Hishamuddin Rais: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{rujukan|Rencana ini perlukan rujukan lebih sahih selain blog/blog peribadi. Perlu rujukan dari [[http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:SOURCES#Reliable_sources|media utama/buku]]}}
 
[[Fail:Hisham_rais.jpg|thumb|250px|Hishamuddin Rais]]
'''Hishamuddin Rais''' (juga dikenali dengan nama '''Isham''') merupakan seorang aktivis politik yang terkenal di [[Malaysia]].Dilahirkan pada 3 Februari, 1951 di [[Jemapoh]], [[Kuala Pilah]] , [[Negeri Sembilan]]. Beliau mendapat pendidikan menengahnya di [[Kolej Melayu Kuala Kangsar]] (MCKK) sebelum melanjutkan pelajaran ke [[Universiti Malaya]] dalam pengajian Sejarah Asia Tenggara pada tahun 1971. .
Baris 7 ⟶ 9:
== Gerakan Mahasiswa untuk Rakyat ==
 
Semasa belajar di [[Universiti Malaya]], Hishamuddin kemudiannya terlibat secara aktif dalam gerakan pelajar. Beliau pernah memegang jawatan sebagai Setiausaha Agung Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) pada tahun 1974. Hisham aktif mmemperjuangkan isu-isu rakyat dalam arus kebangkitan pelajar. Antara peristiwa penting yang mejadi catitan sejarah ialah perjuangan kaum pelajar untuk setinggan [[Tasek Utara]] yang dirobohkan rumah mereka pada penghujung tahun 1974. Dia ditangkap dan ditahan reman di [[Penjara Air Molek]],[[Melaka]]. Kemudiannya pada Disember 1974 berlaku satu demonstrasi besar-besaran oleh kaum pelajar bagi memperjuangkan nasib petani-petani miskin di [[Baling]]. Kerajaan pimpinan Tun [[Abdul Razak Hussein|Tun Abdul Razak Hussein]] waktu itu telah melakukan penangkapan besar-besaran. Hisham telah melarikan diri keluar negara.
 
== 20 tahun dalam buangan ==
Baris 15 ⟶ 17:
==Kepulangan ke Malaysia==
 
Hisham pulang ke Malaysia pada tahun 1994. Sekembalinya ke Malaysia dia telah ditahan di bawah [[Akta Keselamatan dalam Negeri]] ([[ISA]]) untuk kali pertama selama dua minggu. Semasa dalam tahanan itulah dia mendapat idea {{fact}} untuk membikinmenghasilkan filem [[Dari Jemapoh ke Manchester]]. Sebuah filem yang penuh dengan metafora dan budaya berontak anak muda. Filem ini telah mengembara ke serata festival filem di dunia, dari [[Singapura]] hinggalah ke [[Rotterdam]].
 
== Aktiviti ==