Shaziman Abu Mansor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 46:
'''Dato' Shaziman Abu Mansor''' merupakan [[Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi Malaysia|Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi Malaysia]] dan Ahli Parlimen [[Tampin]]. Beliau pernah menjadi Timbalan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi. Shaziman dilahirkan di [[Ipoh]], [[Negeri Perak]] pada [[20 Januari]] [[1964]].
 
==Keluarga==
Shaziman adalah sepupu kepada Ketua Pemuda UMNO Malaysia, [[Khairy Jamaludin]] dari sebelah bapanya. Bapanya Abu Mansor adalah adik kepada Jamaludin .Bapanya pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad ([[KTM]]). Ibu Khairy Jamaludin orang Kedah, sementara ibu Shaziman orang Negeri Sembilan. Hanya ayah mereka adik-beradik dan berasal dari [[Kampung Gadong]], [[Kota]], dalam daerah [[Rembau]]. Shaziman dan Khairy adalah cucu kepada Penghulu Abu Bakar. Ibu Shaziman bernama Ramlah , dari Kampung Tanah Datar, Gadong.
 
Shaziman dilahirkan ketika bapanya menetap di kuarters Stesen Kereta Api Ipoh, Perak. Setelah bersara , bapanya pulang ke kampung dan menetap di Taman Woon, Tampin.
 
Isterinya Datin Rozana Mohd. Khalid.
== Pendidikan ==
 
Baris 60 ⟶ 66:
Beliau pernah dilantik sebagai Ahli Exco Pergerakan [[Pemuda UMNO]] Malaysia dari [[2001]] hingga [[2004]], Ketua Pemuda UMNO Negeri Sembilan ([[1999]]), Ketua Pemuda [[UMNO]] Bahagian [[Tampin]] dan Ketua Pemuda UMNO Cawangan Bandar Tampin.
 
==Pilihan raya Malaysia 2008==
Pada tahun [[1999]], beliau yang mewakili [[Barisan Nasional]]/ dan[[UMNO]] menang dalam [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2008]] dan mempertahankan parlimen Tampin pada tahun [[2004]] dan [[2008]].Pada 1999, Shaziman menewaskan calon Pas, Abdul Razakek Abdul Rahim dengan majoriti sebanyak 18,084 undi.
 
==Pilihan raya Malaysia 2008==
Dalam [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2008]], Shaziman Bin Abu Mansor bertanding menggunakan tiket [[Barisan Nasional]] . Beliau telah bertanding di kawasan [[parlimen]] [[Tampin]] , negeri [[Negeri Sembilan]]. Shaziman Bin Abu Mansor telah menang dengan mendapat undi sebanyak 24022.
 
Dalam [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2008]], Shaziman Bin Abu Mansor bertanding menggunakan tiket [[Barisan Nasional]] . Beliau telah bertanding di kawasan [[parlimen]] [[Tampin]] , negeri [[Negeri Sembilan]]. Shaziman Bin Abu Mansor telah menang dengan mendapat undi sebanyak 24022. Calon lawan ialah [[Abdul Razakek Bin Abdul Rahim]] dari [[PAS]], mendapat 10,943 undi - Kalah . Peratus pengundi yang keluar ialah 76.%. Undi rosak sebanyak 1115.
 
==Lihat Juga==