Syarikat Berpiagam Borneo Utara British: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[File:BritishNorthBorneoCharteredCompany.png|thumb|Board of directors]]
[[File:W.C.Cowie and A.Cook-SultanOfSulu.png|thumb|W. C. Cowie, Managing Director with the Sultan of Sulu]]
'''Syarikat Borneo Utara British''' atau SBUB merupakan perusahaan yang ditunjuk untuk mengelola [[Borneo Utara]] (sekarang [[Sabah]]) pada bulan [[Ogos]] [[1881]]. Borneo Utara menjadi protektorat dari British dengan urusan administratif internal oleh perusahaan sehingga tahun [[1946]] ketika ia menjadi koloni dari Borneo Utara British. Utama adalah moto Pergo et Perago (Latin), yang berartibermaksud "Saya melakukan dan saya mencapai". Ketua pertama dari perusahaan adalah Alfred Dent.
 
Pada [[1882]], Syarikat Borneo Utara British mendirikan sebuah pemukiman di [[Pulau Gaya]], setahun setelah SBUB yang diberikan mandat untuk memerintah [[Sabah]]. Namun, pada [[1897]], pemukiman ini telah dibakar ke tanah selama raid dipimpin oleh [[Mat Salleh]], sebuah suku Ketua Sabah dan tidak pernah kembali didirikan. Perusahaan ini juga dikenal sebagai 'Syarikat Borneo Utara British' dan kritik oleh masyarakat lokal untuk pajak itu dikumpulkan.
 
Pembentukan hukum dan ketertiban serta merekrut Polis Singh dari [[India]] Utara adalah salah satu peranan yang awal NBCC dimulai, serta memperluas perdagangan, sistem pemerintahan, pengadilan untuk menegakkan hukum dan hukuman yang baik dan membangun [[Jabatan Kereta Api Negeri Sabah|rel kereta api]] dari [[Jesselton]] ke [[Tenom]] dan mendorong pemanenan dan barter perdagangan baik lokal dan produksi pertanian tanaman pajak, serta pembentukan perkebunan.
 
[[Kategori:Sejarah Sabah]]