Baku Metro: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Kekacang (bincang | sumb.)
Baris 28:
[[Fail:Baku Metro 4.jpg|thumb|left|200px|Stesen [[Azi Aslanov]], [[2002]]]]
[[Fail:Baku(20 yanvar).JPG|thumb|right|200px|Stesen 20 Yanvar, [[2011]]]]
Pada masapenghujung dekad akhir darizaman [[Empayar Rusia]], bandar pelabuhan Baku, menjadimembangun sebuahsebagai bandar metropolis selepas penemuan ladangblok [[Minyak mentah]] di [[Laut Kaspia]]. Pada tahun [[1930-an]], kota ini menjadimembangun sebagai ibukota dari [[Azerbaijan SSR]] dakiaitu bandar terbesar di [[Transkaukasia]] Soviet. Rencana pertama untuk sebuah sistem pengangkutan cepat dkemukakan pada tahun 1930-an setelah angkat rencana umum baru untuk pembangunan bandar.
 
Rancangan untuk menyediakan sebuah sistem pengangkutan terancang telah dikemukakan pada tahun 1930-an ketika proses perancangan bandar. Bandar ini terlepas dari jatuh ke tangan pihak Nazi Jerman pada [[Perang Dunia II]] dan kemudianya di kawasan Kaukasus, populasi telah meningkat melebihi satu juta orang. Maka Kabinet Soviet telah menyetujui untuk mengeluarkan satu dekri untuk membolehkan pembangunan pesat dijalankan yang bermula pada tahun 1951.
Pada masa dekad akhir dari [[Empayar Rusia]], bandar pelabuhan Baku, menjadi sebuah bandar metropolis selepas penemuan ladang [[Minyak mentah]] di [[Laut Kaspia]]. Pada tahun [[1930-an]], kota ini menjadi ibukota dari [[Azerbaijan SSR]] dak bandar terbesar di [[Transkaukasia]] Soviet. Rencana pertama untuk sebuah sistem pengangkutan cepat dkemukakan pada tahun 1930-an setelah angkat rencana umum baru untuk pembangunan bandar.
 
Berjaya berlangsung pada [[Perang Dunia II]] tanpa jatuh ke tangan Jerman, dan kemudian menjadi hub penyertaan di kawasan Kaukasus, populasi meningkat melebhi batasa satu juta orang, batasan minimak di Kesatuan Soviet yang membolehkan pembangunan sistem metro. Tahun [[1947]] Kabinet Soviet mengeluarkan dekri yang mengizinkan pembangunan, yang bermula pada tahun [[1951]]. Pada [[6 November]] [[1967]], Baku Metro menjadi sistem angkuan cepat kelima di Kesatuan Soviet dengan jalur pertama sepanjang 6,5 km bersama-sama dengan depo rawatan, untuk menghormati perayaan kelima belas dari [[Revolusi Oktober]].
 
Kerana paparan bandar yang unik, Baku Metro tidak menggunakan model segi tiga yang am di Soviet, dan lebih memilih untuk menggunakan dua jalur elips yang salingbersilangan di pusat bandar - [[Terminal Kereta Api Baku]]. Satu jalur berjalan dari bahagian barat daya kota, kemudian mengelilingi kawasan penempatan di bahagian utara menuju timur laut, dan kemudian menghala ke tenggara dan berakhir di bahagian selatan bandar. Bahagian ini dirasmikan dalam tiga tahap: Ulduz ([[1970]]), Neftçilər ([[1972]]) dengan diikuti Ahmedli tahun [[1989]] dan Hazi Aslanov tahun [[2002]] menyelesaikan lingkar pertama. Sebagai tambahan tahun [[1979]] sebuah cabang dibuka menuju stesen yang ada di depo rawatan, Bakmil.