Cebu Pacific: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox Airline |airline = Cebu Pacific Air |logo = Logo_cpa.jpg |image_size = 300 |IATA = 5J |ICAO = CEB |callsi...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 11:19, 26 November 2011

Cebu Air, Inc. beroperasi sebagai Cebu Pacific Air, adalah syarikat yang berpusat di lahan Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino, Pasay City, Metro Manila, Filipina.[1] Ia menawarkan jadual penerbangan baik tujuan domestik dan antarabangsa. Cebu Pacific Air saat ini pembekal yang terkemuka dalam negeri, melayani tujuan kebanyakan dalam negeri dengan jumlah terbesar penerbangan dan laluan, dan dilengkapi dengan armada termuda. Pangkalan utamanya adalah Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino, Manila, dengan hub lain di Lapangan Terbang Antarabangsa Mactan-Cebu, Lapangan Terbang Antarabangsa Zamboanga, Lapangan Terbang Antarabangsa Francisco Bangoy, dan Lapangan Terbang Antarabangsa Diosdado Macapagal.

Cebu Pacific Air
Fail:Logo cpa.jpg
IATA ICAO Pengenal
5J CEB CEBU Air
Ditubuhkan1996 (sebagai Cebu Air)
Hab
Pesawat56 (+56 tempahan, 18 pilihan)
Destinasi51
Syarikat indukJG Summit Holdings, Inc.
Ibu pejabatManila, Filipina
Orang pentingJohn Gokongwei, Jr. (Pengerusi Emeritus), Ricardo J. Romulo (Pengerusi), Lance Gokongwei (Presiden dan CEO)
Laman web[1]

Syarikat ini merupakan anak syarikat dari JG Summit Holdings, yang dikendalikan oleh keluarga Gokongwei - salah satu daripada keluarga keturunan Filipina-China yang berpusat keluarga terkaya di Filipina. Cebu Pacific saat ini dipimpin oleh Lance Gokongwei, ahli waris dugaan Yohanes Gokongwei, yang juga menjabat sebagai ketua emeritus JG Summit. Syarikat mempunyai 1.182 pekerja (satu Mac 2007). Pada bulan Oktober 2010, syarikat ini menyelesaikan IPO 30,4% saham yang beredar. Cebu Pacific membawa lebih dari 10 juta penumpang pada tahun 2010.

Sejarah

Syarikat ini ditubuhkan pada 26 Ogos 1988, dan mula beroperasi pada tarikh 8 Mac 1996. Republik Undang-Undang Nombor 7151, yang memberikan francais kepada Cebu Air, Inc diluluskan pada 30 Ogos 1991. Cebu Air, Inc kemudian diambil alih oleh JG Summit Holdings (dimiliki oleh John Gokongwei). Perkhidmatan Domestik bermula ini pembatalan kawal selia pasaran oleh kerajaan Filipina. Ini sementara menghentikan operasinya pada Februari 1998 selepas didasarkan oleh kerajaan akibat kemalangan, namun kembali perkhidmatan dan bulan berikutnya setelah semula pensijilan pesawat Ini awalnya bermula dengan. 24 penerbangan harian antara domestik Metro Manila, Metro Cebu dan Davao City. Pada akhir tahun 2001, operasi telah tumbuh sekitar 80 penerbangan setiap hari ke 18 destinasi domestik.

Pada tahun 2000-an, Cebu Pacific diberikan hak untuk mengendalikan penerbangan antarabangsa ke kawasan tersebut, termasuk Malaysia, Indonesia, Singapura, Thailand, Korea Selatan, Hong Kong, dan Guam. Penerbangan antarabangsa dilancarkan pada 22 November 2001, dengan perkhidmatan dua kali sehari ke Hong Kong Pada tarikh 1 Mac 2002, memulakan penerbangan tiga kali seminggu ke Seoul penerbangan serantau lain diperkenalkan dan kemudian ditangguhkan. Namun, termasuk penerbangan ke Singapura (dari November 6, 2002 hingga Januari 2003) dan dari Manila melalui Subic ke Seoul (dari Disember 2002) sebahagian kerana kesan daripada wabak SARS.

Pada bulan Mei 2005, Cebu Pacific menerima dua pesawat Airbus A320 pada sewa dari CIT Leasing dan dikendalikan perkhidmatan pertama dengan pesawat baru pada 3 Jun 2005, dari Manila ke Davao City.

Pada Disember 2006, selepas satu atau dua bulan operasi penerbangan terus baru, Cebu Pacific mengumumkan bahawa mereka akan meningkatkan frekuensi penerbangan untuk Jakarta-Hong Kong-nya Cebu 4-5 kali seminggu dan Cebu-Singapura-Kuala Lumpur penerbangan dari empat hingga enam mingguan berkesan 25 januari 2007. Pada Januari 2008, mengendalikan penerbangan serantau untuk Busan, Hong Kong, Singapura, Seoul, Taipei dan Bangkok awal 6 April, 2008 dari hub Cebu tersebut; dan Bangkok, Guangzhou, Hong Kong, Jakarta, Kuala Lumpur, Macau, Singapura, Taipei, Seoul , Shanghai dan Xiamen dari Manila.

Cebu Pacific rancangan untuk memulakan penerbangan antarabangsa dari Clark Angeles Diosdado Macapagal International Airport (DMIA) awalnya berjaya ketika permintaannya ditolak. Negara-negara yang terlibat datang ke kesepakatan bahawa Cebu Pacific akan hanya dibenarkan untuk mengendalikan penerbangan charter dari Clark ke lapangan terbang negara masing-masing. Hanya Singapura awalnya bersetuju untuk membenarkan Cebu Pacific untuk terbang jadual penerbangan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Diosdado Macapagal ke Singapura saat ini. Cebu Pacific hanya beroperasi laluan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Diosdado Macapagal ke Cebu, namun sejak mengumumkan bahawa mereka akan mula penerbangan antarabangsa dari Manila ke Hong Kong, Macau dan Singapura dari bulan November 2008 dan penerbangan domestik dari Manila ke Cebu.

Pada bulan Jun 2007, Cebu Pacific mengumumkan tempahan hingga 14 pesawat baru ATR-72-500, dengan enam pesanan dan lapan pilihan. Ia merancang untuk awalnya menawarkan penerbangan ke Boracay menggunakan Lapangan Terbang Godofredo P. Ramos

Pada tarikh 12 November 2007, Cebu Pacific mengumumkan bahawa Lapangan Terbang Antarabangsa Francisco Bangoy dijadikan sebagai pangkalan keempat. Cebu Pacific mengumumkan bahawa mereka awalnya akan terbang dari Davao antarabangsa ke Singapura, Hong Kong dan terbang satu penerbangan domestik ke Iloilo. Kedua-dua perkhidmatan terus dari Davao ke Singapura dan Iloilo bermula pada tarikh 8 Mei 2008, saat perkhidmatan ke Hong Kong bermula pada tarikh 9 Mei 2008.

Pada akhir 2007, Cebu Pacific disebutkan bahawa itu adalah bertujuan untuk menyeberangi Pasifik dan pelancaran penerbangan non-stop ke Amerika Syarikat Pantai Barat, Houston, Texas dan Chicago, Illinois pada pertengahan-2009.

Pada tarikh 18 Disember 2007, Cebu Pacific mengumumkan bahawa mereka akan menggunakan pilihan pada akhir order ATR-72-500 turboprop (awalnya enam syarikat) untuk meningkatkan tempahan pasti untuk 10.

Pada tarikh 19 Februari 2008, Cebu Pacific Air menerima jenama baru pertama ATR 72-500 dari Toulouse, Perancis dan diharapkan untuk memuat penghantaran lima ATRs dari Mac hingga Disember 2008. Kedua-dua ATR terbang pada laluan seperti Cebu ke Bacolod.

Cebu Pacific menerima penyerahan 16 pesawat Airbus A320, dari Toulouse, Perancis, pada tarikh 20 Mac 2008. Pesawat baru menyokong perluasan operasi CEB antarabangsa dan domestik yang meliputi penerbangan ke 12, akan segera 15, destinasi antarabangsa.

Pada 28 Mei, 2008, Cebu Pacific telah dinamakan sebagai syarikat penerbangan nombor satu dunia dari segi pertumbuhan. Syarikat penerbangan itu juga menduduki tempat kelima di Asia untuk penumpang Syarikat Penerbangan Bajet diangkut dan 23 di dunia.Syarikat penerbangan itu membawa sejumlah hampir 5.5 juta penumpang pada tahun 2007, naik 57.4 peratus dari 2006

Pada 22 Julai, 2008, Cebu Pacific adalah syarikat penerbangan pertama menggunakan Terminal 3 Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino dengan penerbangan untuk Caticlan yang pertama untuk berlepas pada 0515 waktu tempatan. Pada 1 Ogos, 2008, ia bergerak operasi antarabangsa ke terminal; oleh itu, menjadi syarikat penerbangan pertama telah tetap penerbangan komersial antarabangsa dari terminal baru.

Pada Ogos 2009, Cebu Pacific menjadi syarikat penerbangan pertama di Filipina menggunakan media sosial. Syarikat penerbangan itu telah fanpage di rangkaian sosial Facebook dan mempunyai akaun Twitter di @ CebuPacificAir.

Pada bulan September 2010, video timbul di Youtube laman web popular perkongsian video yang menunjukkan tiga atendan penerbangan wanita menari bersama-sama untuk dua buah lagu popular pop (Just Dance by Lady Gaga dan California Gurls by Katy Perry) kerana mereka melakukan demonstrasi keselamatan. Video kemudiannya video viral

Pada 6 Januari, 2011, Cebu Pacific terbang penumpang 50 kesejutanya yang dari Kuala Lumpur ke Beijing. Syarikat penerbangan itu mensasarkan untuk mencapai paras 100 juta penumpang pada tahun 2015. Sebuah laman web khusus untuk sambungan melalui media sosial pelbagai syarikat-syarikat penerbangan di seluruh dunia, dianugerahkan Cebu Pacific Air sebagai 'syarikat penerbangan yang paling pandai bergaul di dunia' yang mengundi tidak. 1 pada tahun 2011, besting lain yang ditubuhkan syarikat-syarikat penerbangan seperti KLM, AirAsia, Singapore Airlines termasuk syarikat penerbangan domestik lain.

Rujukan

  1. ^ "Call Center / Guest Services / Product Ideas." Cebu Pacific. Retrieved on March 31, 2010.