Milenium ke-9 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
|}
 
[[Image:8500bce.PNG|thumb|300px|right|Eropah dan kawasan-kawasan persekitaran pada milenium ke-9 SM. Kawasan-kawasan biru dilitupi oleh ais. (1) Budaya-budaya [[Zaman Palaeolitik Awal]]. (2) Budaya-budaya [[Mesolitik]]. (3) Budaya-budaya [[Swiderian]]. (4) Budaya-budaya [[Tardenosian]] [[Pontik]]. (5) Budaya-budaya [[Capsian Iberia]]. (6) Budaya-budaya [[Oranian]]. (7) Budaya-budaya [[Capsian Awal]]. (8) [[Sabit Subur]].]]
 
[[ImageImej:8500bce.PNG|thumb|300px|right|Eropah dan kawasan-kawasan persekitaran pada milenium ke-9 SM. Kawasan-kawasan biru dilitupi oleh ais. (1) Budaya-budaya [[Zaman Palaeolitik Awal]]. (2) Budaya-budaya [[Mesolitik]]. (3) Budaya-budaya [[Swiderian]]. (4) Budaya-budaya [[Tardenosian]] [[Pontik]]. (5) Budaya-budaya [[Capsian Iberia]]. (6) Budaya-budaya [[Oranian]]. (7) Budaya-budaya [[Capsian Awal]]. (8) [[Sabit Subur]].]]
The 9th millennium BC marks the beginning of the [[Neolithic]] period.
 
Agriculture spreads throughout the [[Fertile Crescent]] and use of [[pottery]] becomes more widespread. Larger settlements like [[Jericho]] arise along salt and flint trade routes. Northern Eurasia is resettled as the glaciers of the [[last glacial maximum]] retreat. [[World population]] is at a few million people, likely below 5 million.
'''Milenium ke-9 SM''' menandakan permulaan [[zaman Neolitik]]. Pertanian tersebar di seluruh [[Sabit Subur]], dengan penggunaan [[tembikar]] tersebar dengan lebih meluas. Petempatan-petempatan yang lebih besar seperti [[Jericho]] muncul di sepanjang laluan-laluan perdagangan garam dan flin. Eurasia Utara ditempatkan semula ketika glasier-glasier daripada [[maksimum glasier terakhir]] berundur. [[Jumlah penduduk dunia]] dianggarkan sebanyak beberapa juta orang, dengan kemungkinan kurang daripada 5 juta.
 
==Peristiwa==
*k.k. 9000 SM – [[Laut Mediterranean]] - Penempatan di kepulauan [[Mediterranean]] bermula.
*k.k. 9000 SM - Zaman [[Neolitik]] Awal di [[Timur Dekat Kuno]] ([[Jericho]]).
*k.k. 8700 SM – 8400 SM – [[Britain]] - tapak [[Star Carr]] di [[Yorkshire]], [[Britain]] didiami oleh orang-orang [[Maglemosian]].
*k.k. 8500 SM – [[Great Britain]] - pemburu-pemburu [[Mesolitik]] berkhemah di [[Cramond]], [[Scotland Prasejarah]].
*k.k. 8350 SM – [[Timur Tengah]] - penempatan [[Neolitik]] di [[Jericho]].
*k.k. 8300 SM – [[Great Britain]] - pemburu-pemburu [[nomad]] tiba di [[England]].
*k.k. 8000 SM – [[Norway]] - [[Øvre Eiker]] di [[Norway]] didiami orang.
*k.k. 8000 SM – [[Afrika]] - turisan-turisan batu [[Afrika]] di gua [[Apollo 1]] yang merupakan turisan batu terawal yang dicatat.
*k.k. 8500 SM - 7370 SM; [[Jericho]] mempunyai lebih kurang 2,000 penduduk yang tinggal di dalam rumah-rumah bata mentah yang dilindungi oleh [[Dinding PPNA Jericho|pagar batu]] yang lebarnya 5 kaki dan tingginya 12 - 17 kaki. Tapak ini 6 ekar luasnya.
 
==Perubahan alam sekitar==
*Kira-kira 8000 SM – [[Dunia]] - laut naik
*Kira-kira 8000 SM – [[Antartika]] - permulaan pencairan jangka panjang bagi lembar-lembar ais Antartik
*Kira-kira 8000 SM – [[Asia]] - aras-aras laut naik, akibat pemanasan pascaglasier
*Kira-kira 8000 SM – [[Dunia]] - penghapusan melebihi 40 juta binatang pada sekitar masa ini
*Kira-kira 8000 SM – [[Amerika Utara]] - glasier-glasier berundur dan menjelang 8000 SM, glasier-glasier Wisconsin telah berundur sepenuhnya.
*Kira-kira 8000 SM – [[Dunia]] - kebanjiran kawasan pedalaman, akibat pencairan glasier yang membawa bencana di banyak kawasan.
 
==Rekaan dan temuan==
*k.k. 8000 SM – [[Mesopotamia]] - [[Pertanian]] di [[Mesopotamia]].
*k.k. 8000 SM – [[Asia]] - [[Pembelajinakan]] [[babi]] di [[China]] dan [[Turki]].
*k.k. 8000 SM – [[Timur Tengah]] - Pembelajinakan [[biri-biri]] dan [[kambing]].
*k.k. 8000 SM – [[Asia]] - Bukti pembelajinakan [[anjing]] daripada [[serigala]].
*k.k. 8000 SM – [[Dunia]] - Perdagangan [[tembakau]] rentas Atlantik yang dikatakan diadakan antara [[Afrika]] dan [[Amerika Selatan]].
*k.k. 8000 SM – [[Timur Tengah]] - Alat-alat flin kuno dari [[negeri Arab]] utara dan tengah yang merupakan kepunyaan masyarakat-masyarakat pemburu-pemungut.
*k.k. 8000 SM – [[Timur Tengah]] - Bekas-[[bekas tanah liat]] dan patung-patung kecil terracotta manusia dan haiwan yang dikeluarkan di [[Ganj Dareh]], [[Iran]] barat.
*k.k. 8000 SM – Pertukaran barang, gabungan tiga dimensi untuk sistem perakaunan/inventori, dan media pertukaran.
*k.k. 8000 SM – Pertukaran barang mungkin mewakili teknologi [[pseudo penulisan]] yang terawal.
* Orang-orang [[Jericho]] mula membentuk batu-bata daripada tanah liat dan kemudian mengeraskan di tengah panas.
 
[[Kategori: Milenium ke-9 SM| ]]