Severus Snape: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
Snape mempunyai klasik penjahat rupa: nipis, "cangkuk pandai mencari" dan mempunyai "rambut panjang berminyak", disalut dalam jubah hitam menggerunkan "seperti satu pemukul yang semak".[HP1] Harry Potter amat tidak suka dan syak wasangka Snape untuk masa lalu.
 
Menurut had masa maklumat daripada pengarang dan daripada dikalangan peminat, Snape telah dilahirkan 9 Januari, c.1958 dan menghadiri Sekolah Sihir [[Hogwarts]] dari 1969 hingga 1976. Pada tahun 1981 beliau mula mengajar di Hogwarts sebagai Profesor Posyen dan menjadi Ketua Rumah Slytherin dalam acara-acara buku pertama. Pada 1996, Snape dilantik sebagai Profesor Pertahanan BertentanganTerhadap DenganIlmu Malam KesenianHitam.
 
Snape adalah satu daripada watak-watak yang paling kompleks dan menarik minat Rowling. Pembangunan beliau telah menjalani sepanjang tempoh siri, serta keupayaannya menjadi dengan kedua-dua sangat benci dan dipuja oleh pembaca-pembaca, telah menyebabkan dia untuk dianggap sebagai satu daripada nya terbaik. Rowling telah digambarkan beliau sebagai, "satu pemberian satu watak".
Baris 33:
==Latar Belakang==
 
Severus Snape merupakan anak kepada pasangan seorang [[Muggle]] iaitu [[Tobias Snape]] dan seorang ahli sihir, [[Eileen Prince]]. Tidak banyak yang diketahui tentang kehidupan awalnya tetapi watak ini disyaki telah dibiarkan oleh bapanya sejak kecil. Di dapati melalui pelajaran Oklumensi dalam buku [[Harry Potter dalam Kumpulan Phoenix]], kehidupan remaja Snape di sekolah tidak begitu popular dan sering mengasingkan diri dari orang ramai. Snape tahu lebih makiam daripada kebanyakan tujuh tahun dia di Hogwarts, walaupun tingkah laku yang rajin belajarnya tidak menarik minat orang luar malah dia selalu dihina. Beliau juga mempunyai satu tarikan dengan Kesenian Gelap. Rakan sekelas Snape termasuk James Potter dan Lily Evans (ibu bapa Harry), Sirius Black (bapa angkat Harry), Remus Lupin, dan Peter Pettigrew.
 
==Peranan Watak di dalam Cerita==