El Salvador: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 106:
 
== Budaya ==
Sepanyol adalah bahasa rasmi El Salvador, namun ramai penduduk tempatan yang menuturkan bahasa Inggeris. Gereja Katolik Rom berperanan penting dalam budaya El Salvador. Tokoh asing yang penting di El Salvador adalah pendeta dan profesor Yesuit Ignacio Ellacuria, Ignacio Martín-Baro, dan Segundo Montes, yang terbunuh pada tahun 1989 oleh Tentera El Salvador selama perang saudara. Lukisan, seramik, dan barang tekstil adalah benda seni utama. Penulis Francisco Gavidia (1863-1955), Salarrué (Salvador Salazar Arrué) (1899-1975), Claudia Lars, Alfredo Espino, Pedro Geoffroy, Manlio Argueta, José Roberto Cea, dan penyair Roque Dalton adalah beberapa penulis terpenting yang berasal dari El Salvador . Tokoh penting abad ke-20 termasuk pembuat filem Baltasar Polio, seniman Fernando Llort, dan kartunis Tono Salazar. Di antara tokoh seni grafik yang terkemuka ialah pelukis Noe Canjura, Carlos Cañas, Julia Díaz, Camilo Minero, Ricardo Carbonell, Roberto Huezo, dan many others.
Isteri Antoine de Saint-Exupéry (penulis buku kanak-kanak, Le Petit Prince) adalah seorang aristokrat El Salvador, Consuelo de Saint-Exupéry.
Bahasa daerah Sepanyol tempatan disebut Caliche.
 
Masakan
''Untuk rencana lanjutan, lihat [[Budaya El Salvador]]''
 
Hidangan yang paling terkenal dari El Salvador adalah pupusa. Pupusa adalah tortilla jagung buatan tangan yang keras (dibuat menggunakan masa de maiz atau masa de arroz, adunan tepung jagung atau padi yang digunakan dalam masakan Amerika Tengah) yang diisi dengan satu atau lebih ini: keju (queso) (biasanya keju El Salvador yang lunak bernama Quesillo con loroco), kulit daging babi bakar (chicharrón), daging ayam (pollo), buncis yang digoreng kembali (frijoles refritos), dan / atau queso con loroco (loroco adalah tunas bunga anggur dari Amerika Tengah). Isian baru seperti udang atau ayote digunakan oleh restoran keliling.
Pupusa berasal dari El Salvador, namun para pendatang telah membawa hidangan ini ke daerah kediaman seperti California, Virginia, Washington DC, dan kawasan lain, di mana di daerah-daerah itu sekarang banyak pupuseria (tempat di mana pupusa dijual). Pupusa sering disajikan dengan curtido (sejenis salad kol pedas mahupun kubis yang diasamkan) dan sos tomato, yang dimakan pakai jari.
Pupusa berasal dari kata pipil-Nahuatl, pupushahua, yang bererti tortilla yang diisi dengan keju, buncis, chicharrón (daging babi), ayote, krim, lobak merah, dll.
2 hidangan khas El Salvador lain adalah yuca frita dan pan con pavo. Yuca frita digoreng dalam minyak goreng yang banyak dan disajikan dengan curtido serta chicharrone atau pepesquita di atasnya. Pan con pavo adalah roti lapis kalkun (hoagie). Kalkun itu diasinkan dan kemudian dipanggang dengan sayur-sayuran pipil dan ditarik dengan tangan.
 
Muzik
 
El Salvador adalah negara Amerika Tengah yang budayanya merupakan campuran pipil dan Sepanyol. Musiknya termasuk lagu keagamaan (sebahagian besar Katolik Rom) yang digunakan untuk memperingati Natal mahupun hari raya lain, khususnya yang berkaitan dengan para santo. Tema lirik satir dan luar bandar juga umum.
 
== Lihat juga ==