Agro Bank: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 79:
 
== Sejarah ==
<div align="justify">Agrobank adalah sebuah bank yang menyediakan perkhidmatan kewangan dan perbankan yang menyeluruh. Kami mengutamakan kehendak dan keperluan para pelanggan dengan menyediakan pelbagai produk dan perkhidmatan yang menarik seperti simpanan, khidmat perbankan, kemudahan pinjaman, perlindungan insurans dan khidmat nasihat.
<div align="justify">Agrobank adalah sebuah badan berkanun yang ditubuhkan pada 1969 di bawah [[Akta Bank Pertanian Malaysia 1969]] sebagai Bank Pertanian Malaysia. Sejarah penubuhan BPM adalah ekoran daripada resolusi Kongres Ekonomi Bumiputera Kedua yang mengesyorkan agar Kerajaan menubuhkan sebuah institusi kewangan yang khusus memberi kemudahan pinjaman untuk sektor [[pertanian]].
 
Agrobank adalah sebuah bank milik kerajaan (GLC) di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD). Dasar pembiayaan bagi sektor pertanian adalah berpandukan polisi yang ditetapkan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.
 
Agrobank sebagai kesinambungan Bank Pertanian Malaysia mempunyai pengalaman selama 40 tahun dalam bidang perbankan pertanian yang mempunyai rekod cemerlang dalam membentuk dan membina usahawan-usahawan yang berjaya. Dengan jaringan rangkaian cawangan yang luas di seluruh Malaysia, kami pasti memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada semua.
 
[[Fail:Bank pertanian.jpg|thumb|150px|Logo BPM (logo lama)]]
 
=== Objektif penubuhan MISI===
Bank akan menyediakan perkhidmatan kewangan yang menyeluruh mengikut kehendak pasaran dan pelanggan secara kelestarian kewangan kepada kumpulan sasar yang tertentu seperti:
Mengikut Akta BPM 1969, Objektif penubuhan BPM adalah seperti berikut:
•Usahawan Tani
* Menggalakkan kemajuan pertanian yang sempurna di [[Malaysia]] atau di mana-mana bahagiannya
•Usahawan mikro, kecil dan sederhana
* Menyelaras dan menyelia bantuan kredit dari kumpulan wang awam untuk maksud pertanian kepada orang perseorangan, kumpulan orang samada diperbadankan atau tidak;
•Individu persendirian
* Mengadakan kemudahan pinjaman, pendahuluan dan kredit untuk kemajuan pertanian termasuk penghasilan dan pemasaran;
 
*Menyelenggara wang simpanan khususnya dalam bidang pertanian, dan bagi mencapai tujuan ini, ia menerima wang simpanan dan deposit masa.
===VISI===
Untuk menjadi sebuah bank yang menerajui bidang perbankan dengan memberi fokus kepada sektor pertanian.
 
== Produk dan perkhidmatan==