Gubra (filem): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{NPOV}}
==Istilah==
Gubra bukanlah satu istilah yang biasa digunakan di selatan tanah air. Istilah ini biasa digunakan di Pulau Pinang dan Kedah terutama di kalangan 'mamak'. Biasanya gubra disebut sebaga 'gabra' sahaja. Maksudnya ialah bimbang dan risau.
Baris 15 ⟶ 14:
 
==Kritikan==
'''Filem Gubra''' merupakan sebuah filem yang mendewa-dewakan budaya Barat dalam pakaian Melayu. Ia menonjolkan mereka yang berbudayakan barat tetapi berpakaian baju kurung dan baju Melayu. Filem ini mengeksploit [[nilai kejutan]] "shock value" bagi themanya, dengan meletakkan perkara yang bercanggah, contohnya muslim Melayu tetapi melacur dll. Perkara dibawahdi bawah mungkin tidak mengejutkan sekiranya pelakunnya orang barat, dan Pak Iman ditukar menjadi Paderi, tetapi dengan menukar pakaiannya konsep ''nilai kejutan'' digunakan bagi menjual filem tersebut.
 
Ini dilihat dalam beberapa babak seperti:-
# Sekelompok wanita muslim menjadi pelacur dengan alasan mencari rezeki, walhal banyak kerja lain seperti penoreh getah, pemungut sampah atau menjual goreng pisang yang boleh mereka pilih. Itu adalah pilihan sendiri.
# Ditonjolkan juga 'Pak Bilal dan isterinya' seolah-olah merestui pencarian rezeki dengan tidak cuba menasihati pelacur tersebut, seolah-olah pelacuran merupakan kerja yang dibolehkan. Ini tidak ubah seperti Paderi di negara Barat. Ini juga membelakangi ajaran Al-Quran yang menganjur kita mengajak kearah kebaikan, dan melarang kepada kemungkaran.
# Dalam cerita tersebut 'wanita muslim' hanya perlu memakai tudung atas kehendak diri sendiri, seolah-olah bertudung itu bukan perkara yang wajib. Ia seolah-olah seperti menyatakan seseorang itu boleh memilih apa yang hendak diterima dan apa yang hendak dibuang dalam ugama. Seperti ugama buatan sendiri, pilih apa yang dikehendaki.
# Ditonjolkan wanita muslim yang bersuami boleh keluar dengan lelaki bukan muhrim dan suami wanita muslim tersebut seperti tidak ambil kisah? Dalam budaya Melayu, perkara tersebut dianggap dayus.