KDB Nakhoda Ragam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
'''KDB Nakhoda Ragam''' merupakan [[kapal perang]] [[tentera laut Diraja Brunei]] kelas ''Nakhoda Ragam'' yang sentiasa bersedia mempertahankan negara pulau [[Singapura]].
 
Kapal peronda luar pantai kelas Nakhoda Ragam dibina oleh BAE Systems bagi [[angkatan laut Diraja Brunei]]. Kapal pertama dan kedua, [[KDB Nakhoda Ragam]] dan [[KDB Bendahara Sakam]], dilancarkan pada Januari dan June 2001 di ''Limbungan Scotstoun'' di ''BAE Systems Marine''. Kapal peronda ketiga, [[KDB Jerambak]], dilancarkan pada June 2002. Tentera laut Diraja Brunei akan mengendalikan kapal-kapal tersebut dari pengkalan tentera laut Muara.
 
Kerajaan [[British]] dan [[Brunei]] mencapai Persetujuan Bersama "Memorandum of Understanding" pada 1994 bagi kerjasama pertahanan. Brunei mengeluarkan permohonan tender ulangan ''revised request for tenders (RFT)'' pada 1995 untuk tiga kapal peronda luar pantai. Pada tahun 1995 ia mengumumkan bahawa BAE Systems (ketika itu GEC Shipbuilders) telah dipilih sebagai kontraktor utama..