Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Arsal74 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Wikikan}}<!-- jangan buang bahagian ini kecuali anda pasti rencana ini sudah lengkap diwikikan -->
[http://sbpikp.com.my/ Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu] ( i-KUPSKUPs ) merupakan sekolah berasrama penuh yang ke -54 dalam senarai sekolah-sekolah seumpamanya di seluruh negara. WalaupunSelari agakdengan baru di tubuhkan, ia turut bersama-samamatlamat sekolah berasrama penuh, yang laini-KUPs menawarkan sistem pendidikan yang terbaik dan berkualiti kepada para pelajarnya. Program-program pendidikannyapendidikan yangi-KUPs tersusundisusun rapi, penggemblengandengan usahamenggabungkan olehaspek parakecemerlangan pendidikakademik, serta pelajar-pelajarnya sesungguhnya amat penting ke arah menjadikan SBPI Kubang Pasu BOLEHsahsiah dan kokurikulum menjadisecara pusatbersepadu. kecemerlangan pendidikan dan pembangunan insan pada tahun 2008.
 
SBPI Kubang Pasu menerima kemasukan pelajar kumpulan pertama, iaitu seramai 73 orang daripelajar tingkatan satu pada 4 Julai 2004. Sehingga ke hari ini, bilangan pelajarnya semakin bertambah sehingga mencapai ke angka 600 orang di bawah bimbingan hampir 8060 orang guru. SegalaPrasarana infrastruktursekolah juga telah dilengkapkan dari semasa ke semasa dan semua ini disediakan untuk kegunaan dan keselesaan seluruh warga sekolah. keSelian arahblok mencapaiakademik kecemerlangandan blok pentadbiran, i-KUPs dilengkapi dengan dewan besar (Dewan al-Ghazali) yang diharapkanmampu memuatkan seramai 1,000 orang pada satu-satu masa. Surau yang dikenali dengan nama "Musolla Jannatun Naim" pula boleh memuatkan seramai 800 orang pada satu-satu masa, dengan penginapan pelajar putera dan puteri yang mampu memuatkan seramai 800 orang penghuni. Asrama putera dikenali dengan nama "Asrama al-Syafii" manakala asrama puteri pula sebagai "Asrama Rabiatul Adawiyah". Mengambil nama para sahabat Nabi Muhammad s.a.w, para pelajar dibahagikan kepada empat rumah : Sayidina Abu Bakar (Merah),Sayidina Umar (Biru), Sayidina Othman (Hijau) dan Sayidina Ali (Kuning). Sistem rumah ini dipantau oleh guru-guru rumah yang turut menjadi mentor kepada kumpulan pelajar mengikut kamar masing-masing. i-KUPs juga dilengkapi dengan gelanggang bola keranjang, padang bola sepak, gelanggang sepak takraw, dataran (untuk permainan futsal)selain stesen kesihatan terbuka untuk riadah pelajar.
 
Selain itu, corak dan cara penyampaian pendidikan, sama ada dari segi pendidikan akademik mahupun pendidikan sahsiah amat dititikberatkan dalam usaha melahirkan pelajar berketrampilan dan versatil dalam segala aspek kehidupan. Setiap kelas mempunyai bilangan pelajar tidak lebih 33 orang dan jadual kehidupan seharian mereka di sini disediakan secara teratur untuk memastikan mereka menerima ilmu dalam keadaan yang sangat kondusif, seterusnya membuka laluan mereka untuk mencipta kejayaan dalam peperiksaan PMR dan SPM.
 
http://ms.wikipedia.org/wiki/Sekolah_Bantuan_Penuh_Integrasi_Kubang_Pasu
MOTO SEKOLAH
Baris 15 ⟶ 11:
SBPI Kubang Pasu menjana insan syumul menjelang 2015 ke arah menzahirkan pemimpin yang bertaraf dunia
 
MISI SEKOLAH
*(1) Merealisasikan pencapaian cemerlang dalam akademik dan kokurikulum.
MISI SEKOLAH
(2) Membentuk sahsiah pelajar dengan sifat-sifat mahmudah.
(3) Mendidik pelajar mengamalkan kepimpinan cemerlang.
(4) Membudayakan sikap penyayang dan prihatin serta cintakancinta akan sekolah dalam memperkasakan slogan 'SBPI KUBANG PASU BOLEH'.
(5) Melahirkan pelajar yang cemerlang, gemilang dan terbilang yang dapat memberi sumbangan terhadap agama, bangsa dan negara.
(6) Mewujudkan persekitaran sekolah yang kondusif untuk semua warga sekolah.
(7) Membudayakan etika kerja yang cemerlang, berhemah, beriltizam dan amanah dalam suasana mesra dengan semua pihak.
 
* Merealisasikan pencapaian cemerlang dalam akademik dan kokurikulum.
 
*
 
 
 
 
 
 
 
Membentuk sahsiah pelajar dengan sifat-sifat mahmudah.
*
 
 
 
 
 
 
Mendidik pelajar mengamalkan kepimpinan cemerlang.
*
 
 
 
 
 
 
Membudayakan sikap penyayang dan prihatin serta cintakan sekolah dalam memperkasakan slogan 'SBPI KUBANG PASU BOLEH'.
*
 
 
 
 
 
 
Melahirkan pelajar yang cemerlang, gemilang dan terbilang yang dapat memberi sumbangan terhadap agama, bangsa dan negara.
*
 
 
 
 
 
 
Mewujudkan persekitaran sekolah yang kondusif untuk semua warga sekolah
*
 
 
 
 
 
 
Membudayakan etika kerja yang cemerlang, berhemah, beriltizam dan amanah dalam suasana mesra dengan semua pihak.
 
SULUH KATA SEKOLAH
S : Syukur
 
S B : SyukurBerketerampilan
B : Berketrampilan
P : Positif
I : Intelektual
Baris 83 ⟶ 31:
IKRAR PELAJAR SBPI KUBANG PASU
"Bahawa dengan sesungguhnya kami, pelajar-pelajar Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu, berikrar dan berjanji akan menjayakan visi dan misi sekolah berpaksikan kepercayaan dan ketaatan kepada Tuhan, kepatuhan kepada guru-guru dan ibu bapa, penghayatan dan pengamalan sifat-sifat mahmudah serta nilai-nilai murni sejagat, selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan prinsip-prinsip Rukun Negara"
"Bahawa dengan sesungguhnya kami, pelajar-pelajar
Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu, berikrar dan berjanji akan menjayakan visi dan misi sekolah berpaksikan kepercayaan dan ketaatan kepada Tuhan, kepatuhan kepada guru-guru dan ibu bapa, penghayatan dan pengamalan sifat-sifat mahmudah serta nilai-nilai murni sejagat, selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan prinsip-prinsip Rukun Negara"
 
Baris 90 ⟶ 37:
Jayakan misi cemerlang
Julang wawasan terbilanggemilang
Membina bangsa gemilangterbilang
Itulah tekad, matlamat, serta azam kami
Warga SBPIKP seluruhnya
 
Berbudi bahasa sahsiah kami
Istiqamah menuntutmundukung ilmu
Sepadu terdidik rohani jasmani
Kamilah pewaris dunia
 
SBPI Kubang Pasu
Gah nama menara ilmu
Baris 108 ⟶ 53:
Cemerlang Gemilang Terbilang
 
'''SEJARAH SEKOLAH'''
 
SEJARAH SEKOLAH
 
Tarikh Mula Dibina : 13 Januari 2003
Keluasan : 64 ekar
Kos : RM 37 juta
Kontraktor Utama : BUMITA SDN. BHD.
 
Baris 135 ⟶ 77:
 
30 Ogos 2004:
Mendapat sijil Menduduki Bangunan yang telah diluluskan pada 12 November 2003. Projek di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia. Nama asal sekolah ialah Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kubang Pasu kemudian ia dinaiktarafkan oleh KPM kepada SBPI Kubang Pasu.
 
Nama asal sekolah ialah Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kubang Pasu kemudian ia dinaiktarafkan oleh KPM kepada SBPI Kubang Pasu. Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu merupakan Sekolah Berasrama Penuh yang ke-54 dan SBP Integrasi yang ke-12.Sekolah ini terletak di bahagian Utara Semenanjung Malaysia dalam negeri Kedah. Sekolah ini berada dalam daerah Kubang Pasu di Bukit Kayu Hitam yang terletak hampir-hampirberhampiran didengan sempadan Malaysia-Thailand. Pengetua pertama di sekolah ini ialah Puan Hajjah Rubiyah binti Haron. Beliau lebih dikenali sebagai 'ummi' oleh seluruh warga di bumi SBPIKP ini. Beliau banyak berjasa dalam pembangunan akademik, sahsiah, rohani, dan jasmani. Beliau telahpun bersara pada tanggal 31 Disember 2008. Jawatan Pengetua kini disandang oleh Encik Baharudin bin Osman. Beliau merupakan pengetua yang ke-2kedua menjejakkan kaki dan mentadbir sekolah ini. Beliau lebih mesra dipanggil sebagai 'ayahanda' oleh semua pelajar di sini.
 
Pada Februari 2011, i-KUPs telah dianugerahkan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) Kohort 2 oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu merupakan Sekolah Berasrama Penuh yang ke-54 dan SBP Integrasi yang ke-12.Sekolah ini terletak di bahagian Utara Semenanjung Malaysia dalam negeri Kedah. Sekolah ini berada dalam daerah Kubang Pasu di Bukit Kayu Hitam yang terletak hampir-hampir di sempadan Malaysia-Thailand. Pengetua pertama di sekolah ini ialah Puan Hajjah Rubiyah binti Haron. Beliau lebih dikenali sebagai 'ummi' oleh seluruh warga di bumi SBPIKP ini. Beliau banyak berjasa dalam pembangunan akademik, sahsiah, rohani, dan jasmani. Beliau telahpun bersara pada tanggal 31 Disember 2008. Jawatan Pengetua kini disandang oleh Encik Baharudin bin Osman. Beliau merupakan pengetua yang ke-2 menjejakkan kaki dan mentadbir sekolah ini. Beliau lebih mesra dipanggil sebagai 'ayahanda' oleh semua pelajar di sini.
 
Jom ke laman [http://badarsbpikp.blogspot.com/ Badan Dakwah Dan Rohani ( BADAR )] Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu ( i-KUPS )