Belize: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 64:
Badai Hattie menimbulkan kerosakan bererti di Belize pada 1961. Kerajaan memutuskan bahawa ibu kota pantai yang terbentang di bawah permukaan laut terlalu riskan. Selama beberapa tahun, kerajaan kolonial United membina ibu kota baru, Belmopan, di tengah-tengah geografi negeri itu, dan pada 1970 secara perlahan mula memindahkan pejabat kerajaan ke sana.
Honduras United menjadi tanah jajahan berpemerintahan sendiri pada Januari 1964 dan dinamakan Belize pada Jun 1973; merupakan tanah jajahan terkini United Kingdom di daratan Amerika. George Price memimpin negeri ini mendapatkan kemerdekaan penuh pada 21 September 1981 setelah tertunda kerana pertentangan kawasan di Guatemala di sebelahnya, yang secara rasmi tak mengakui negeri ini hingga 1991.
Sepanjang sejarah Belize, Guatemala telah menyatakan pemilikan atas semua atau sebahagian wilayah itu. Klalim ini kadang-kadang ditunjukkan dalam peta yang menunjukkan Belize sebagai wilayah paling timur Guatemala. Hingga 2006, pertentangan sempadan dengan Guatemala tetap tak diselesaikan dan cukup menimbulkan perdebatan [1] [2]; dari masa ke semasa persoalan itu memerlukan penengahan oleh United Kingdom, para ketua kerajaan CARICOM, Pertubuhan Negara-negara Amerika dan 1 peluang, Amerika Syarikat . Sejak kemerdekaan, sebuah Garnisun United diletakkan di Belize atas pemerintahan Kerajaan Belize. Khususnya, Guatemala dan Belize ikut serta dalam langkah pembangunan kepercayaan yang dicadangkan OAS, termasuk Projek Pertukaran Bahasa Guatemala-Belize [3].
Kini Belize merupakan tempat berlakunya rusuhan yang diarahkan kepada parti pemerintah negeri itu berkaitan dengan pertambahan cukai dalam anggaran belanja negara.
Meski Belize City bermasalah dengan kejahatan dan ubat-ubatan, kawasan pesisirnya cukup aman dan mempesona. Pemandangan segar di Belize termasuk karang penghalang yang terbesar ke-2 selepas Australia. Ini membuat selam scuba bertaraf dunia. Titik cantik termasuk air terjun seperti Air Terjun Antelope di Taman Mayflower, dan pantai di Hopkins, desa yang mempunyai hotel buat pelancong.