDiraja inggrisBritish selesai membangunkan sistem gelung penunjuk (indicator loop) [http://home.iprimus.com.au/waldingr/loopworks.htm]. Sistem ini menggunakan kabel-kabel panjang yang dipasangkan di dasar laut dan boleh mengesan perubahan dalam medan magnet bumi apabila sebuahsesebuah kapal selam melalui kawasan berdekatan. Sistem ini digunakan bersamaanbersekali dengan periuk api yang dikawal daridaripada darat, peletupannya dikawal oleh stasiunstesen darat apabila mengesan perubahan di galvanometer menandakan perubahan dalam medan magnet (ini menunjukkan kemungkinan ada kehadiran kapal selam di kawasan tersebut.)
kapalPesawat laut dan peasawatbelon kapal terbangudara (airship) juga digunakan untuk kerja-kerja patrolimeronda kawasan lintasanlaluan kapal selam dan kawasan lintasanlaluan konvoi.
 
Pada [[15 September]] [[1916]] LetnanLeftenan Zelezny dari pasukan udara [[Austria]] yang menggunakan [[kapalpesawat laut]] jenis Lohner berhasilberjaya menenggelamkan [[kapal selam]] [[angkatanTentera lautLaut kerajaanDiraja inggrisBritish|British]] B-10. Tidak berapa lama kemudian, ''Foucault'', sebuah kapal selam [[Perancis]] ditenggelamkan oleh dua buah pesawat laut Lohner yang juga diketuai oleh LetnanLeftenan Zelezny.
 
Sonar dengan hidrofon yang diturunkan ke dalam laut di bawah paras permukaan muncul kegunaannya pada akhirpengakhir [[Perang Dunia I]] tetapi pembangunannya ditinggalkan tidak ;lama setelahselepas tamat perang selesai. <ref>Price, Alfred, ''Aircraft'' versus ''the Submarine'' (William Kimber, 1973)</ref>
 
==Perang Dunia II==
Baris 50 ⟶ 51:
[[Image:Allied tanker torpedoed.jpg|thumb|right|Sebuah Kapal Pengangkut Minyak Meletup Terkena torpedo]]
 
Semasa Perang Dunia II, ancaman dari kapal selam muncul semula, khususnya dalam perkhidmatan [[Kriegsmarine]], angkatan laut Jerman dan [[angkatanTentera Laut Amerika Syarikat]]. Ancaman kapal selam amat bahaya bagi negara-negara kepulauan seperti Britain dan [[JepangJepun]] yang bergantung kepada pengimportan bahan makanan, minyak dan bahan perang mentah melalui jalan laut. Sungguhpun ancaman demikian, Britain dan JepangJepun pada awalnya tidak membuat persediaan mencukupi untuk menangani masalah ancaman kapal selam. Pembangunan untuk senjata anti-kapal selam juga tidak diberatkan (khususnya setelahselepas usaitamat [[Perang Dunia I]]). (Ketidaksediaan ini bukan hanya terhad kepada Britain dan Jepun, malahan merupakan satu kelemahan yang meluas termasuk Amerika SerikatSyarikat dan Rusia.)
 
Britain hampir kalahtewas apabila serangan oleh kapal-kapal selam [[Jerman]] ke atas [[konvoi]] yang membawa bahan logistikbekalan ke [[Britain]] berhasilberjaya menenggelamkan banyak daripada kapal-kapal yang bahan mentah yang dihantar. Ketidaksediaan [[Britain]] memaksa mereka meminta dipindahkan penggunaan 50 buah kapal penghancurpembinasa yang sudah usang untuk kegunaan patrolirondaan anti kapal selam (sebagai balasan, [[Amerika Syarikat]] diberikan hak penggunaan beberapa pangkalan untuk kegunaan angkatanTentera Laut Amerika Syarikat.
 
===Tekonologi dan Sistem Untuk Mengatasi Bahaya Kapal Selam===